کد خبر: 247454
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین همزمان با ۲۵ نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان

سرنوشت لایحه‌ مقابله با خشونت علیه زنان چه شد؟

لایحه تامین امنیت زنان شامل 3 بخش بازدارندگی، حفاظتی و حمایتی است که شامل تقویت و تحکیم نظام خانواده، تأمین حقوق زنان به منظور حفظ امنیت آنان، پیشگیری از خشونت علیه زنان و حمایت از زنان قربانی یا در معرض خشونت است.

حجم ویدیو: 14.30M | مدت زمان ویدیو: 00:05:24 دانلود ویدیو
کد خبر: 247454
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهه محمدی: اینجا اصفهان است و این ها زنانی اصفهانی اند که یک روز پاییزی در سال 1393 پایشان را از خانه بیرون گذاشتند اما دیگر هیچ وقت با صورت‌های قبلی خودشان به خانه برنگشتند. 4 سال پیش خبری منتشر شد که حکایت از اسیدپاشی بر روی چهار زن اصفهانی داشت. اتفاقی که دلیلش رعایت نکردن حجاب از سوی این زنان بود و هنوز عاملانش نه پیدا شده اند و نه مجازات.


بعد از این اتفاق بود که همه نگاه‌ها بیشتر از گذشته به خلاء قانونی درباره انواع خشونت علیه زنان در کشور جلب شد.


دولت یازدهم تازه روی کار آمده بود که خبر آمد مرکز امور زنان و خانواده لایحه‌ای برای ارسال به مجلس در دست کار دارد به نام لایحه تأمین امنیت زنان؛ لایحه‌ای جامع با در نظر گرفتن همه ابعاد خشونت علیه زنان. حالا دولت یازدهم تمام شده، بیشتر از یک سال از تشکیل دولت دوازدهم می‌گذرد و هنوز نه تنها این لایحه به راهروهای مجلس برای تصویب نرسیده که علاوه بر اینکه گفته می‌شد آیت الله صادق آملی لاریجانی خودش به شخصه درحال خواندن این لایحه است حالا آنطور که پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس به اعتمادآنلاین خبر داده شنیده‌ها حکایت از ارسال این لایحه نزد رهبری دارد.


اما لایحه تامین امنیت زنان چه می‌گوید؟ این لایحه شامل 3 بخش بازدارندگی، حفاظتی و حمایتی است که شامل تقویت و تحکیم نظام خانواده، تأمین حقوق زنان به منظور حفظ امنیت آنان، پیشگیری از خشونت علیه زنان و حمایت از زنان قربانی یا در معرض خشونت است. در این لایحه 20 جرم‌انگاری جدید دیگر برای انواع خشونت علیه زنان در نظر گرفته شده است.


اما این لایحه مخالفان سفت و سختی دارد؛ علاوه بر ذبیح‌اله خدائیان، معاون حقوقی قوه قضائیه که این مقدار جرم انگاری را از نقاط ضعف این لایحه می داند زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از کسانی است که چندی پیش با مخالفت با این لایحه جنجال به پا کرد. او با بیان اینکه این لایحه الگوبرداری از اسناد سازمان ملل و قوانین غربی است با انتقاد از شهیندخت مولاوردی گفته بود که به تعبیر خانم معاون رئیس‌جمهور چهاردیواری دیگر اختیاری نیست و باید چشمان و دستانی از قانون و قاضی مراقب باشد تا در خانواده کسی به زن نگوید بالای چشمت ابروست!. این گفته‌های او واکنش‌های بسیاری ایجاد کرد و پروانه سلحشوری اظهارات آیت اللهی را مانند یک مرد ضد زن خشونت طلب توصیف کرد که دربارهٔ لایحه منع خشونت علیه زنان موضع گرفته‌است.


درحالی همچنان نمایندگان مجلس منتظر ارائه این لایحه به مجلس هستند که در سال 95 تعداد 13370 مورد آزار همسر به اورژانس گزارش شده‌ است و آنطور که سازمان بهزیستی در آذر 96 اعلام کرده در استان تهران که نسبت به دیگرنقاط کشور زنان وضعیت بهتری دارند یک سوم زنان در معرض خشونت هستند.


شاید به خاطر تمام این آمارها باشد که انتظار می‌رود تصویب لایحه تامین امنیت زنان بتواند راهی برای کاهش خشونت علیه زنان باشد. به ویژه برای زنان 15 تا 44 ساله‌ای که به گفته محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم میزان مرگ ناشی از خشونت در ان ها با میزان مرگشان از سرطان برابر است. آماری تلخ، هشدارآمیز و نیازمند توجهی ویژه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها