کد خبر: 246468
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۸:۴۳:۰۰
| |

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

سکه‌های خانگی راهی جز بازگشت به بازار ندارند/ در صورت ثبات، حباب سکه از بین می‌رود

محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در خصوص پیش‌بینی بازار سکه و طلا در چند ماه منتهی به سال جدید و وضعیت امروز بازار طلا گفت: اگر بازار به یک ثبات اقتصادی برسد برای دارندگان این نوع سکه‌ها صرفه اقتصادی برای نگهداری آن وجود ندارد و طبیعتاً این سکه به چرخه بازار بازخواهد گشت؛ که اگر این اتفاق بیفتد حباب سکه‌ای که الآن با 350 هزار تومان وجود دارد از بین خواهد رفت و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.

سکه‌های خانگی راهی جز بازگشت به بازار ندارند/ در صورت ثبات، حباب سکه از بین می‌رود
کد خبر: 246468
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ۱۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - بانک مرکزی در اوایل سال جاری در اقدامی قابل‌ تأمل 60 تن شمش طلای خود را برای کاهش از التهاب بازار سکه و طلا، به سکه طلا تبدیل و آن را پیش فروش کرد. تصمیمی که نه تنها منجر به تثبیت قیمت سکه نشد که ماجراهای فراوانی را هم به دنبال داشت. اما مساله مهم این است که بخش عظیمی از این سکه‌ها در اختیار دارندگان و خریداران این سکه قرار دارد. از همین رو دارندگان سکه‌های خانگی با رصد نرخ قیمت طلا و سکه می‌خواهند بدانند که آیا قیمت سکه بازهم دچار التهاب خواهد شد یا اینکه بازار طلا و سکه با همین روند به انتهای سال خواهد رسید.

این انتظار در حالی است که بازار سکه در هفته‌های اخیر نشان داده که به سمت ثبات در حال حرکت است. بر این اساس باید دید در ماه‌های منتهی به پایان سال جاری آیا وضعیت بازار به‌گونه‌ای خواهد شد تا این سکه‌ها به چرخه بازار و درنهایت به‌جای اصلی خود یعنی خزانه بانک مرکزی بازگردد یا اینکه سکه ها همچنان در خانه های مردم باقی خواهد ماند؟

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در تحلیل وضعیت بازار سکه و طلا به اعتمادآنلاین می‌گوید: اگر ثبات بازار سکه و طلا حفظ شود، سکه‌های خانگی جز این‌که به بازار برگردند راهی ندارند.

وی با بیان اینکه یکی از علل این‌که سکه‌هایی که در چند ماه گذشته توسط بانک مرکزی توزیع شده، به بازار باز نگشته است، روند صعودی قیمتها دانسته و می‌گوید: دارندگان این سکه‌ها به خاطر روند صعودی قیمت‌ها ،سکه‌های خود را برای رسیدن به سود بیشتر نگه‌داشته‌اند اما اگر بازار به یک ثبات اقتصادی برسد نگهداری سکه‌ها صرفه اقتصادی نخواهذد داشت و طبیعتاً این سکه به چرخه بازار بازخواهد گشت.

وی افزود: حباب سکه‌ که در حال حاضر حدود 350 هزار تومان است با بازگشت سکه های خانگی به سمت بازار از بین می رود و قیمت سکه در ماه‌های آینده واقعی‌تر خواهد شد.

کشتی آرای گفت: امروز قیمت جهانی طلا از اوایل صبح با حدود 4 الی 5 دلار افزایش روبرو شد که البته در اواسط هفته بطور متوسط تا همین میزان قیمت طلا نوسان خواهد داشت.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف با اعلام این خبر که در حال حاضر هر اونس طلا در بازار جهانی با هزار و 225 دلار و 60 سنت در حال دادوستد است اظهار داشت: همین مبنای قیمت در بازار ایران با توجه به قیمت ارز که در دو روز گذشته نوسان تقریباً 1 درصدی تا 5/1 درصدی را داشته، در بازار امروز قیمت انواع سکه و طلا باز با نوسانات بین 10 تا حدود 80 هزار تومان از دیروز بعدازظهر در حال دادوستد است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین نرخ جهانی طلا و قیمت ارز در داخل، قیمت سکه طرح جدید در اوایل صبح با 4 میلیون 220 هزار تومان و در حال حاضر با نوسانات معمول بازار با 4 میلیون 180 هزار تومان معامله شده است. قیمت سکه طرح قدیم هم با حدود 50 هزار تومان نوسان از 4 میلیون تومان به 3 میلیون 950 هزار تومان کاهش قیمت داشته است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هم از 2 میلیون 120 هزار تومان در اوایل شروع و با 2 میلیون 110 هزار تومان داد و ستد شد.

به گفته رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ربع‌سکه هم بدون نوسان و تغییر قیمت با 1 میلیون 220 هزار تومان معامله می‌شود. سکه 1 گرمی 665 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نسبت به دیروز تغییراتی نداشت. هر مثقال طلای 17 عیار که مبنای قیمت بازار کشور است دیروز تا 1 میلیون 700 هزار تومان افزایش پیداکرده بود اما امروز با 1 میلیون 656 هزار تومان مبنی قیمت قرارگرفته و معامله شد.

بر اساس گزارش کشتی آرای قیمت هر گرم طلای 18 عیار امروز از 380 هزار تومان شروع و تا 385 هزار تومان ادامه داشته که با تعدیل و نوسانی که داشته نهایتاً با 382 هزار 300 تومان دادوستد شد.

کشتی آرای گفت: نکته جالب‌توجه این است که امروز از اوایل صبح دادوستدها و عرضه و تقاضا کاملاً عادی در حال انجام است. بر همین اساس تقاضا و یا عرضه‌ای بیش‌ازحد که بخواهد تعادل بازار را مخصوصاً در خصوص سکه بر هم بزند نداشته‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها