کد خبر: 251459
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۱:۰۶:۰۰
| |

جوانان بشاگردی؛ چشم انتظار علی دایی و علی کریمی

استعدادهایی که توسط دلال‌ها می ‌سوزد /برنامه‌های ورزشی در بشاگرد در حد صفر و زیر آماتور است

‌در فوتبالی که خیلی‌ها با زد و بند فوتبالیست می‌شوند و دلالی باعث شده تا استعدادهای زیادی که پشت خط دیده شدند، بسوزند، رسیدن یک بچه روستایی که می‌خواهد روزی علی کریمی و علی دایی فوتبال ایران شود در نوع خودش جالب باشد اما شدنی است؛ منطقه‌ای که اگر روزی به‌واسطه محرومیتش بر سر زبان‌ها بود این سال‌ها با نام پدیده‌ای در فوتبال و فوتسال ایران به نام "فهیمه زارعی" به خود می‌بالد، بانویی که گل زیبا و فنی‌اش تا مدت‌ها سوژه رسانه‌های خارجی شده بود اما ....

استعدادهایی که توسط دلال‌ها می ‌سوزد /برنامه‌های ورزشی در بشاگرد در حد صفر و زیر آماتور است
کد خبر: 251459
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۱:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| جوانان فوتبال دوست بشاگرد با عشقی که به فوتبال دارند هر روز توپ به دست با دنیایی از امید راهی زمین‌هایی می‌شوند که حتی زمین استاندارد برای این بازی نیستند!

زمین فوتبال خاکی، امروز تنها یار و همیار فوتبال بازان و ورزشکاران بشاگردی است، جوانانی که در روستاهای این شهرستان برای ماندگار شدن و یا قهرمان بودن حاضرند در زمین‌هایی پا به توپ شوند که حتی برای سلامتی آنان خطرآفرین است.

فوتبال تنها یک تورنمنت و سرگرمی نیست؛ این مسئله ثابت‌شده را می‌توان در جریان زندگی جوانان دردمند استان هرمزگان دید چراکه فوتبال برگرفته از زندگی و شرایط انسان‌هاست که در سخت‌ترین اوضاع هم می‌تواند با تزریق شادی به جمعی کوچک، لحظات تلخشان را برای ساعاتی به دست فراموشی بسپارد.

عشق به فوتبال در جوانان بشاگردی به حدی فراگیر شده که آن‌ها در سخت‌ترین شرایط معیشتی، درحالی‌که از حق داشتن برخی زیرساخت‌ها هم محروم‌اند، اما همچنان این بازی را بهترین بازی خود در گذر زندگی می‌دادند.

عشق به بازی در زمین‌های چمن و حتی خاکی هنوز در بین جوانان بشاگردی موج می‌زند تا جایی که آن‌ها چشم‌انتظار دیدن ستارگانی همچون علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان، جواد نکونام و هزاران فوتبالیستی هستند که شاید دیدن آن‌ها از نزدیک را آرزوی خود می‌بینند و شاید حضورشان در بشاگرد را منشأ خیروبرکتی برای توسعه فوتبال!

یک مربی فوتبال در بشاگرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل ما نداشتن زمین چمن است، بشاگرد تنها شهرستان استان هرمزگان است که زمین چمن، حتی چمن مصنوعی ندارد و آرزوبه‌دل جوانان ما مانده که در یک زمین چمن بازی کنند.

مقدم با بیان اینکه در گذشته 24 تیم در بشاگرد فعالیت داشتند و بین تیم‌های شهرستان بازی‌های دوره‌ای برگزار می‌شد، افزود: متأسفانه به دلیل نبودن زمین کافی و مناسب کل بازی‌های ما به‌صورت دوره‌ای در هر تابستان یک ماه و در یک زمین خاکی که در مرکز شهرستان است برگزار می‌شود که این هم یک معضل بزرگ است.

هیچ تیمی حاضر نیست به بشاگرد بیاید

وی با اشاره به اینکه دربازی‌های استانی، لیگ عشایری و مسابقات زیرگروه استان سهمیه داریم و می‌توانیم شرکت کنیم، تصریح کرد: تیم قهرمان شهرستان بشاگرد می‌تواند در لیگ‌های مختلف شرکت کند اما هیچ‌کدام از تیم‌های استان حاضر نیستند به بشاگرد بیایند چون زمین مناسب نداریم.

این مربی فوتبال عنوان کرد: چندین بار با مسئولین مختلف ازجمله فرماندار، مسئولین ورزش و جوانان شهرستان که تاکنون دو نفر عوض‌شده‌اند و مدیرکل ورزش و جوانان استان شخصاً صحبت کرده و اظهار کرده‌ام که بزرگ‌ترین افتخار ورزشی استان هرمزگان خانم فهیمه زارعی، بازیکن تیم ملی فوتسال بانوان بوده که بشاگردی است و انصاف نیست این شهرستان حتی یک زمین چمن هم نداشته باشد.

مقدم ادامه داد: بنده در دوران اولیه و ابتدای فوتبال خانم زارعی مربی فوتبالش بودم، اما متأسفانه برنامه‌های ورزشی ما در بشاگرد در حد صفر و آماتور و حتی زیر آماتور است.

وی با تأکید بر اینکه آرزوی بازی کردن در زمین چمن در دل جوانان ما مانده است، خاطرنشان کرد: در ماه گذشته مسابقات دبیرستان‌ها را در سطح استان داشتیم، تیم بشاگرد تیم خیلی منظم، حساب‌شده، جوان و پر انرژی بود که من خود در تمریناتشان حضور داشتم، این تیم را به میناب فرستادیم و چون تابه‌حال در زمین چمن بازی نکرده بودند در بازی اول خود کاملاً گیج بودند؛ به همین سبب بازی اول را یک هیچ به سیریک واگذار کردیم اما در بازی بعد دو یک به تیم رودان غلبه کردیم و در نهایت متأسفانه در این دوره از بازی‌ها حذف شدیم.

این مربی فوتبال بیان کرد: چندین بار در صفحات بازیکنان معتبر کشوری مثل آقای مهدوی کیا، علی دایی و حتی آقای کریمی و جواد نکونام در فضای مجازی نوشتیم که بشاگرد هم جزئی از شماست، فوتبال بشاگرد فوتبال نابی است و خواهش کردیم که نگاهی هم به بشاگرد و جوانان پراستعداد بشاگردی بیندازند.

مقدم با بیان اینکه بنده هم فوتبال را از زمین‌های خاکی شروع کردم، ابراز کرد: بدون هیچ پشتوانه مالی توانستم در شهرداری کهنوج، منتخب استان کرمان و شهرداری کرمان بودم بازی کنم و یار کمکی مس کرمان بودم، دربازی‌های زیرگروه امید کشوری، در انتظام شیراز بازی کردم و همچنین در بسیج مرودشت؛ بنده که آن‌قدر آماتور رفتم توانستم تا این مراحل بروم، استعدادهای زیادی در بشاگرد هستند که نیاز به حمایت دارند.

وی ادامه داد: از بازیکن‌های بشاگردی ما در حال حاضر در پیام تهران و یکی دیگر در شهید قندی یزد بازی می‌کنند، اگر ما امکانات اولیه‌ای چون زمین چمن را اینجا داشته باشیم، کارهای بزرگی صورت می‌گیرد؛ البته سالن‌های ورزشی زیاد داریم، 10 سالن ورزشی نیمه‌کاره داریم، اما یک زمین چمن نیاز داریم که زیرساختش هم آماده است.

وی با اشاره به اینکه یک زمین چمن مصنوعی درجه سه هم برای ما کفایت می‌کند، اظهار کرد: ما 24 تیم در بشاگرد داشتیم اما آن‌قدر ریزش کرده‌اند که هر تابستانی تنها 8 تیم در مسابقات حضور پیدا می‌کنند، چون زمینی نیست و می‌گویند ما در زمین خاکی بازی نمی‌کنیم.

این مربی فوتبال اضافه کرد: واقعاً بازی کردن در این زمین‌های خاکی و پر از سنگلاخ غیراستاندارد بسیار سخت است و تبعات زیادی دارد، باران‌های تابستانی و فصلی هم در بشاگرد زیاد است و هر روز که باران می‌زند دوباره سنگ‌ها بیرون می‌زند.

مقدم اضافه کرد: هر زمان می‌خواهیم بازی را شروع کنیم اول بازیکنان را بسیج می‌کنیم تا سنگ‌ها را بردارند و بعد تمرین را شروع می‌کنیم، دو روز بعد دوباره باران می‌آید و باز سنگ‌ها بیرون می‌زند و این تبدیل به کار مستمر و همیشگی ما شده است.

هیچ‌کدام از باشگاه‌های بشاگرد به ثبت نرسیده‌اند

وی افزود: بیشتر تیم‌های بشاگرد از شهرستان رفته‌اند، برخی تیم‌ها در لیگ جاسک بازی می‌کنند، یک تیم به لیگ سیریک و تیم‌های بالاترمان به لیگ سندرک رفته‌اند و حاضر نیستند در بشاگرد بازی کنند.

این مربی فوتبال با بیان اینکه هیچ‌کدام از باشگاه‌های ما در بشاگرد به ثبت نرسیده‌اند، عنوان کرد: پیگیر ثبت باشگاه‌ها هستیم اما در اماکن می‌گویند شما حتماً باید زمین ورزشی شخصی داشته باشید که ما چنین چیزی را در اختیار نداریم اما در زمینه بحث‌های مالی، در مرکز شهرستان شهرداری اسپانسرمان است، در روستاها دهیاری‌ها همراهی می‌کنند اما به‌صورت کلی تیم‌ها به‌صورت خودجوش و مردمی کار می‌کنند.

مقدم ادامه داد: مشکل اصلی ما زمین است، بازیکنان بشاگردی انرژی خاصی دارند و بقیه مشکلات مثل ایاب و ذهاب، اسکانشان در مرکز شهرستان و ... را به هر نحوی باشد حل می‌کنیم؛ در بشاگرد هنوز حالت روستانشینی برقرار است و جا برای چنین کارهایی وجود دارد، اما زیرساخت اولیه‌مان خیلی اذیت کننده است.

وی با اشاره به اینکه درخواست ما از مسئولین این است که نگاه ویژه‌ای به بشاگرد داشته باشند، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین افتخار استان هرمزگان در بحث ورزش خانم زارعی بوده که 14 سال است عضو تیم ملی فوتسال ایران است و دربازی‌های آسیایی و جهانی شرکت داشته است و اهل بشاگرد است؛ اگر بخواهیم جوانان بشاگردی به نقطه بالاتری برسند باید به بشاگرد نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشند، حداقل در بحث زمین چمن که به آرزویی برای ما تبدیل‌شده است!

این مربی فوتبال تصریح کرد: نهایتاً هزینه یک میلیارد تومان می‌شود که در میان هزینه‌های زیادی که می‌شود پولی نیست، چند بار به فرماندار گفتم که برای ما هیچ کاری انجام ندهید، اگر تنها زیرساخت ورزش و زمین ورزشی ما را بالا بکشید یک‌عمر هم دعاگوی شما خواهیم بود.

بر روی کاغذ هرسال زمین فوتبال بشاگرد چمن می‌شود اما...

مقدم خاطرنشان کرد: ناگفته نماند در برنامه‌ها و بر روی کاغذ و در شعارها هرروز و هر زمان برنامه کمیته ورزش می‌شود اعلام می‌کنند زمین فوتبال بشاگرد را حتماً چمن می‌کنیم اما در واقعیت و عمل هنوز کاری انجام‌نشده است؛ امیدوارم مسئولین این نیاز اولیه بشاگرد را جزئی از نیازهای خود ببینند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها