کد خبر: 250024
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ۰۹:۳۵:۰۰
| |

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده:

حل بحران تالاب یادگارلو نقده از عهده حفاظت محیط زیست خارج است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: رفع این مشکل از نظر فنی از عهده حفاظت محیط زیست خارج است و وزارت نیرو نیز به دلیل هزینه بالای انتقال زهکش هیچ اقدامی انجام نداده و نمی‌دهد

حل بحران تالاب یادگارلو نقده از عهده حفاظت محیط زیست خارج است
کد خبر: 250024
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ۰۹:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اکبر محمدیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده اظهار کرد: تالابها مکانهای طبیعی وبی دفاعی هستند که به لحاظ شرایط موجود و پتانسیل بهره برداری، همیشه مورد تهدید بوده و آسیب پذیر هستند. سنجش سطح آسیب پذیری اکوسیستم های تالابی و بررسی جزئیات آنها می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و تاثیر گذار در راستای اولویت بندی برنامه های حفاظتی، تدوین و تقویت سیاست‌ها و برنامه ها، بودجه بندی و شناسایی نیازها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان نقده دارای سه تالاب بین المللی سیران گلی، یادگارلو و شورگل است افزود: از این تعداد، تالاب یادگارلو، کاملاً خشک شده و حالت بحرانی پیدا کرده است، بر همین اساس آسیب پذیری تالاب یادگارلو و راههای برون رفت از بحران توسط گروه‌های کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده یادآور شد: در نقده، 17 تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب های سیران گلی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب های بین المللی هستند.

محمدیان افزود: تالابها ظرفیت‌های قابل توجهی برای بهره برداری جوامع محلی، گردشگران، دوستداران محیط زیست و سایر ذی نفعان بوده و آسیب شناسی این مکانهای طبیعی و تدوین برنامه و مدیریت اصولی و بهینه آن می‌تواند زمینه های اقتصادی، اجتماعی و گردشگری را در منطقه رونق بخشد.

این اولین باری نیست که از تشنگی این تالاب فصلی آذربایجان غربی یاد می‌شود بلکه پیش از این و در حدود سال 93 نیز رئیس محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در آن زمان با اشاره به خشک شدن تالاب یادگارلو گفته بود که احیای این تالاب مستلزم همکاری است.

حمید رعنا قد تصریح کرده بود تالاب یادگارلو به علت احداث زهکشی سدحسنلو در حاشیه آن خشک شده و اضافه کرده بود که احیای تالاب یادگارلو، پیچیدگی فنی داشته و مستلزم همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی است.

تالاب یادگارلو در جنوب دریاچه ارومیه و 22 کیلومتری شهر نقده قرار دارد. تالاب یادگارلو با مساحت حوضه آبخیز 1530 هکتار در ارتفاع متوسط 1280متری از سطح آبهای آزاد واقع است که علاوه برمساحت 359 هکتاری دریاچه تالاب،260 هکتار نیز مساحت مراتع حاشیه تالاب راتشکیل می‌دهد. منابع تامین کننده آب تالاب، روانابهای فصلی ناشی از بارندگی در سطح حوضه، جریانهای فصلی رودخانه گدار از طریق انهار سنتی و نشت آبهای زیرزمینی است.

این تالاب در گذشته زیستگاه بسیارمناسبی برای زمستان گذرانی و نیز زادآوری پرندگان آبزی همچون قو، فلامینگو، اردک سرسفید، انواع مرغابیها بوده اما در طی چندسال اخیر با احداث زهکش در مجاورت آن و همچنین کاهش آب ورودی، این تالاب در بیشتر مواقع سال خشک است، به همین جهت این تالاب در لیست مونترو قرار گرفته که نیاز شدید به احیا و بازسازی دارد.

تالاب بین المللی یادگارلو که در حوزه اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه قرار دارد از دهه 70 به بعد به علت خشکسالی و حفر زهکش توسط وزارت نیرو در معرض خشک شدن و لیست مونترو که شامل لیست تالابهایی که کاملا خشک شده یا در معرض نابودی کامل محسوب شوند، قرار گرفته است.

پیش از این یک کارشناس ذیربط گفته بود، هر آبی برای احیای تالاب یادگارلو وارد می‌شود متاسفانه بلافاصله توسط زهکش که عمیق است خارج می‌شود و رفع این مشکل از نظر فنی از عهده حفاظت محیط زیست خارج است و وزارت نیرو نیز به دلیل هزینه بالای انتقال زهکش هیچ اقدامی انجام نداده و نمی دهد. وجود این زهکش تنها مشکل تالاب یادگارلو نیست بلکه در انتهای این زهکش، تالاب سلدوز قرار دارد و هزینه بسیار بالای انتقال زهکش موجب شده این مشکل نزدیک 20 سال همچنان ادامه داشته باشد.

آذربایجان غربی با 30 تالاب دائمی به وسعت 604 هزار هکتار در بین استانهای غیر ساحلی کشور رتبه اول را داراست و تالاب ها به خصوص در حوزه دریاچه ارومیه از اهمیت زیادی در راستای احیای این تالاب بین المللی ارزشمند برخوردار هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها