واشنگتن پست گزارش داد:

افزایش خشونت راست‌ افراطی در آمریکا

گزارش تحلیلی واشنگتن پست در ارتباط با اطلاعات مرتبط با تروریسم بین‌المللی نشان می‌دهد، طی دهه گذشته بیشترین خشونت‌های داخلی شامل حملات ناشی از ایدئولوژی‌های سیاسی راست‌گرا، از جمله ده‌ها تیراندازی، بمب‌گذاری و سایر اقدامات خشونت‌آمیز می‌شوند.

افزایش خشونت راست‌ افراطی در آمریکا
کد خبر: 247671
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۱۶:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| براساس گزارشی تحلیلی که واشنگتن پست بر اساس اطلاعات مرتبط با تروریسم جهانی منتشر کرد، خشونت‌ راست افراطی در ایالات متحده در حال افزایش است. از طرف دیگر، این اطلاعات از کاهش چشمگیر خشونت گروه‌های چپگرا در دهه‌های گذشته حکایت دارد، خشونت برتری‌طلبان سفیدپوست و سایر مهاجمان راست‌ افراطی از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما افزایش نشان می‌دهد و از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ شدت گرفته است.

براساس گزارش واشنگتن پست، در این رابطه خصوصا امسال مرگبار بوده است. تنها در ماه گذشته 13 تن در دو حادثه تیراندازی در آمریکا کشته شده‌اند که یکی حمله به کلیسای سیاه‌پوستان و دیگری کنیسه یهودیان بوده است. این ماه دو تن دیگر هم به تعداد کشته‌ها افزوده شد. یک کهنه‌سرباز ارتش آمریکا که علیه زنان و سیاه‌پوستان لفاظی می‌کرد، در حمله‌ای دو زن را کشت و پنج تن دیگر را زخمی کرد. به گفته تحلیلگران، دست‌کم 20 تن در سال جاری در حملات منتسب به جناح راست کشته شده‌اند.

در حالیکه ترامپ دموکرات‌ها را "توده جناح چپ خشمگین" و "حزب مجرم" توصیف می‌کند، محققان تنها یک مورد حمله مرگبار در سال 2018 شناسایی کردند که تحت تاثیر ایدئولوژی‌های چپ‌گرا بوده است.

افزایش تروریسم جناح راست در شرایطی رخ می‌دهد که مجددا تمرکز ملی بر خشونت ناشی از تنفر ایجاد شده است. "اتحادیه ضد افترا" 57 درصد رشد در حوادث یهودی‌ستیزی در سال 2017 خصوصا در مدارس و محوطه‌های دانشگاهی ثبت کرده است. در همین حال آماری که این ماه اف‌بی‌آی منتشر کرد، نشان می‌دهد جرایم مرتبط با تنفر سال گذشته 17 درصد رشد داشته است.

محققان حوزه تروریسم می‌گویند که خشونت‌های راست‌ها در کنار ناخرسندی سفیدپوستان در مورد ریاست جمهوری اوباما رشد کرده و در دوره ترامپ شتاب گرفته است. ترامپ و همکاران او به طور مداوم انکار کرده‌اند که او به افزایش خشونت کمک کرده‌ است اما کارشناسان می‌گویند افراط‌گرایان جناح راستگرا اینگونه برداشت کرده‌اند که رئیس‌جمهوری کشورشان از آنها به صورت ضمنی حمایت کرده است.

گری لافری، رئیس جرم‌شناسی در دانشگاه مریلند و مدیر کنسرسیوم ملی مطالعه تروریسم و پاسخ به تروریسم یا استارت می‌گوید: اگر شما با سیاستمدارانی مواجهید که مثلا می‌گویند ملت ما تحت حمله است یا گروه‌های مهاجم مهاجرین به کشور وارد می‌شوند، اینها بهانه‌ای به دست راست‌ها می‌دهد. آنها پیش خودشان فکر می‌کنند که استفاده از خشونت مجاز است.

فرانک فیگلیوتزی، معاون سابق ضد اطلاعات در اف‌بی‌آی، می‌گوید سابقا رهبران سیاسی از کاخ سفید استفاده می‌کردند تا از رفتار و سخنرانی‌هایشان برای کنترل بهره‌ ببرند. او افزود: این رویه رو به افول است. ادبیات سیاسی کنونی خشونت را نهی نمی‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها