کد خبر: 251613
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مخالفان FATF بیایند و 5 بار آن را تلفظ کنند/ برخی فقط مخالف هستند/ برجام ایران را نجات داد/ تصویب FATF نشان می‌دهد عقلانیت بر شعار پیروز شده است

یک دیپلمات سابق از مخالفت‌ دلواپسان علیه FATF انتقاد کرد و گفت: آن آقایانی که با FATF و برجام مخالفت می‌کنند، مانند شوخی که این روزها باب شده، بیایند و فقط پنج بار اسم و عنوان درست FATF را تلفظ کنند و یا حداقل بگویند که دقیقا FATF چه می‌گوید و اشاره به چه مساله‌ای دارد.

مخالفان FATF بیایند و 5 بار آن را تلفظ کنند/ برخی فقط مخالف هستند/ برجام ایران را نجات داد/ تصویب FATF نشان می‌دهد عقلانیت بر شعار پیروز شده است
کد خبر: 251613
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فریدون مجلسی، دیپلمات سابق با اشاره به انتقادات و اعتراضات برخی چهره‌های سیاسی علیه FATF (گروه ویژه اقدام مالی) و طرح این مساله که این الحاقیه دچار سرنوشت برجام خواهد شد، به اعتمادآنلاین گفت: ای کاش همان طور که آقایان می‌گویند این موضوع گروه ویژه اقدام مالی مانند برجام بود، چرا که برجام کشور را نجات داد.

او افزود: اگر آن زمان علیه برجام موضع‌گیری صورت نمی‌گرفت و یا به سمت آن موشک هدف‌گیری شده با شعار پرتاب نمی‌کردند و از برگزاری اجلاس جلوگیری نمی‌کردند، همان‌طور که قرارداد فروش هواپیماها و شرکت‌های بزرگ مانند توتال و... به نتیجه رسید، برای بقیه موارد هم همین اتفاق می‌افتاد. برجام اتفاق خیلی خوبی بود، بنابراین FATF هم کاش مانند برجام بود.

به گفته او، برجام یک قرارداد است و بیش از همه ایران به ایفای تعهداتش متعهد است: متاسفانه بیش از همه به ایران اتهاماتی وارد شد و بعد در شورای امنیت تصویب شد و ما به ناچار برخی محذورات را پذیرفتیم و اگر روزی تعهدات را اجرا نکنیم، به صورت خودکار تمامی آن محدودیت‌ها برمی‌گردد و قطعنامه‌ها احیا خواهد شد.

این دیپلمات سابق افزود: FATF برخلاف برجام، مانند یک باشگاه و کلاب است که شما عضو آن می‌شوید و هر زمانی که منصرف شدید، می‌توانید از عضویت آن خارج شوید. در این میان نه کسی ضامن شما خواهد بود و نه کسی با شما دعوا خواهد داشت. البته اگر عضو این باشگاه باشید، می‌توانید عملیات بانکی انجام بدهید ولی اگر از عضویت آن خارج شوید، چنین امکانی را نخواهید داشت. آن آقایانی که با FATF و برجام مخالفت می‌کنند، مانند شوخی که این روزها باب شده، بیایند و فقط پنج بار اسم و عنوان درست FATF را تلفظ کنند و یا حداقل بگویند که دقیقا FATF چه می‌گوید و اشاره به چه مساله‌ای دارد.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که عدم شناخت مردم و اقشار عمومی از FATF چقدر در نوع مواضع عمومی و سیاسی نسبت به این موضوع تاثیرگذار است، به اعتمادآنلاین توضیح داد: اگر منظور شما جامعه و مردم باشد که باید پذیرفت و گفت که بله، جامعه درک درستی از این مساله ندارد و چنین مساله‌ای هم طبیعی است. مگر مردم بانکدار و متخصص امور مالی و نقل و انتقال و مسائل بین‌المللی هستند؟ این در واقع وظیفه دولت و نهادهای ذی‌ربط است. ولی در خصوص مخالفت‌هایی که از سوی برخی آقایان صورت می‌گیرد باید گفت که به هرحال FATF تعریف مشخصی دارد ولی زمانی که آقایان درباره آن صحبت می‌کنند، حرفهایشان از باب مخالفت است.

مجلسی ادامه داد: من فکر می‌کنم که اگر ما عضو FATF بودیم و امروز می‌خواستیم از آن خارج شویم، آقایان با خروج از آن مخالفت می‌کردند. در واقع مساله آنان در محتوا و پرداختن به محتوا نیست، آنان صرفا مخالف هستند و این مخالفت آنان برای به زیر کشیدن یک سیستم و جایگزین کردن برنامه و نقشه دلخواه خودشان است. همان برنامه و نقشه‌ای که هر زمان دلشان خواست، بتوانند هر کاری که دوست دارند، انجام بدهند و خارج از قوانین و مقررات رفتار کنند. این شبیه همان چیزی است که مدتی انجام دادند و بعد از مدتی نزدیک به 700 میلیارد گم شد.

این دیپلمات سابق در پاسخ به این پرسش که آیا FATF به تصویب خواهد رسید، گفت: من نمی‌توانم به صورت دقیق در این خصوص پیش‌بینی خاصی داشته باشم. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام که بخشی از اعضای آن با FATF مخالف هستند، FATF را تصویب کند که نشان می‌دهد عقلانیت بر شعار پیروز شده است. اگر FATF به تصویب نرسد، جایی برای ادامه کار دولت نخواهد ماند. دولتی که رییس آن جایش را به یک ترویکا داده است و ریاست فردی تبدیل به یک ریاست مشترک با قوای دیگر شده است. من فکر می‌کنم که باید بعد از به تصویب نرسیدن FATF پایان یک خط و یک دوران را در ایران متصور باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها