کد خبر: 246850
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۱ ۱۱:۱۴:۰۰
| |

آغاز قریب الوقوع روابط تجاری امارات و سوریه

روابط دیپلماتیک میان دو کشور سوریه و امارات به زودی از سر گرفته می‌شود و تعدادی از منابع خبری نزدیک به دمشق و ابوظبی نیز در این زمینه تاکید کردند، مذاکرات میان مقامات دو طرف با محور از سرگیری روابط تجاری مرحله اولیه این طرح احیای روابط انجام می‌شود.

آغاز قریب الوقوع روابط تجاری امارات و سوریه
کد خبر: 246850
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۱ ۱۱:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| انتظار می‌رود روابط دو کشور امارات و سوریه از ابتدای سال آتی میلادی در زمینه‌ی تجاری از سرگرفته شوند و این امر مقدمه‌ای برای از سرگیری تمامی روابط ابوظبی و دمشق در آینده نزدیک باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده، مذاکراتی از چند هفته قبل میان دو طرف اماراتی و سوری آغاز شده است، در این مذاکرات که دیپلمات‌های سوری مقیم امارات نیز مشارکت دارند، منجر به بازگشت جدی روابط دو کشور شده و نتایج مستقیم این مذاکرات آن بوده که ابوظبی هیئتی را برای از سرگیری فعالیت دفتر خود در دمشق به این شهر اعزام کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، اظهارات مسؤولان دمشق حاکی از تلاش‌های ابوظبی برای بازگشایی سفارتش در سوریه است اما دمشق تا این لحظه از اعلام این مساله خودداری کرده و این کار را برعهده ابوظبی گذاشته است.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اظهار کرد: تصمیم برای بازگشایی سفارت به امارات مربوط است و این کشور از حاکمیت برخوردار بوده و حق دارد این خبر را خود اعلام کرده و رسانه‌ای کند.

به نظر می‌رسد این از سرگیری روابط با دمشق تنها به کشور امارات محدود نباشد تا جایی که برخی محافل در ژنو تاکید کردند برخی کشورهای عربی گام‌های مقدماتی را برای بازگشت به خط روابط با سوریه برداشته‌اند.

این منابع اظهار داشتند: مساله پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان موجب تسریع در تصمیم‌گیری این کشورها در این زمینه شد و آنها در اقدامی آشکار سعی در عبور از این اقدام با از سرگیری روابط خود با دمشق دارند. آنها تلاش می‌کنند سوریه را به جایگاه سابقش در اتحادیه عرب بازگردانند.

همچنین این منابع افزودند: با توجه به هماهنگی بسیاری که میان عربستان و امارات در زمینه مسایل منطقه وجود دارد، نمی‌توان فضای باز در روابط امارات با دمشق را از اقدامی مشابه که از عربستان سعودی انتظار می‌رود، جدا کرد.

با افزایش تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها از بازگشت روابط کشورهای عربی با دمشق، خبرگزاری رسمی کویت (کونا) اعلام کرد: خالد جارالله، معاون وزیر خارجه این کشور قطع روابط دیپلماتیک کویت با سوریه را تکذیب کرده و گفت: روابط ما با دمشق به حالت تعلیق درآمده‌ و قطع نشده است.

جارالله افزود: ما درخواست‌های مشخصی برای بازگشایی سفارت‌مان در دمشق نداشته‌ایم. ما هرگز پیش از اتفاقات صحبت نخواهیم کرد. سفارت سوریه در کویت برقرار است و سفارت ما در دمشق تعطیل است. پروازهای مستقیم کویت - دمشق هر روز انجام می‌شوند. ما نمی‌خواهیم پیش از تحولات حرفی بزنیم.

به نظر می‌رسد از سرگیری روابط کشورهای عربی با دمشق موضوعی اساسی برای حل سیاسی بحران در سوریه است، در همین راستا خالد المحامید، مخالف سوری و عضو سابق هیئت عالی اپوزیسیون سوریه در مذاکرات آستانه اظهار داشت: دور کردن دمشق از جمع کشورهای عربی از فرصت‌های حل سیاسی بحران این کشور کاست و نفوذ و تاثیرگذاری این کشورها در حل این بحران را تضعیف کرد.

المحامید در گفت‌وگو با روسیا الیوم، اظهار کرد: سوریه باید به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگردد و این امر بیش از گذشته ضرورت دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها