احتمال خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی نوشت بعید نیست قطر از شورای همکاری خلیج فارس هم خارج شود؛ موضوعی که برای عربستان حیثیتی است و آن را به چالش می‌کشاند. ریاض نهم دسامبر میزبان نشست سران شورای همکاری خلیج فارس است.

احتمال خروج قطر از شورای همکاری خلیج فارس
کد خبر: 249556
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۵ ۱۱:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| دو روز بعد از اعلام قطر درباره تصمیم به خروجش از اوپک خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در تحلیلی نوشت، توجیهات قطر برای خروج از سازمان اوپک بعد از عضویت 57 ساله در آن زمینه‌ساز توجیه خروج احتمالی این کشور از شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش بلومبرگ، وزیر انرژی قطر اخیرا اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال 2019 از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج می‌شود.

گوش افزوده است، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر در توئیتی نوشت،‌ سازمان اوپک فقط برای اهدافی که به ضرر منافع این کشور است، استفاده می‌شود.

نویسنده این تحلیل می‌افزاید، این وضعیت دو برابر در شورای همکاری خلیج فارس اتفاق می‌افتد چراکه سعودی‌ها و امارات عاملان اصلی محاصره قطر هستند.

براساس تحلیل بلومبرگ، این تصمیم هر چه قدر برای قطری‌ها خوب باشد اما برای دوحه ماندن در این بلوک بهتر است.

در سایه عدم توانایی شورای همکاری خلیج فارس در حل اختلافات، قطر احتمالا این تصور را دارد که ادامه عضویتش در شورا هیچ فایده‌ای ندارد.

بلومبرگ در ادامه می‌آورد، خروج از اوپک که یک بلوک قدرتمند با تاثیرگذاری قوی بر امور جهانی است قطر را کمتر به تلکف می‌اندازد زیرا تولیدکننده ثانویه نفت (برعکس گاز) است و تاثیر اندکی در تصمیم‌گیری‌های آن دارد در حالیکه خروج از شورای همکاری خلیج فارس یک بلوک غیرفعال با تاثیر اندک در امور منطقه‌ است دوحه را بیشتر به تکلف و دردسر می‌اندازد.

بلومبرک این گونه شفاف سازی می‌کند که اگر قطر خارج شود از بهانه سعودی اماراتی حمایت می‌شود که خاندان سلطنتی در دوحه اجماع عربی را از بین می‌برند اما باقی ماندنش به قطر این اجازه را می‌دهد که اشاره کند به اینکه ملزم به همکاری منطقه‌ای است و این مسؤولیت پایان دادن به محاصره را روی دوش سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌گذارد.

گوش این تحلیل را این گونه ادامه می‌دهد که ممکن است دائما سعودی‌ها و اماراتی‌ها تلاش کنند قطر را از شورای همکاری بیرون بیندازند اما این امر نیاز به متقاعد کردن کویت، بحرین، عمان به عنوان سه عضو این بلوک دارد در حالی که بحرین از رویکرد عربستان در اکثر موارد تبعیت می‌کند اما کویت و عمان از باج‌خواهی سعودی عصبانی هستند و در قبال محاصره قطر همچنان بی‌طرف مانده‌اند.

کویتی‌ها تاکید کرده‌اند، آنها تمایل به تلاش برای حل اختلافات شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس آتی سران شورا در ریاض دارند. البته هر تلاشی برای اخراج قطر هرگز به مذاق واشنگتن خوش نخواهد آمد، به طوریکه آمریکا وحدت عربی را برای مقابله با ایران مهم می‌داند همین طور رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان تشکیل ناتوی عربی است تا اهدافش را محقق کند.

دولت ترامپ تمایل دارد سعودی‌ها به بهبود روابط با قطر بیندیشند نه قطع روابط. در پایان آمده است، مجبور کردن عربستان برای نگه داشتن قطر در شورای همکاری عربستانی‌ها را عصبانی خواهد کرد و این دلیل برای قطری‌ها جهت ماندن کافی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها