کد خبر: 249768
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۰۷:۱۴:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از شرایط سیاسی لبنان گزارش می‌دهد:

افزایش احتمال خروج حریری از صحنه قدرت

براساس روزشماری که یکی از سایت‌های لبنانی در صدر صفحه خود قرار داده، تا لحظه تهیه این گزارش بیش از 198 روز است که لبنان بدون دولت و در خلا سیاسی به سر می‌برد.

افزایش احتمال خروج حریری از صحنه قدرت
کد خبر: 249768
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ۰۷:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| با وجود آنکه سیاستمداران لبنانی به این نوع نبود دولت‌ها، دولت‌های موقت و تمدیدهای مختلف عادت دارند اما فرایندهای منطقه‌ای به ویژه ضعیف شدن موضع عربستان در منطقه و به تبع آن گردش مواضع متحدان این کشور باعث شد تا حریری خود را بیش از پیش در صحنه چانه‌زنی‌های سیاسی و حملات رقبا تنها ببیند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، با نگاهی به رخدادهای منطقه از بازگشت مجدد کشورهای شورای همکاری به دمشق تا ورود امارات به صحنه میانجی‌گری بین دمشق و ریاض برای پایان دادن به مشکلات فیما بین، تا پذیرش محور قطری ـ ترکی به ادامه بقای بشار اسد همگی دست به دست هم می‌دهند تا حریری که تمام تخم‌مرغ‌های خود را چه در دوره انتخابات پارلمانی وچه بعد از آن در ضدیت با اسد و درخواست برای سرنگونی او همسو با مواضع وقت عربستان قرار داده بود، امروز خود را تنها ببیند.

این تنهایی زمانی بیشتر می‌شود که عربستان به برخی از شخصیت‌های لبنانی که به شکل سنتی جزو جریان مخالف سیاست‌های ریاض در لبنان محسوب می‌شدند برای گفتگو و حتی سفر به عربستان چراغ سبز نشان داده تا این گمان نزد تحلیلگران لبنانی قوت بگیرد که دربار عربستان هم به دنبال تنوع گزینه.های خود در ساختار سیاسی لبنان است، امری که برای جریان المستقبل به رهبری حریری به معنای خروج از دایره حمایت‌های انحصاری ریاض تفسیر می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان لبنانی، جریان المستقبل دیگر روابط حسنه با ریاض و به تبع آن ابوظبی را در انحصار خود نداشته و رهبران سنی دیگری نیز هم اکنون در این دایره قرار گرفته‌اند امری که ادامه حمایت عربستان و پافشاری بر ابقای حریری به عنوان تنها نامزد تصدی نخست‌وزیری را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

این در حالی است که شنیده‌های رسانه‌های لبنانی حکایت از سبک و سنگین شدن چند گزینه دیگر توسط کشورهای منطقه و در راس آنها عربستان برای جایگزینی حریری دارند.

حال این سوالات مطرح می‌شود که آیا حریری روزهای آخر حضور خود را به عنوان شخصیت مامور تشکیل کابینه سپری می‌کند؟ آیا تاریخ مصرف او برای محمد بن سلمان که به گرفتن تصمیمات خلق الساعه مشهور است به پایان رسیده است ؟ آیا عربستان به دنبال سامان دادن به ساختار جدیدی از شخصیت‌های جدید برای حمایت از منافع خویش در لبنان است؟ و آیا حریری خواهد توانست این چالش را هم در میان سردرگمی در عبور از چالش‌های قبلی پشت سر گذاشته و کابینه تشکیل دهد؟

همگی این‌ها، پرسش‌هایی است که در حال حاضر پاسخ مشخصی برای آنها وجود ندارد اما نشانگر آن است که جریانی عربی ـ منطقه‌ای امیدش را از حریری از دست داده و در جستجوی گزینه دیگری است؛ مگر آنکه حریری بتواند خلاف این را به آنها ثابت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها