بهروز غریب‌پور:

کم کردن بودجه تئاتر یعنی چراغ سبز نشان دادن به شبیخون فرهنگی

بهروز غریب‌پور ضمن اعلام این نکته که نمایندگان مجلس باید به فکر معیشت مردم باشند، از کم بودن بودجه تئاتر انتقاد کرد.

کم کردن بودجه تئاتر یعنی چراغ سبز نشان دادن به شبیخون فرهنگی
کد خبر: 250643
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۰ ۱۵:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| بهروز غریب‌پور (نویسنده و کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «آران») درباره میزان آشنایی نمایندگان مجلس با تئاتر گفت: اکثریت قریب به‌اتفاق نمایندگان مجلس اصلاً تئاتر نمی‌بینند. بیش از نیم‌‌قرن است که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم و در این مدت، حتی دو نماینده مجلس را ندیده‌ام که به تماشای تئاتر بنشینند! بنابراین نمایندگان تنها براساس اخباری که به آن‌ها می‌رسد، سخن می‌گویند و این اخبار به هر دلیلی با واقعیت و حتی خواست مردم تطبیق ندارد. نمایندگان ما فراموش کرده‌اند که در روستاهای کشورمان و در میان اقوام‌مان در مراسمی همچون خرمن‌برداری، جشن شکر‌گذاری و... از موسیقی و حرکات فولکلور استفاده می‌شود. نه‌تنها در طول حیات نمایندگی نمایندگان ما بلکه در سراسر حیات بشری این حرکات جزو فرهنگ مردم ما بوده و خواهد بود.

غریب‌پور گفت: نمایندگان ما اگر قدرتی دارند آن را در راستای ارزان کردن قیمت‌ها و بالا بردن سطح زندگی مردم آن را صرف کنند و هم‌چنین به مسئله آموزش بپردازند. در برخی از روستاها شاهد هستیم در این سرمای زمستان کلاس‌های درس در محیط سرد برگزار می‌شوند. بهتر است نمایندگان برای رفع این مشکلات چاره‌ای بیندیشند و مسائل مربوط به تئاتر را به اهل‌فن و کارشناسان بسپارند.

سرپرست گروه تئاتر «آران» درباره میزان بودجه‌ای که برای تئاتر در نظر گرفته می‌شود، گفت: بودجه تئاتر اندک است. چون نمایندگان ما با تئاتر آشنایی ندارند، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که نسبت به بالا بردن بودجه این هنر حرکتی انجام شود.. نمایندگان ما باید بدانند که بشر از ابتدای خلقت تا امروز به هنر و خصوصاً هنر نمایش نیاز داشته است. اگر این مسئله درک شود، بیشتر از بودجه نظامی به بودجه فرهنگی توجه می‌شود اما متأسفانه در زمان تخصیص بودجه مرغ عروسی و عزا فرهنگ و خصوصاً تئاتر است. همواره شعاری داده می‌شود که باید جلوی تهاجم فرهنگی را بگیریم اما باید توجه کرد که با موشک نمی‌توان جلوی تهاجم فرهنگی را گرفت بلکه از طریق عمل و اقدام فرهنگی باید این کار صورت گیرد. کم کردن بودجه تئاتر یعنی چراغ سبز نشان دادن به شبیخون فرهنگی. از نمایندگان توقع داریم به وظایف اصلی خود بپردازند و در زمینه بودجه به تئاتر توجه درستی صورت گیرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها