گفت‌وگوی قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با کارگران هفت تپه:

اینکه کارگری محتاج نان شب باشد زیبننده نظام و کشور نیست

الیاس حضرتی قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در دیدار با جمعی از کارگران شرکت هفت‌تپه، پای صحبت‌های آنان و بیان مشکلات و ریشه‌های اعتراض آنها نشست. علی سرخه از کارگران حاضر در این نشست گفت: حدود 13هکتار از اراضی هفت‌تپه زیر کشت می‌رود یعنی نیمی از کل اراضی این منطقه.

اینکه کارگری محتاج نان شب باشد زیبننده نظام و کشور نیست
کد خبر: 247760
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۶ ۱۰:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حالا اعتراضات در شرکت نیشکر هفت‌تپه به بیست و سومین روز خود رسیده است. حقوق‌های معوق، ابهام در روند کار شرکت از زمان واگذاری به بخش خصوصی و نحوه مدیریت سبب شده است که کارگران هفت‌تپه آذر سال گذشته، شهریور سال جاری و از آبان ماه دست به اعتراض بزنند.

پس از گذشته سه هفته از اعتراضات و در حالی که پای نمایندگان مجلس، استاندار خوزستان و وزارت اقتصاد به ماجرا باز شد و گروه‌های مدنی و مردمی به نحوه مدیریت شرکت هفت‌تپه و بازداشت برخی فعالان کارگری این شرکت اعتراض کردند، حالا ویدیویی از اسدبیگی، مدیر مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه منتشر شده که در آن کارگران خواستند به اعتراضات پایان دهند و کار را از سر گیرند و با تشکر از حمایت همه‌جانبه‌ای که به گفته او از سوی مقامات از این شرکت شده به کارگران معترض گفت که این شرکت هرگز به بخش دولتی بازنمی‌گردد.

با این وجود کارگران همچنان در تلاش هستند تا صدای خواسته‌های خود را بلندتر از قبل به گوش مسوولان برسانند، الیاس حضرتی قائم‌مقام حزب اعتمادملی و نماینده تهران در سفر یک روزه خود به اهواز با نمایندگان کارگران شرکت کشت و توسعه نیشکر هفت‌تپه ملاقات کرد و با آنها پیرامون وضعیت فعلی کارگران و شرایط و مطالبات‌شان به گفت‌وگو پرداخت.

الیاس حضرتی در دیدار با جمعی از کارگران شرکت هفت‌تپه، پای صحبت‌های آنان و بیان مشکلات و ریشه‌های اعتراض آنها نشست. علی سرخه از کارگران حاضر در این نشست گفت: «حدود 13هکتار از اراضی هفت‌تپه زیر کشت می‌رود یعنی نیمی از کل اراضی این منطقه. از طرفی هفت‌تپه از لحاظ کشاورزی و با استانداردهای بین‌المللی بسیار حاصلخیز به شمار می‌رود و درد ما این است که در یکی از بهترین نقاط کشاورزی دنیا کار و فعالیت می‌کنیم اما هنوز قادر به سیر کردن شکم فرزندان خود نیستیم.»

سرخه می‌گوید که از زمان واگذاری شرکت به بخش خصوصی وضعیت کارگران بدتر از قبل شده: « بعد از 4 ماه و پس از اعتراض‌های مداوم حقوق مرداد ماه به حساب ما واریز شد اما به دلیل اقساط کارگران و بدهی‌های آنها حساب‌های‌شان مسدود و خیلی‌ها حتی قادر به برداشت پولشان هم نبودند. این قصه امروز و دیروز نیست ما هر بار به خاطر حقوق خود پس از 5 ماه مجبور به اعتراض می‌شویم تا یک ماه آن پرداخت می‌شود؛ این عدالت نیست!»

منصوری یکی دیگر از معترضان گفت: «زمانی که شرکت دولتی بود ما هر دوماه یک‌بار حقوق خود را دریافت می‌کردیم اما با واگذاری آن به بخش خصوصی سهامداران انگار تمایلی به کشت هم ندارند و تولید را از 60 هزار به 30 هزار تن رسانده‌اند و به نظر می‌رسد دنبال هدف دیگری غیر از تولید بوده‌اند.»

مهدی داوودی یکی دیگر از کارگران هفت‌تپه گفت: «ما مخالف خصوصی‌سازی نیستیم اما هدف اصل 44 آباد کردن بود نه خراب کردن. چیزی که مشخص است این است که نگاه آقایان اسدبیگی و رستمی در شرکت نگاه تولیدی و اشتغالزایی نیست. هدف اصلی این افراد تصرف و استفاده از منابع ارزی، وام‌‌های کلان و سوءاستفاده‌های دیگری است که از قبل این شرکت انجام می‌دهند. از وقتی شرکت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت هر کاری برای نابودی و اعلام ورشکستگی آن انجام دادند. نمونه بارز آن تخلف و تخطی‌های مختلف مدیرعامل این شرکت از قانون و مفاد قرارداد واگذاری است. اکثر کارگران دارای تحصیلات عالی هستند و این مسائل را راحت درک می‌کنند. به عنوان مثال در قرارداد واگذاری به صراحت آمده که بخش خصوصی حق فروش ادوات و وسایل تولیدی شرکت را ندارند در صورتی ‌که همین دوستان در بدو ورود حدود 17 میلیارد تومان از ماشین‌آلات کشاورزی شرکت که بعضا سالم و حداکثر نیاز به تعمیر جزیی داشتند را به عنوان ضایعات فروختند.»

در پایان حضرتی ضمن ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده گفت: «امروز بنده به عنوان یکی از خدمتگزاران این کشور و نظام در مقابل همه شما مسوولم و قطعا در اسرع وقت موضوعات مطروحه از جانب شما را بررسی و در کنار نمایندگان شما تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات‌تان انجام خواهم داد، ضمن اینکه دوستان ما در حزب اعتماد‌ملی در استان، به عنوان رابط بین ما و شما تا رفع مشکلات و حصول نتیجه در کنار شما خواهند بود.»


الیاس حضرتی در ادامه پیگیری وضعیت کارگران توسعه نیشکر هفت‌تپه و همچنین گروه ملی در دیدار با استاندار خوزستان خواستار حل موضوع و توجه به مطالبات کارگران شد. نماینده مردم تهران و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و نایب رییس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در ادامه سفر یک روزه خود در اهواز جهت حل مشکل کارگران هفت‌تپه با دکتر شریعتی استاندار خوزستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دکتر شریعتی ضمن تشریح وضعیت موجود و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص مشکلات کارگران هفت‌تپه گفت: «4 ماه حقوق کارگران شرکت توسعه کشت و نیشکر هفت‌تپه عقب افتاده که امروز با پیگیری‌های صورت گرفته حقوق یک ماه به کارگران پرداخت شد و حدود یک میلیارد تومان هم برای نوسازی کارخانه پرداخت کردیم.

مشکل حقوق این کارگران قبل از واگذاری به بخش خصوصی هم وجود داشت و اینکه از زمان واگذاری به بخش خصوصی این مشکل به وجود آمده درست نیست. یکی از مشکلات اصلی شرکت نیروهای مازاد هستند و متاسفانه ما با معضل کارگران فصلی در زمان برداشت هم مواجهیم و شرکت در زمان کارگران فصلی 12 میلیارد و در زمان عادی ‌باید 8 میلیارد حقوق پرداخت کند. با پیگیری‌های صورت گرفته افراد مزبور جز یک نفر آزاد شدند.»

استاندار خوزستان درباره آخرین وضعیت کارگران گروه ملی هم گفت: «گروه ملی هم در حال حاضر دو ماه حقوق عقب افتاده دارد که یکی از دلایل آن نیروهای مازاد این شرکت هستند.

گروه ملی با توجه به نظرات کارشناسان و واقعیت موجود باید با هزار و 700 نیرو بچرخد در صورتی‌که 3500 نیرو در این شرکت مشغول به ‌کار هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی مشکل حقوق به وجود می‌آید. از طرفی چون خط تولید این شرکت قدیمی است محصولات این شرکت گران‌تر به بازار عرضه می‌شود بنابراین با مشکل فروش محصولات هم روبه‌رو و بعضا مجبور می‌شدند محصولات خود را با ضرر در بورس به فروش برسانند.

به همین دلیل ما قبلا اعلام کردیم مواد اولیه این شرکت خارج از بورس تحویل شود و امروز هم برای کمک بیشتر مجوز فروش محصولات آنها را خارج بورس صادر کردیم.»

در ادامه این دیدار الیاس حضرتی با ابراز نگرانی از وضعیت کارگران هفت‌تپه و گروه ملی گفت: «از شما می‌خواهم تلاش بیشتری جهت حل مشکل کارگران این شرکت‌ها انجام دهید، چرا که این کارگران فرزندان این مرز و بوم هستند که تنها دسترنج آنها حقوقی است که قطعا باید به نحو احسنت به آنها پرداخت شود و اینکه کارگری محتاج نان شب باشد زیبنده این کشور و نظام نیست و نخواهد بود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها