رییس شورای ملی نخود:

ممنوعیت صادرات نخود بازارهای جهانی را از ایران می‌گیرد

رئیس شورای ملی نخود از ممنوعیت صادرات نخود از اول دی ماه خبر داد و گفت: شوک روانی این خبر قبل از اینکه هر اقدام اجرایی صورت بگیرد، قیمت نخود را در بازار کیلویی هزار تا 1500 تومان پایین آورده است.

ممنوعیت صادرات نخود بازارهای جهانی را از ایران می‌گیرد
کد خبر: 251668
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۰۸:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ناصر مرادی با اشاره به پیگیری‌های متعدد وزارت جهاد کشاورزی برای ممنوعیت صادرات نخود از 21 مهر،گفت: طی چند مرحله با رایزنی‌هایی که با سازمان توسعه تجارت داشتیم قرار شد نخود از ممنوعیت صادرات حبوبات معاف شود.

وی ادامه داد: بارها دلایل این درخواست را تشریح کردیم که قیمت نخود طی چند سال اخیر هیچ افزایشی نداشته و به علاوه مازاد تولید نخود در کشور هم قابل توجه است.

رئیس شورای ملی نخود با بیان اینکه در نهایت مقرر شد در استان‌های تولید قطب نخود کشور جلسه تنظیم بازار به منظور بررسی وضعیت نخود برگزار و بر اساس نتیجه این جلسات در مورد صادرات نخود تصمیم‌گیری شود، یادآوری کرد: با وجود همه این پیگیری‌ها وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ 17 آذر ابلاغیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن صادرات حبوبات از جمله نخود از اول دی ماه ممنوع است.

به گفته مرادی، با وجود اینکه هنوز اول دی ماه نرسیده، اما شوک ناشی از این خبر قیمت نخود بازار را کیلویی هزار تا 1500 تومان کاهش داده است.

وی این تصمیم را به چند دلیل غیرمنطقی دانست و با بیان اینکه صادرات نخود مشکلی برای تنظیم بازار داخل کشور ایجاد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ما در کشور بیش از 100 هزار تن مازاد نخود داریم، به گونه‌ای که تولید نخود در کشور سالانه به 270 تا 280 هزار تن می‌رسد، اما میزان مصرف نخود حداکثر دو کیلوگرم به ازاء هر نفر یعنی معادل 160 هزار تن است.

مرادی با اشاره به اینکه طی سه سال قیمت نخود در کشور هیچ افزایش ناشی از برهم خوردن تعادل بازار نداشته، گفت: در این مدت قیمت نخود بین پنج تا هفت هزار تومان ثابت بوده که البته این رقم هم جوابگوی هزینه کشاورزان نیست.

وی دلیل دیگری که باعث غیرمنطقی شدن ممنوعیت صادرات نخود می‌شود را گذشتن زمان پیک مصرف نخود در کشور اعلام کرد و افزود: پیک مصرف نخود عمدتا در ماه‌های محرم و صفر به دلیل پخت نذری‌ها است که این زمان گذشته، به علاوه اکثر خانواده‌ها خرید حبوبات خود را مهرماه انجام می‌دهند و اکنون زمان خرید گذشته است.

رئیس شورای ملی نخود درباره پیامدهای ممنوعیت صادرات نخود نیز عنوان کرد: اگر ممنوعیت صادرات مستمر باشد، قیمت نخود باز هم در بازار افت خواهد داشت و هم تجار و هم کشاورزان متضرر می‌شوند.

مرادی از دست رفتن بازارهای خارجی را از دیگر پیامدهای ممنوعیت صادرات نخود دانست و تاکید کرد: اگر ایران صادرات نداشته باشد، کشورهای دیگر نخود خود را وارد بازار می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال‌ها برای بازاریابی نخود زمان و هزینه صرف شده، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم با این تصمیمات بازارهای صادراتی که یکبار هم در سال‌های 91 و 92 لطمه خوردند، باز دچار آسیب شوند.

رئیس شورای ملی نخود عراق، افغانستان و پاکستان را مشتریان اصلی واردات نخود از ایران اعلام کرد و گفت: در گذشته به هند و کشورهای خلیج فارس هم صادرات داشتیم که این بازارها از دست رفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنان پیگیر هستیم تا این ممنوعیت صادرات مرتفع شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها