نایب رییس بانوان فدراسیون شطرنج:

تداوم موفقیت بانوان در گرو استخدام مربی تمام وقت است

نایب رییس بانوان فدراسیون شطرنج به روند رو به رشد این رشته در کشور اشاره کرد و گفت: شطرنج بانوان ایران برای موفقیت بیش از پیش نیازمند اردوهای سالانه و مربی تمام وقت است.

تداوم موفقیت بانوان در گرو استخدام مربی تمام وقت است
کد خبر: 249736
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۶ ۱۳:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| شادی پریدر نایب رییس بانوان فدراسیون شطرنج گفت: افتخارات شطرنج بانوان در چند سال گذشته چشمگیر بوده است. «سارا سادات خادم الشریعه» برای نخستین بار در جمع 20 شطرنج باز برتر جهان قرار گرفت و «مبینا علی نسب» نیز برای اولین بار در تاریخ شطرنج بانوان ایران توانست تا مرحله یک هشتم نهایی صعود کند و این افتخار بزرگی برای شطرنج ایران محسوب می شود.


«البته افتخارآفرینی بانوان شطرنج ایران فقط در بخش ورزشکاران نیست بلکه بانوان ایرانی توانستند در حوزه داوری و کرسی های جهانی نیز جایگاه ویژه ای کسب کنند. حضور من در بخش بانوان فدراسیون شطرنج آسیا و خانم شهره بیات در کمیسون فنی فدراسیون شطرنح آسیا از جمله این موفقیت هاست.»


این استاد بزرگ شطرنج بانوان در زمینه موفقیت های بانوان در مقایسه با آقایان نیز گفت: سطح رقابت جهانی بانوان با آقایان متفاوت است و این را می شود از رتبه بندی قهرمانان جهان نیز تشخیص داد. نفر نخست آقایان با بانوان در سطح جهانی متفاوت است و این تفاوت در سطح رقابت های داخلی نیز به خوبی مشاهده می شود.


وی با یادآوری موفقیت های چشمگیر شطرنج ایران در سطح آسیا و جهانی گفت: اگر نگوییم بانوان ایرانی در این زمینه از آقایان پیشی گرفتند کمتر از شطرنج بازهای مرد افتخار کسب نکرده اند.


نایب رییس بانوان فدراسیون شطرنج به لازمه های استمرار موفقیت بانوان اشاره کرد و افزود: زمانی که قرار است در بازی های آسیایی 2022 رشته شطرنج حضور یابد، ما نباید در روزهای منتهی به مسابقات به دنبال آماده سازی شطرنج بازها باشیم.


«باید سرمایه گذاری برای مدال آوری در این بازی ها از اکنون آغاز شود و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تدابیر لازم برای حضور در این بازی ها داشته باشند. اما اگر بانوان ایرانی اردوهای سالانه نداشته باشند نمی توانند پیشرفت کنند. تا زمانی که نتوانیم مربی با دانش را به صورت تمام وقت استخدام و اردوهای سالانه برگزار کنیم نمی توان انتظار پیشرفت داشت.»


وی در زمینه استخدام مربی خارجی نیز توضیح داد: بحث استخدام مربی و کمبود بودجه برای این امر فقط به مربیان خارجی ختم نمی شود بلکه با وجود مربیان با دانش داخلی که در سطح کشور وجود دارد، نتوانستیم تاکنون مربی تمام وقت برای تیم ملی بانوان استخدام کنیم زیرا بودجه فدراسیون بسیار کم است؛ ضمن آنکه این بودجه تحت تاثیر تحولات اقتصادی قرار می گیرد.


پریدر درباره برنامه فدراسیون برای آماده نگه داشتن شطرنج بازان گفت: هزینه های اردو و سفرهای خارجی شطرنج بازان برعهده فدراسیون است و باید از سوی وزارت ورزش و جوانان حمایت شود.


وی ادامه داد: با بودجه هایی که در اول سال به فدراسیون ها اختصاص می یابد، برپایی اردوی خارج از کشور سخت است زیرا این بودجه تحت تاثیر تلاطمات بازار ارز قرار می گیرد.


«امسال گرانی ارز روی اعزام شطرنج بازها به رقابت های بین المللی تاثیر گذاشته است اما نباید در این زمینه برنامه ای نداشته باشیم بلکه وزارت ورزش کمک کند تا با میزبانی تورنمنت های معتبر، زمینه را برای رقابت شطرنج بازان ایران با حریفان مقتدر خارجی فراهم کنیم.»


«شادی پریدر» نخستین شطرنج‌باز ایرانی است که درجهٔ استاد بزرگی زنان را در سال 2004 به دست آورد. او در کارنامه ورزشی خود پنج عنوان قهرمانی زنان ایران را در کارنامه دارد.


آخرین رتبه او در اکتبر(مهرماه) سال 2010 معادل 2253 بود. او را در ردهٔ سی‌وهشتم برترین شطرنج بازان زن قرار دارد. پریدر همچنین در سال 1383 در المپیاد شطرنج موفق به شکست «آنتونتا استفانووا» قهرمان شطرنج زنان جهان شد و عنوان استاد بزرگ شطرنج زنان را کسب کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها