قیمت اقامت در خانه یا هتل؛ تفاوتی از زمین تا آسمان

به طور مثال متوسط قیمت یک شب اقامت در هتل‌های رشت 13 برابر اجاره یک خانه نقلی در این شهر است. این نسبت در تهران به 6 برابر و در مشهد به 9 برابر می‌رسد.

قیمت اقامت در خانه یا هتل؛ تفاوتی از زمین تا آسمان
کد خبر: 250421
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ۱۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| هتل‌های ایران برای یک شب به شما جای خواب می‌دهند و برای یک سری خدمات ناقص و کوچک، چند برابر هزینه یک روز اجاره خانه در همان شهر را طلب می‌کنند. باور ندارید؟ پس بیاید با هم نگاهی به قیمت مسکن و هتل در چند شهر‌ پرطرفدار گردشگران و مسافران ایرانی بیندازیم. قیمت رهن هر خانه حدود یک ششم تا یک پنجم ارزش خرید آن محاسبه می‌شود. به طور مثال می‌شود با 100 میلیون تومان، یک خانه 600 میلیون تومانی را رهن کرد. پیدا کردن نسبت اجاره هم کار ساده‌ای است؛ هر 100 میلیون تومان رهن، حدود سه میلیون تومان اجاره می‌خواهد. یعنی می‌توانید با ماهی سه میلیون تومان اجاره‌بها در یک خانه 600 میلیون تومانی ساکن شوید. به عبارتی روزانه 100 هزار تومان. حالا همین روزی 100 هزار تومان را با هزینه یک شب اقامت در هتل‌های مشهور مقایسه کنید تا متوجه شوید چرا می‌گویند هیچ‌جا خانه خود آدم نمی‌شود.

تهران؛ شش برابر


پایتخت به عنوان ویترین بازار املاک کشور، فاصله قیمتی زیادی با دیگر شهر‌ها دارد. میانگین قیمت هر متر مربع خانه مسکونی فروخته شده در این شهر در حال حاضر بیش از هشت میلیون و 200 هزار تومان است. یعنی اگر بخواهید یک واحد مسکونی 80 متری در این شهر بزرگ بخرید، باید 660 میلیون تومان هزینه کنید. رهن کامل عموما یک ششم قیمت فروش مسکن تعیین می‌شود که در مورد خانه 80 متری در تهران این رقم به 110 میلیون تومان می‌رسد. اگر چنین پولی در دست و بالتان نیست ناراحت نباشید. می‌توانید این رقم را به اجاره کامل تبدیل کنید و بدون پرداخت پول پیش خانه‌دار شوید. بعد از تبدیل رهن به اجاره با نسبت هر 100 میلیون تومان، سه میلیون تومان، اجاره‌بهای یک خانه 80 متری در تهران می‌شود سه میلیون و 300 هزار تومان. به عبارتی شما در روز باید 110 هزار تومان کنار بگذارید. از طرفی هزینه یک شب اقامت در بهترین هتل‌های این شهر بین 320 تا 650 هزار تومان است.

مشهد؛ 9 برابر


شهر زیارتی مشهد با توجه به توریست‌پذیری بالا، هتل‌های گران قیمت زیادی دارد. در حالی که قیمت مسکن در این شهر نسبت به دیگر مراکز استان‌ها پایین‌تر است. قیمت خرید هر متر مربع منزل مسکونی در مشهد حدود دو میلیون و 700 هزار تومان است. به عبارتی یک خانه 80 متری در مشهد سرجمع 220 میلیون تومان می‌ارزد. حالا اگر به جای خرید سراغ رهن کامل بروید، باید 36 میلیون تومان برای چنین خانه‌ای کنار بگذارید. با این حساب اجاره‌بهای ماهانه یک خانه 80 متری بدون بدون پرداخت پول پیش سه صدم مبلغ رهن کامل یعنی ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان است که می‌شود روزانه 36 هزار تومان. این در حالی است که قیمت اقامت یک شب در هتل‌های پنج ستاره این شهر زیارتی حدودا بین 250 تا 320 هزار تومان است.

شیراز؛ پنج برابر


شیراز با اماکن توریستی بی‌شماری که دارد بین دو گزینه اول هر توریست خارجی برای سفر به ایران است. حالا اگر خود ایرانی‌ها بخواهند سفری به شیراز داشته باشند، باید بین 135 تا 320 هزار تومان هزینه یک شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره این شهر کنار بگذارند. این در حالی است که شیراز از نظر مسکن بین شهر‌های گران‌قیمت ایران قرار دارد و میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در این شهر حدود چهار میلیون و 400 هزار تومان است. بعبارتی یک خانه 80 متری در این شهر حدود 350 میلیون تومان می‌ارزد. با این حساب برای رهن کامل چنین خانه‌ای باید یک ششم این مبلغ یعنی 59 میلیون تومان در اختیار صاحب‌خانه قرار دهید. با یک نسبت ساده اجاره‌بهای خانه 80 متری بدون پول پیش می‌شود یک میلیون و 700 هزار تومان. یعنی برای چنین خانه‌ای در شیراز باید روزانه 59 هزار تومان کنار بگذارید.

اصفهان؛ پنج برابر


آمار‌های بازار مسکن در شهر اصفهان نشان می‌دهد این شهر بعد از تهران گران‌ترین خانه‌های مسکونی را در خود جا داده. به طوری که هر متر مربع ملک مسکونی در اصفهان میانگین حدود چهار میلیون و 750 هزار تومان می‌ارزد. حالا اگر یک خانه 80 متری در این شهر پیدا کنیم، باید 380 میلیون تومان برای خرید آن بپردازیم. مایی که چنین پولی نداریم می‌توانیم این خانه را با نسبت یک ششم این مبلغ یعنی 63 میلیون تومان، چنین خانه‌ای را رهن کامل کنیم. با این حساب اجاره‌بهای این خانه بدون پول پیش می‌شود یک میلیون و 900 هزار تومان. بعبارتی باید روزانه 63 هزار تومان برای اقامت در این شهر کنار بگذاریم. از طرفی هزینه یک شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره شهر اصفهان که تعداد آن‌ها کلا دوتاست، حدود 310 هزار تومان می‌شود. البته با هزینه حدود 250 هزار تومانی می‌شود سراغ هتل‌های چهار ستاره این شهر زیبا رفت.

تبریز؛ هفت برابر


شهر تبریز از نظر قیمت مسکن شباهت زیادی به مشهد دارد. چرا که قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در این شهر به طور میانگین حدود دو میلیون و 750 هزار تومان است. به عبارتی برای خرید یک ملک مسکونی 80 متری باید 220 میلیون تومان پول داشته باشید. اگر نه باید سراغ رهن کامل بروید که هزینه آن یک ششم این مبلغ است و حدود 37 میلیون تومان سرمایه لازم دارد. اگر این مبلغ را هم در پس‌اندازتان ندارید می‌توانید دنبال یک صاحب‌خانه بگردید که بدون دریافت پول پیش، کل هزینه را با اجاره‌بها از شما بگیرد که می‌شود ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان. بعبارتی برای زندگی در تبریز باید روزانه 37 هزار تومان خرج مسکن بدهید. علی رغم شباهت زیاد بازار املاک تبریز با مشهد، چنین رابطه‌ای به هیچ وجه بین هتل‌های این دو شهر نیست. چراکه هزینه یک شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره تبریز (به جز هتل کایا لاله پارک) حدود 250 هزار تومان است.

رشت؛ 13 برابر


رشت با آب و هوایی بارانی که دارد بیشتر در فصول گرم برای زندگی مناسب می‌شود. شاید به همین خاطر باشد که قمیت مسکن در شهر باران بسیار پایین است و هر متر مربع واحد مسکونی به طور میانگین حدود دو میلیون و 500 هزار تومان می‌ارزد. به عبارتی سرمایه لازم برای خرید کامل یک خانه 80 متری در رشت حدود 200 میلیون تومان است. با یک نسبت ساده متوجه می‌شویم که فایل‌های رهن کامل در رشت روی قیمت 34 میلیون تومان است. حالا اگر کسی بخواهد بدون پرداخت پول پیش خانه اجاره کند، باید ماهانه یک میلیون تومان کنار بگذارد. به عبارتی هزینه هر شب زندگی کردن در یک خانه 80 متری در رشت 34 هزار تومان است. این درحالی است که هزینه یک شب اقامت در تنها هتل پنج ستاره این شهر به حدود 440 هزار تومان می‌رسد.

منبع: فرارو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها