کد خبر: 251135
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۲ ۱۵:۵۶:۰۰
| |

اکبر شوکت مطرح کرد:

فروش شرکت‌های سودده شستا «خائنانه» است

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که در صورت واگذاری شرکت‌های شستا خارج از مصوبه هیات امنا، جامعه کارگری سکوت نخواهد کرد.

فروش شرکت‌های سودده شستا «خائنانه» است
کد خبر: 251135
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۲ ۱۵:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها و به دنبال کناره‌گیری «مرتضی لطفی» از مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا)، شایعات فراوانی درباره نحوه فروش سهام شرکت‌هایِ شستا در بورس و قیمت‌گذاری سهام آنها منتشر می‌شود. سخنانی که باتوجه به اهمیت لحاظ شدن منافع بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی که اکثرا کارگران و بازنشستگان حداقلی‌بگیر هستند، رنگ نگرانی به خود می‌گیرند.

پس از انتشار خبر انتصاب «انوشیروان محسنی بندپی» به سمت استاندارِ تهران که پیشتر با عنوان سرپرست سازمان تامین اجتماعی معرفی شده بود، نگرانی‌ها دوچندان شد تا جایی که برخی خبرها در فضای مجازی از برگزاری جلسه‌ای خبر می‌دهد که به موضوع واگذاری شرکت‌های تحت پوشش شستا مرتبط است. گویی عده‌ای منتظر رفتن بندپی بودند تا با خیال راحت شرکت‌هایی را که برای فروش آنها از هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مصوبه گرفته بودند، با در نظر گرفتن منافع خود در بورس بفروشند.

به نظر می‌رسد پس از گلایه‌های که از جانب تعدادی از نمایندگان مجلس از فروش شرکت‌های سودده سازمان تامین اجتماعی مطرح شده است، افکار عمومی که بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی و فعالان کارگری آن را نمایندگانی می‌کنند، نگران پنهان کاری و «تقسیم غنایم» شده‌اند لذا شفاف‌سازی را خواستار شده‌اند.

«اکبر شوکت» عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی که تا حدی نگرانِ برخی مفاسد در فروشِ سهامِ شرکت‌های سودده سازمان تامین اجتماعی است، با اشاره به مصوبه هیات امنا در خصوص فروش شرکت‌های زیان‌ده و شرکت‌هایی که خارج از استراتژی‌هایِ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی هستند، گفت: هیات امنای سازمان تامین اجتماعی سال گذشته‌ مصوبه‌ای را از نظر گذارند تا سهام شرکت‌های زیان‌ده و شرکت‌هایی که خارج از استراتژی‌های سازمان تامین اجتماعی هستند، در بورس به فروش برسند.

دبیر خانه کارگر قم افزود: مصوبه‌ای که تاریخ آن به اتمام رسیده است و حالا اگر بخواهیم سهام این دسته از شرکت‌ها را بفروشیم باید مصوبه جدیدی از نظر گذارنده شود. در صورتی که مدیرعامل شستا هر اقدامی خارج از این مصوبه انجام دهد، تخلف کرده و باید به هیات امنا در این مورد پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خارج از استراتژی سرمایه‌گذاری شامل شرکت‌های نفت و گاز، دارویی، دامداری، کشاورزی، لاستیک سازی، سیمان، گردشگری و چند شرکت دیگر می‌شوند، گفـت: الباقی شرکت‌هایِ ضرردهی هستند که در قالب رد دیون واگذار شده‌اند. در واقع تحمیلی هستند و نگه‌داری آنها به نفع بیمه‌شدگان نیست چراکه به شدت ضرر ده هستند و باید از منابع بیمه‌شدگان برای به سوددهی رساندن آنها استفاده کرد؛ که این اقدام به هیچ وجه در شرایط فعلی که بحران منابع و مصارف گرد صندوق‌‌های بازنشستگی می‌گردد، به نفع سازمان تامین اجتماعی نیست.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، افزود: از آن طرف هم به صراحت گفته‌ایم که منابع حاصل شده از فروش شرکت‌ها باید خرج خرید سهام شرکت‌های سودده شوند. در کل شرکت‌های سودده را حتی اگر خارج از استراتژی‌‌‌های سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی باشند، نمی‌فروشیم. فروش شرکت‌های سود ده نه تنها عاقلانه نیست که خائنانه است. مگر به ما تضمین می‌‌دهند که اگر شرکت‌های سودده خود را بفروشیم در مقابل شرکت‌های به ما شرکت‌های سودده واگذار شود. ما ناچاریم که با سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌هایی که سوددهی کلان دارند، ارزش دارایی‌های بیمه‌شدگان را حفظ کنیم و از این محل تعهدات خود را به آنها ایفا کنیم.

شوکت در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست که در فروش شرکت‌های زیانده تعجیل صورت نگیرد، گفت: هیچیک از مجموعه‌های دولتی و شبه دولتی صلاحیت به سودرسانی شرکت‌های زیان ده خود را ندارند. اساسا مدیران تحمیلی سازمان تامین اجتماعی که هیچ تخصصی ندارند و در هیات مدیره این شرکت‌ها حضور دارند قادر نیستند آنها را به سوددهی برسانند. این مدیران تنها ضرر می‌رسانند. عملکرد آنها در تشدید بحران واحدهای ورشکسته بسیار موثر بوده است. این مدیران نه در هیات مدیره یک شرکت که در هیات مدیره چند شرکت حضور دارند. البته آقای ربیعی تلاش فراوانی کرد تا این دسته از مدیران چند شغله را کنار بگذارد؛ مدیرانی که هیچ تخصصی ندارند و "قوز بالای قوز" شده‌اند.

وی در پاسخ به این گمانه‌زنی که عده‌ای از مدیران شستا در خفا در حال مذاکره برای فروش سهام شرکت‌ها به قیمت نازل هستند و حتی قیمت‌گذاری‌های خارج از عرف و البته سهم خواهی پس از واگذاری آنها هستند، گفت: البته شرکت‌ها پیش از فروش باید مجددا قیمت‌گذاری شوند؛ چراکه قیمت‌گذاری‌ها مربوط به سال گذشته است. در این مدت قیمت اموال شرکت‌ها سه برابر شده‌اند و لذا اجازه "مفت‌فروشی" نمی‌دهیم.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی درباره نگرانی‌ها از سرنوشت کارگران شرکت‌هایی که قرار است سهام آن واگذار شود، گفت: سهام شرکت‌ها باید به بخش خصوصی شناسنامه‌دار به فروش برسند، نه آقازاده‌ها، عموزاده‌‌ها و خواهرزاده‌ها. نمی‌خواهیم آنچه بر سر کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه آمد تکرار شود؛ حتی اگر شده باید اداره آنها در قالبِ شرکت‌ تعاونی به کارگران واگذار شود. در غیر این صورت شاهد تعدیل نیرو و بیکاری خیل عظیم کارگران خواهیم بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها