مارتین گریفیتس:

باید از تحرک بین‌المللی مثبت درباره یمن بهره ببریم

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در گزارشی که به شورای امنیت ارائه کرد، گفت: درگیری‌ها در یمن ادامه دارد و رو به وخامت است، شهر حدیده مرکز این جنگ است و به همین دلیل ما به شدت از گزارش‌های اخیر برای توقف خشونت‌ها در جبهه‌های مختلف این شهر استقبال می‌کنیم.

باید از تحرک بین‌المللی مثبت درباره یمن بهره ببریم
کد خبر: 246150
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۳:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن در این گزارش تاکید کرد: ما باید از تحرک بین‌المللی مثبتی که درباره یمن ایجاد شده، بهره ببریم. من به شدت معتقدم که این فرصت در زمانی سرنوشت‌سازی برای دستیابی به یک سازش سیاسی جامع در یمن به وجود آمده است.

گریفیتس اظهار کرد: من از تمامی رهبران جهان که خواستار توقف درگیری‌ها در یمن شده‌اند، تشکر می کنم. نباید هیچ گونه اقدام تهدید آمیزی برای از سرگیری درگیری‌ها انجام شود. من به عنوان میانجی به شدت معتقدم که هیچ چیز نباید مانع از فرصت گفت‌وگو و مذاکره شود.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در ادامه تاکید کرد: وضعیت شهر حدیده به شدت شکننده و بی‌ثبات است و ما نیاز داریم که اقدامات فوری در خصوص این شهر در پیش گرفته شود. همانگونه که به یاد دارید ما در طول تابستان پیشرفت خوبی داشتیم و به توافقاتی درباره بندر حدیده رسیدیم که مطابق آن سازمان ملل به عنوان ناظر این بندر تعیین شد.

همچنین گریفتیس با اشاره به لزوم استمرار آرامش در بندر حدیده گفت: من قصد دارم هفته آتی با همکارم لیز گراندی (نماینده مقیم سازمان ملل در یمن) جهت ازسرگیری اقدامات سازمان ملل درباره بندر حدیده سفری به این شهر داشته باشم.

این مسئول سازمان ملل نسبت به مطالبات اخیر همه طرف‌ها به ویژه دولت مستعفی، جنبش انصارالله و نیز ائتلاف عربی ابراز خوشبینی کرد و گفت: سازمان ملل به تلاش‌های خود در حل این درگیری‌ها ادامه می‌دهد.

وی افزود: با افزایش توجه‌های بین‌المللی به بحران یمن، همه طرف‌های درگیر در این کشور باید به تلاش برای دستیابی به راه حلی سیاسی در این کشور پایبند باشند. من از بیانیه عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور دولت مستعفی یمن) درباره‌ی لزوم آغاز اقدامی فوری برای حل سیاسی بحران استقبال می‌کنم. من از طریق رایزنی‌هایی که با صنعا داشتم، اطلاع دارم که انصارالله نیز به این مساله پایبند است. در همین چارچوب به زودی از همه طرف‌های یمنی برای از سرگیری مذاکرات در سوئد دعوت می‌کنم.

گریفیتس تاکید کرد:‌ برای این که راه حل سیاسی در یمن پایدار باشد، این راه حل باید جامع، مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل و مورد قبول مردم یمن باشد.

وی درباره‌ مساله جنوب یمن نیز گفت: این مساله همواره در ذهن ما است و باید راه حلی عادلانه در دوره انتقالی برای آن یافته شود. باید به تمامی خواسته‌های مشروع یمنی‌ها پاسخ داده شود و تضمین شود که آنها از امکانات و مزایای یک حکومت خوب برخوردار می‌شوند.

گریفتس در ادامه به اعضای شورای امنیت گفت که در آستانه امضای توافق‌نامه‌ای میان دو طرف درباره‌ تبادل اسرا و بازداشتی‌ها است و احتمالا این اولین توافق نامه امضا شده میان دو طرف در دوره اخیر است.

همچنین دفتر گریفتس اعلام کرد که او یک کمیته مشورتی زنان متشکل از فعالان و سیاسیون زن یمنی را با هداف رایزنی مستقیم با آنها تشکیل داده است.

حنان البدوی، مسئول دفتر گریفتس اعلام کرد:‌ هدف از تشکیل این کمیته اطلاع از نظرات مختلف زنان یمنی و رایزنی‌های مستقیم آنها به عنوان چهره‌های مستقل با فرستاده ویژه سازمان ملل و تیم او مطابق با اصول بی طرفی و استقلال است.

وی افزود: این کمیته مطابق با قطعنامه‌های 1325 و 1820 شورای امنیت درباره‌ی لزوم مشارکت زنان دربرقراری صلح و امنیت و نیز بیانیه پایانی کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن تشکیل شده که در بیانیه پایانی آن بر مشارکت 30 درصدی زنان در تمامی پست‌های دولتی و نیز تشکیل هیات‌ها و کمیته‌ها تاکید شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها