مجری طرح هوشمندسازی برق

پرداخت‌های کاغذی قبوض آب، برق و گاز حذف می‌شود/ کمبود اعتبار اجرای طرح فهام را طولانی کرد

مجری طرح هوشمندسازی برق گفت: اگر جلوی فناوری و تکنولوژی را نگیریم و اجازه دهیم کسب و کار جدید وارد شوند بهره ور خواهیم شد و نیازی به هزینه‌های اضافی هم نیست.

پرداخت‌های کاغذی قبوض آب، برق و گاز حذف می‌شود/ کمبود اعتبار اجرای طرح فهام را طولانی کرد
کد خبر: 250652
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۰ ۱۵:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| هادی مدقق در سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی با بیان اینکه ما طرح فهام را در 5 ناحیه به صورت پایلوت شروع کردیم و بعد به کل مشترکین دیماندی و چاههای کشاورزی گسترش دادیم، گفت: اکنون به دنبال این هستیم که کل ارتباط را از مراکز اپراتور به شبکه برق منتقل کنیم و در این راستا با مشاورین خارجی و داخلی مذاکراتی داشته‌ایم.

وی افزود: تاکنون 2.5 میلیون مرکز ایجاد شده و با استفاده از فیبر نوری شبکه را ایمن کرده و از حملات سایبری مبری است.

مجری طرح هوشمندسازی برق تصریح کرد: تا آخر ماه گذشته بیش از 280 هزار کنتور هوشمند برای مشترکین دیماندی نصب کردیم و قرار است 120 هزار کنتور دیگر هم نصب شود که تا قبل از پیک سال آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای فاز بعدی مشترکین خانگی مطرح است که در 3 فاز جانمایی شده است و قرار است برای 35 میلیون مشترک اجرا شود.

مدقق یادآور شد: مطالعات استفاده از تکنولوژی IOT شروع شده و داده‌ها جمع آوری شده‌اند. ما نیاز به رگولاتور داریم که بتوانیم در قانون 47 اصلاح الگوی مصرف زیرساخت‌های یکنواختی برای آب، برق و گاز برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه کاربردی برای مدیریت بار در دستور کار داریم، گفت: بنا داریم سیستم صدور صورتحساب با روش سنتی و قبوض کاغذی را حذف کنیم و برای اینکار از شبکه فعلی به تکنولوژی IOT سوئیچ می‌کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: طبق پیش بینی جهانی تا 2020 باید تمام دنیا به سمت تکنولوژی IOT رفته باشد اما در کشور ما ممکن است دیرتر اجرا شود.البته کنتورها ساخته شده ولی در حد پایلوت است و هنوز اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه امسال به طور کلی روی سرورها 2 هزار مگاوات پیک سایی داشتیم، به بحث تلفات پرداخت و افزود: اندازه گیری دقیقی انجام شده که به کاهش تلفات غیر فنی و جلوگیری از دستکاری‌ها کمک میکند.

مدقق همچنین اظهار داشت: سیستم مدیریت خاموشی را در نظر داریم به این ترتیب که قبل از خاموشی به مردم اطلاع داده م‌ شود که به مدیریت خاموشی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: راهکار یکپارچه سازی قبوض هم در دستور کار ما قرار دارد و پرداخت همه شرکت‌ها با یک اپلیکیشنی که معرفی می‌شود،صورت می‌گیرد و امیدواریم در سطوح وزارت نفت، نیرو ارتباطات اجرایی شود.

مدقق گفت: اگر جلوی فناوری و تکنولوژی را نگیریم و اجازه دهیم کسب و کار جدید وارد شوند بهره ور خواهیم شد و نیازی به هزینه‌های اضافی هم نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح فهام از سال 89 با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان طرح ملی تعریف شد، گفت: این طرح در ابتدا برای 20 میلیون مشترک مباحث اولیه آن صورت گرفت تا کنتورهای برق آنها هوشمند شود، اما با محدودیت منابع شورای اقتصاد و سازمان مدیریت اعلام کردند که این طرح در فاز نخست با تعویض یک میلیون کنتور و هوشمند شدن آنها کار آغاز شود.

مدقق گفت: قرار بود این طرح در سال 93 به پایان برسد و این یک میلیون کنتور تعویض شود، اما به دلیل محدودیت‌ منابع مالی باعث شده است تا در حال حاضر تنها 300 هزار کنتور هوشمند نصب شود و از این 300 هزار کنتور هوشمند 20 هزار مشترک خانگی و تجاری، 60 هزار مشترک بخش کشاورزی و مابقی مربوط به مشترکان دیماندی بوده‌اند.

وی اعتبار طرح را حدود 300 میلیارد تومان برای یک میلیون مشترک عنوان کرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها