آنتونیو گوترش:

سازمان ملل در شرف آغاز مذاکرات صلح یمن است

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد، سازمان ملل در شرف ایجاد شرایطی برای آغاز مذاکرات صلح در سوئد میان طرفین درگیر یمن است. این مذاکرات در ماه دسامبر برگزار می‌شود، با این حال هنوز توافقی حاصل نشده است.

سازمان ملل در شرف آغاز مذاکرات صلح یمن است
کد خبر: 248141
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۸ ۰۸:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه به خبرنگاران گفت، این لحظه بسیار حساسی در رابطه با یمن است. مارتین گریفیث، نمانیده آمریکا هم وارد دیپلماسی رفت و برگشت شده است و با دولت یمن (مستعفی) که به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود و تحت حمایت ائتلاف تحت امر عربستان است و شبه‌نظامیان حوثی که کنترل صنعاء را در دست دارند، وارد گفت‌وگو شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ابتکار دیپلماتیک کنونی با افزایش تهدید قحطی در یمن سرعت گرفته است اما خشم بین‌المللی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول هم بی‌تاثیر نیست چرا که نقش سعودی‌ها در جنگ یمن بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفت.

مارتین گریفیث 16 نوامبر اعلام کرد طرفین درگیری برای شرکت در مذاکرات اعلام آمادگی کردند. او در ابتدا تلاش داشت تا دولت مستعفی یمن و حوثی‌ها را اوایل سپتامبر به پای میز مذاکره بیاورد اما حوثی‌ها در ژنو حاضر نشدند و تاکید کردند تضمینی برای بازگشت امن آنها وجود ندارد.

گوترش چهارشنبه گفت: اعتقاد دارم فرصت آغاز اثرگذار مذاکرات در سوئد در اوایل دسامبر وجود دارد اما ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. مذاکرات ابتدایی هدف بسیار بسیار مهمی است. اگر بتوانیم جنگ یمن را متوقف کنیم، توانسته‌ایم جلوی فاجعه‌بارترین تراژدی انسانی‌ای که تا به امروز در جهان با آن روبرو شدیم، متوقف کنیم.

این مقام ارشد سازمان ملل در نشست جمعه و شنبه گروه بیست متشکل از قدرت‌های اقتصادی در بوئنوس آیرس آرژانتین شرکت می‌کند. او به خبرنگاران گفت آماده رایزنی درباره مذاکرات صلح برای پایان جنگ یمن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و هر مقام سعودی حاضر در این نشست است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره قتل خاشقجی شد و در پاسخ به اینکه آیا این مساله را در گفت‌وگو با ولیعهد عربستان مطرح می‌کند یا خیر گفت: هرگز مشکلی ندارم که به صورت علنی یا خصوصی همین چیزها را بیان کنم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها