در آستانه نشست سوئد اتفاق افتاد:

موافقت ائتلاف عربی با انصارالله برای تبادل اسرا و انتقال زخمی‌ها

همزمان با امضای توافق‌نامه تبادل اسرا میان انصارالله و ائتلاف عربی به رهبری عربستان، 50 زخمی از نیروهای انصارالله برای درمان به عمان منتقل شدند، این دو گام را باید در راستای زمینه‌چینی برگزاری مذاکرات صلح یمن در سوئد دانست.

موافقت ائتلاف عربی با انصارالله برای تبادل اسرا و انتقال زخمی‌ها
کد خبر: 249168
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۲:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد عبدالسلام، رئیس هیئت انصارالله در مذاکرات سوئد از فرود هواپیمای حامل 50 زخمی از نیروهای انصارالله و همراهان آنها در فرودگاه مسقط خبر داد.

وی از تلاش‌های انسانی مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در این باره و از رهبری و ملت عمان به خاطر حمایت از یمنی‌ها و آمادگی آنها برای استقبال از زخمی‌ها و درمان آنها قدردانی کرد.

پیشتر ائتلاف عربی اعلام کرده بود، گریفیث در راستای اعتمادسازی میان گروه‌های یمنی و برای آماده کردن شرایط جهت آغاز مذاکرات در سوئد، خواستار تسهیل در انتقال زخمی‌ها توسط ائتلاف شد، در پی این اقدام هواپیمای حامل زخمی‌ها فرودگاه بین‌المللی صنعا را به مقصد مسقط ترک کرد.

گریفیث هم از همه طرف‌ها به خاطر تسهیل در انتقال زخمی‌ها به عمان قدردانی کرد و وزیر خارجه انگلیس این اقدام را نخستین گام مناسب پیش از مذاکرات سوئد دانست.

همچنین عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته ملی امور اسرا وابسته به انصارالله از موافقت ائتلاف عربی با اجرای توافق‌نامه تبادل همه اسرا خبر داد.

انصارالله و ائتلاف عربی توافق‌نامه تبادل اسرا را با نظارت سازمان ملل امضا کردند، این توافق‌نامه شامل تبادل همه اسرا و بازداشتی‌های حوادث اخیر است و همه نیروهای انصارالله و کشورهای عضو انتلاف را در برمی‌گیرد و براساس جدول زمانی طی چند مرحله اجرایی خواهد شد.

به گفته منابع آگاه، براساس این توافق‌نامه، صلیب سرخ در تبادل اسرا واسطه خواهد بود.

از سوی دیگر، قرار است به زودی دور جدیدی از مذاکرات صلح یمنی-یمنی میان انصارالله و دولت مستعفی با نظارت سازمان ملل در سوئد آغاز شود. به همین دلیل یک منبع آگاه در هیئت انصارالله در مذاکرات سوئد اعلام کرد، این هیئت برای مشارکت در مذاکرات به استکهلم خواهد رفت.

به گفته این منبع، گریفیث برای همراهی هیئت انصارالله در این مذاکرات روز دوشنبه وارد صنعا شد.

در حالی که منابع آگاه گفتند، زمان برگزاری این مذاکرات تنها بعد از رسیدن همه طرف‌ها به مکان مورد نظر در سوئد اعلام می‌شود، خبرها حاکی از آن است که احتمالا این مذاکرات روز چهارشنبه آغاز ‌شود.

منابع یمنی اعلام کردند، در مذاکرات سوئد انجام اقدامات برای اعتمادسازی، پرونده انسانی و قانونی و مسائل اقتصادی و نظامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت، هیئت مذاکره کننده انصارالله با هواپیمایی که کویت تدارک دیده، به همراه سفیر این کشور در یمن صبح روز سه شنبه عازم سوئد می‌شوند.

همچنین دولت آلمان ضمن استقبال از آغاز مذاکرات پیرامون یمن، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات منجر به بهبودی اوضاع انسانی یمنی‌ها شود.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد، ‌در مذاکرات سوئد تصمیماتی در خصوص آتش‌بس و انجام تسهیلات انسانی اتخاذ شود.

در سطح انسانی هم کمیته دائمی مشترک میان سازمان‌های انسانی سازمان ملل خواستار توقف دائمی اقدامات خصمانه در یمن به ویژه بندر الحدیده شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد، از همه طرف‌های یمنی می‌خواهد در مذاکرات سوئد حضور داشته باشند و از طرف‌های درگیر در یمن خواست به سازمان‌های انسانی اجازه دهند بدون هیچ گونه مانعی به نیازمندان کمک کنند.

کمیته مذکور از همه طرف‌ها خواست برای تقویت اقتصاد اقدامات فوری اتخاذ کنند و مسؤولان این کمیته اعلام کردند، به دنبال حمایت بین‌المللی برای پاسخ‌گویی به نیازهای یمن در سال 2019 هستند.

دولت امارات نیز امروز تاکید کرد، مذاکرات پیش رو در سوئد فرصتی تعیین کننده برای صلح است.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در توییتی نوشت، سوئد فرصت جدی برای حل سیاسی بحران یمن فراهم کرده است. خروج زخمی‌های حوثی‌ها برای مداوا به مسقط نشان از حمایت دولت منصور هادی و ائتلاف عربی از روند صلح دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها