محمد رئوف قادری رئیس دفتر اجتماعی حزب اعتمادملی در اجلاس مجمع اقلیت‌های حقوق بشر سازمان ملل:

تحریم‌های آمریکا به مردم ایران فشار می‌آورد/ باید مهاجرت‌های غیرقانونی را کنترل کنیم

محمد رئوف قادری رئیس دفتر اجتماعی حزب اعتمادملی در اجلاس مجمع اقلیت‌های حقوق بشر سازمان ملل درباره تأثیر «تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر پدیده مهاجرت، اقلیت سازی وبی تابعیتی» سخنرانی کرد.

تحریم‌های آمریکا به مردم ایران فشار می‌آورد/ باید مهاجرت‌های غیرقانونی را کنترل کنیم
کد خبر: 248801
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۵:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد رئوف قادری در ابتدا سخنانش را این‌گونه آغاز کرد: احتمال می‌دهم افرادی که در این سالن نشسته‌اند درباره تحریم‌های آمریکا علیه کشور ایران، مطالبی را شنیده و یا خوانده باشند. افراد مختلف، با توجه به نوع فرهنگ، مطالعات، گرایش سیاسی و یا هر زمینه فکری دیگر به این موضوع از ره‌یافت‌ها و رویکردهای متنوع می‌نگرند. شاید فرد و یا افرادی این تحریم‌ها را شایسته کشور ایران بدانند و استدلالشان هم این باشد که ایران کشوری تندرو و خشن است. حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و به اقلیت‌ها توجهی ندارد. فرض می‌کنیم که این تحریم‌ها شایسته ایران باشد. آیا دیگر کشورها در کارنامه حقوق بشری خود این حقوق را نقض نکرده‌اند؟ آیا همه کشورها به اقلیت‌های کشورشان احترام کافی را می‌گذارند؟ آیا این کشورها تحریم شده‌اند؟ سؤال مهم‌تر این است که تحریم‌ها علیه حاکمان ایران است یا مردم ایران؟ چه کسانی تحت‌فشار تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد؟

قادری صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: ممکن است بگویید که مردم ایران باید حاکمانشان را تغییر دهند و یا آن‌ها را به‌سوی گفت‌وگو هدایت کنند. و حتماً نظر این افراد تغییر دمکراتیک است. زیرا فعالین حقوق بشر مخالف خشونت هستند.

او با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات سال 92 و 96 گفت: مردم ایران این تغییر را انجام داده‌اند. ما با تمام توان، دولتی را بر مسند مدیریت کشور نهادیم که به گفت‌وگو اعتقاد داشت و دارد. ما به‌عنوان مردم، دولت ایران را پشتیبانی کردیم تا سند سیاسی برنامه اقدام مشترک (برجام) را به اتمام برساند. ما به کشورهای بزرگ دنیا اعتماد کردیم (ایالات‌متحده امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) اما بعد از مدتی پس از امضای این سند تاریخی گفت‌وگومحور که روح دیپلماسی و توافق را زنده می‌کرد بخش عمده‌ای از اعتماد و تلاش مردم ایران به خاموشی گرایید.

رئیس دفتر اجتماعی حزب اعتمادملی گفت: این نگرانی‌ها در تاریخ 6 اگست 2018 با تحریم خرید دلار، صادرات فلزات گران‌بها، نقل و انتقالات مالی، صنعت خودروسازی، فرش و هواپیماهای مسافرتی افزایش یافت. سؤال ایرانیان اعم از پیر و جوان، زن و مرد و کودک، بیماران، اقلیت‌های قومی و زبانی و به تعبیری همه مردم حاضر در این جغرافیای سیاسی این بود؛ ما تلاش خودمان را برای تغییر و گفت‌وگو انجام دادیم دلیل تحریم دیگر چه بود؟ هدف از تحریم صنعت خودروسازی با توجه به کشته شدن هزاران نفر در سال و فرسودگی ناوگان هوایی کشور ایران مردم هستند و یا دولت ایران؟

قادری در ادامه افزود: این نگرانی‌ها و سؤالات در تاریخ 4 نوامبر 2018 با تبلیغات وسیع ایالات‌متحده امریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور بیش‌ازپیش افزایش یافت. تحریم‌های دیگری چون حمل‌ونقل دریایی، موارد مرتبط با صنعت نفت ایران، تبادلات مالی خارجی با بانک مرکزی و مؤسسات مالی ایران و همچنین موضوعات مرتبط با بخش انرژی، بیمه و تحریم‌های دیگر اضافه شدند. سؤال اساسی مردم ایران این است؛ تحریم‌ها بر چه کسانی اثر می‌گذارد و نتیجه ان چه خواهد بود؟

قادری ضمن تأکید بر این نکته که تحریم‌ها به مردم ایران فشار وارد می‌کند گفت: تحریم‌ها اول به همه مردم ایران و آخر هم به همه مردم ایران فشار می‌آورد. به کردها، بلوچ‌ها، فارس‌ها، ترک‌ها، ترکمن‌ها، عرب‌ها، اهل سنت، شیعه، یهودی، مسیحی صائبی، بهایی، لایک، سکولار و به اکثریت و اقلیت مردم ایران تأثیر خواهد گذاشت. نتیجه ان هم فقر بیشتر مردم، ایجاد فضای امنیتی در کشور تحریم شده و مهم‌تر از همه مهاجرت و یا به تعبیری فرار از این وضعیت خواهد بود. همان چیزی که امروز درباره آن باهم گفت‌وگو می‌کنیم. یعنی بی تابعیتی و مهاجرت.

این عضو حزب اعتمادملی دلیل اصلی مهاجرت را به دست آوردن آرامش دانست و گفت: شما خوب می‌دانید که علت اصلی مهاجرت جست‌وجو برای زندگی بهتر و احیای حقوق بشری انسان است. اکنون چه چیز در ایران باعث افزایش سختی‌ها و افزایش مهاجرت می‌شود؟ جواب ساده است، تحریم‌ها. همان‌گونه که می‌دانید این مهاجرت‌ها غالباً قانونی نخواهند بود و پدیده‌های چون قاچاق انسان را به دنبال خواهد داشت. شما مشاهده کردید که در قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیرقانونی چه انسان‌هایی بی‌گناهی در دریاها غرق شدند. اگر از خطرات و افزایش تعداد کشته‌شدگان بگذریم اقلیت سازی در کشورهای میزبان مهاجران، پدیده‌ای ناگزیر خواهد بود و به دنبالان بی تابعیتی شدن افراد رخ می‌دهد.

او افزود: فکر می‌کنم همگی موافق این موضوع باشیم که بی تابعیتی موضوعی اقلیتی است و باید به علل و ریشه‌های آن پرداخت. اگر بخواهیم موضوعی مانند بی تابعیتی را کنترل کنیم، ابتدا باید اقلیت سازی و مهاجرت‌های غیرقانونی را تحت کنترل خود درآوریم. باید مؤلفه‌های تحریک‌کننده این موضوع را بشناسیم و کنترل کنیم که یکی از آن‌ها نابسامانی‌های اقتصادی و نبودن زندگی بهتر است.

قادری در پایان گفت: من از طرف بخش قابل‌توجهی از مردم ایران که مجموعه‌ای از قومیت‌ها، زبان‌ها و مذاهب هستند می‌گویم؛ تحریم یک مسئله ضد حقوق بشری است. ما در خاورمیانه به‌اندازه کافی رنج می‌بریم لطفاً این رنج را بیشتر نکنید و بر کاهشان بکوشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها