650 فیلم مستند درخواست دادند/ سمپات‌ها اجازه پخش دارند

صبح امروز سه شنبه 13 آذر ماه نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در محل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

650 فیلم مستند درخواست دادند/ سمپات‌ها اجازه پخش دارند
کد خبر: 249138
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۱:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| صبح امروز سه شنبه 13 آذر ماه نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در محل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد که محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره در ابتدای نشست گفت: ابتدا درگذشت دوست عزیز ابوالفضل زرویی را تسلیت می گویم و برای روح آن عزیز طلب آمرزش دارم.

وی با ارایه گزارشی از جشنواره عنوان کرد: امسال حدود 650 فیلم مستند به دبیرخانه ارسال شد که 70 فیلم بلند، 269 نیمه بلند و 395 مستند کوتاه بود که ما در تقسیم بندی 2 تغییر را داشتیم. روال این بود که مستندها براساس تایم بر مبنای زمان 30 دقیقه، 40 دقیقه و 60 دقیقه به عنوان مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند تقسیم می شد که ما ترجیح دادیم امسال تغییر در زمان بندی فیلم ها به سیاق ایدفا ایجاد کنیم.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: در بخش شهید آوینی 29 فیلم رقابت می کند که تفاوت این جایزه با مسابقه ملی این است که در بخش آوینی جوایز بدون در نظر گرفتن تایم فیلم داده می شود ضمن اینکه عوامل تولید اثر در رقابت قرار ندارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مزیت های کشور ما داشتن معدن است، توضیح داد: امسال با یکی از شرکت های صنعتی به توافق رسیدیم تا جایزه ای از سوی آنها داده شود. در بخش مسابقه معدن و صنایع معدنی 16 فیلم به نمایش درمی آید و سه فیلم برگزیده می شود که جایزه آن همتراز جایزه مسابقه ملی است.

طباطبایی نژاد افزود: ما به سیاق همه ساله ها فیلم‌های خارج از مسابقه هم تعریف کرده ایم که خود کارگردان این بخش برای ما اهمیت داشت که آثار افرادی مثل استاد اصلانی در این بخش به نمایش درمی آید. یکی از مهمترین بخش های این جشنواره مربوط به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است که 11 فیلم در این بخش به نمایش درمی آید مثلا نسخه کامل و با کیفیت و بازسازی شده مستند «برای آزادی» برای اولین بار در جشنواره به نمایش درمی‌آید. ضمن اینکه مستندهای مهم دیگری در حوزه مستندات انقلابی وجود دارد که خیلی ها آنها را ندیده اند برای مثال فیلم «تپش تاریخ» از مستندهای مهم این حوزه است که نسخه کامل آن هم به نمایش درمی‌آید.

به گفته وی، بزرگداشت حسین ترابی و منوچهر مشیری از دیگر بخش های جشنواره است.

دبیر دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: در بخش بین الملل 56 فیلم از 33 کشور در جشنواره به نمایش در می‌آید و امسال جشنواره تسالونیکی یونان در جشنواره «سینماحقیقت» مرور می شود.

در ادامه شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره «سینماحقیقت» لیستی از مهمانان این جشنواره ارایه داد.

طباطبایی نژاد در بخش دیگر نشست بیان کرد: امسال کارگاه های مستندسازی خوبی با حضور استادان ایرانی و خارجی داریم و در بازار فیلم هم خریداران و مهمانان و چهره های شاخص پخش دعوت شده اند. امسال در بخش جنبی «پیچینگ» را پس از سه سال که در این زمینه آموزش دادیم، برگزار می کنیم. در 2 جلسه متوالی دوستانی که طرحشان انتخاب شده کارشان را به جمع خریداران توضیح می دهند که این افراد 18 نفر هستند که باید طرح های خود را به مهمانان ارایه دهند.

به گفته وی، امسال 2 کتاب با موضوع مستند در جشنواره رونمایی می شود.

امسال فیلم های سیاسی هم کم نیستند ولی اگر فیلمی در جشنواره حضور ندارد این موضوع ربطی به ستاد و دبیر ندارد بلکه به این دلیل است که هیات انتخاب آنها را انتخاب نکرده استوی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر کم بودن آثار سیاسی در این دوره از جشنواره و حذف فیلم هایی چون «شورش علیه سازندگی» و «قبرهای پر سر و صدا» عنوان کرد: من عضو هیات انتخاب نیستم که جواب این سوال را بدهم و این انتخاب آنها بوده است. فیلم های «قبرهای پر سر و صدا» و «شورش علیه سازندگی» در سبد تماشای هیات انتخاب بودند و آنها این آثار را انتخاب نکردند یعنی این آثار به لحاظ کیفیت درخور نبود البته این به این معنا نیست که این آثار، فیلم های محترمی نیستند. البته امسال فیلم های سیاسی هم کم نیستند ولی اگر فیلمی در جشنواره حضور ندارد این موضوع ربطی به ستاد و دبیر ندارد بلکه به این دلیل است که هیات انتخاب آنها را انتخاب نکرده است.

طباطبایی نژاد درباره بودجه جشنواره توضیح داد: جشنواره سال گذشته حدود 2 میلیارد هزینه داشت که امسال ما تلاشمان را کرده ایم هزینه ها را کاهش دهیم ولی به هر حال افزایش قیمت ها باعث افزایش هزینه های بین الملل شده ولی ما تلاش کرده ایم با هزینه کم برگزار کنیم البته نه به این معنی که در کیفیت تاثیر بگذارد احتمال اینکه با افزایش هزینه ها رو به رو شویم این است که قیمت ها در کشور افزایش پیدا کرده است این نکته را هم باید عنوان کنم که امسال در 12 استان به طور همزمان فیلم های جشنواره به نمایش درمی‌آید.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش بیان کرد: ما یک فیلم را از جشنواره خارج کردیم چون شرایط حرفه ای حضور در جشنواره را نداشت البته یک فیلم هم به دلیل سال تولید در بخش آوینی پذیرفته نشد. انتخاب اعضای هیات و داوری توسط دبیر به این معنی نیست که سلیقه آنها مطابق با سلیقه دبیر باشد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در جواب به سوالی مبنی بر رفتارهای معنی دار هیات انتخاب در انتخاب آثار گفت: امسال فیلم «برادران» به دلیل اینکه سال ساخت آن با فراخوان مغایرت داشت در جشنواره پذیرفته نشد. درباره «شورش علیه سازندگی» و «راه طی شده» باید بگویم این آثار حتی رای ذخیره هم نداشتند و هیات انتخاب این آثار را به لحاظ کیفی نپذیرفتند بنابراین بحث مماشات در میان نیست. من سعی کردم زیر علم هیچ گروه سیاسی نباشم، من یک آدم فرهنگی هستم و «سینماحقیقت» هم یک جشنواره فرهنگی است و آثاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود البته این جشنواره مقررات خود را دارد.

طباطبایی نژاد عنوان کرد: ما از اولین دوره جشنواره تلاش داشتیم تا «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» در جشنواره باشد اما مشکلاتی مثل متناسب نبودن فیلم ها داشتیم اما امسال مقدماتی فراهم شد تا امکان جمع آوری رای بهترین فیلم از نگاه مردم وجود داشته باشد. این انتخاب هیچ ربطی به جشنواره ندارد و مسئولیت جمع آوری این آرا به خانه سینما و انجمن تهیه کنندگان مستند واگذار شده است. آنچه که خانه سینما به ما اعلام کرده این است که این جایزه به سرمایه گذار اول فیلم تعلق می گیرد.

من کاری به شخصیت فیلم ندارم، پروپاگاندا در مورد هر شخصیت سیاسی به نمایش درنمی آید اما فیلم سمپات و فیلم منتقدانه را اکران می کنیمدبیر این جشنواره اظهار کرد: جشنواره فیلم های پروپاگاندا درباره افراد سیاسی را پخش نمی کند چون این جزو ذات جشنواره نیست البته اگر فیلم سمپات از این نوع افراد باشد به نمایش درمی آید؛ این سیاست کلی جشنواره است و همچنان برقرار است چه من باشم چه نباشم. من کاری به شخصیت فیلم ندارم، پروپاگاندا در مورد هر شخصیت سیاسی به نمایش درنمی آید اما فیلم سمپات و فیلم منتقدانه را اکران می کنیم.

وی درباره جوایز گفت: ما زمانی که مبالغ جوایز را اعلام کردیم دلار گران نشده بود اما ما روی حرفمان می مانیم و همان مبالغی را که به عنوان جایزه اعلام کرده بودیم، می دهیم.

طباطبایی نژاد درباره دلایل حضور نداشتن منتقدان در هیات انتخاب جشنواره عنوان کرد: همه ساله ما در جشنواره هم در بخش انتخاب و داوری از حضور منتقدان بهره می بریم و امسال هم همینطور است. اینکه ما در ترکیب به یکباره سه منتقد بگذاریم فردای آن مستندسازان سر من را می برند و اعتراض می کنند. البته ما همواره به دنبال این بوده ایم که یک منتقد در بین این دو هیات باشد که امسال سعید عقیقی عضو هیات داوران است. البته ما همه ساله این جریان را داشته ایم. اصلا الزام و اصرار من همین موضوع بوده است.

وی عنوان کرد: ما در مرکز گسترش، شورای سیاستگذاری داریم و از دوستان مشورت گرفته می شود که چه کسی در میان هیات انتخاب و هیات داوری باشد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره اینکه امسال فرصت اعتراض به آثاری که به جشنواره راه پیدا نکرده اند داده نشد، اظهار کرد، در سال هایی که فرصت داشتیم فیلم های مورد اعتراض بازبینی می شد اما امسال چون زمان ما محدود بود و فیلم های زیادی ارسال شده بود، نتوانستیم این کار را بکنیم.

طباطبایی نژاد در پایان گفت: ما سالن شماره 6 را که 250 نفری است به اصحاب رسانه اختصاص داده ایم از همین رو افرادی که کارت خبرنگاری جشنواره را داشته باشند اولویت ورود دارند و خارج از صف می توانند به تماشای آثار بنشینند

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها