قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی تهران تعطیل می شود؟

عضو شورای شهر تهران از قرارگرفتن قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی تهران در آستانه تعطیلی خبرداد.

قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی تهران تعطیل می شود؟
کد خبر: 247193
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۳ ۱۱:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت نظری گفت: از چندین کتاب‌فروشی در سطح شهر تهران بازدید داشتم؛ از اغلب کتاب‌فروشی‌ها در محدوده خیابان ناصرخسرو و خیابان 15 خرداد نیز بازدید کردم که متوجه شدم؛ انتشارات و کتاب‌فروشی "اسلامیه" که به نوعی قدیمی‌ترین کتاب فروشی فعال در تهران محسوب می‌شود در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

وی گفت: کتاب‌فروشی و انتشارات اسلامیه از بیش از 80 سال قبل در خیابان 15خرداد قرار دارد. این انتشارات از دوران قبل از پهلوی اول فعال بوده و مکان اولیه آن به دستور رضاخان برای ساخت بنایی دولتی تخریب شده و پس از آن، مالکان این انتشارات به محل جدید خود در خیابان 15خرداد رفتند که از آن زمان یعنی 80 سال پیش تاکنون، در همین محل مستقر هستند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: کتاب‌فروشی اسلامیه به نوعی از آخرین کتاب‌فروشی‌های باقی مانده در محدوده بازار تاریخی است و عملا دیگر تیمچه کتاب‌فروش‌ها تبدیل به بلورفروشی شده است، این کتاب‌فروشی چندین نسل است که در اختیار خاندان کتابچی قرار داشته و هم‌اکنون نیز توسط همین خانواده اداره می‌شود، اما متاسفانه بنای این کتاب‌فروشی وضعیت مناسبی نداشته و آن‌طور که با حاج آقا کتابچی مالک این کتاب‌فروشی نیز صحبت کردم، آنها قصد دارند یا اقدام به نوسازی و تغییر شغل کنند یا مغازه را به فروش برسانند. با این اوصاف، این کتاب‌فروشی که قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی تهران است در آستانه تعطیلی قرار خواهد گرفت.

نظری گفت: کتاب‌فروشی‌ها سابقه فرهنگی تهران هستند و امیدوارم سازمان میراث فرهنگی و نیز شهرداری تهران، برای خرید ملک و حفظ این کتاب‌فروشی اقدام کنند و تدبیری اتخاذ کنند که این بخش از هویت فرهنگی تهران حفظ شده و از تعطیلی نجات یابد، البته تنها حفظ این کتاب‌فروشی کافی نیست چرا که در بازدیدی که از بخش‌های مختلف ساختمان کتاب‌فروشی اسلامیه داشتم، متوجه شدم که بنای ساختمان بسیار ناایمن بوده و به همین دلیل لازم است که پس از حفظ بنا، نسبت به مقاوم سازی آن اقدام شود.

بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر، وی گفت: برای ارتقا فرهنگ کتاب‌خوانی لازم است که از حوزه چاپ و نشر در ابعاد مختلف حمایت شود و امیدوارم مدیریت شهری نسبت به حفظ کتاب‌فروشی‌های قدیمی و حمایت از تمامی کتاب‌فروشی‌ها اقدام کند. همچنین از شهروندان نیز تقاضا دارم که با وجود تمام مشکلات اقتصادی که همه ما از آن مطلعیم، کتاب را از سبد خرید خود حذف نکرده و به‌خصوص از کتاب‌فروشی‌های محلی حمایت کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها