کد خبر: 251807
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۳:۲۴:۰۰
| |

راهپیمایی گسترده مردم ایتالیا در حمایت از مهاجران

ایتالیا برای برخی از پناهجویان ناکام، رده محافظتی خاصی دارد اما دولت رم به‌تازگی قانونی علیه آن صادر کرده است. هزاران معترض ایتالیایی شنبه در دفاع از حقوق پناهجویان به خیابان‌ها آمدند.

راهپیمایی گسترده مردم ایتالیا در حمایت از مهاجران
کد خبر: 251807
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۳:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| چندین هزار معترض شنبه در اعتراض به قوانین ضد مهاجرتی جدید به خیابان‌های رم آمدند.

به گزارش دویچه وله، دولت جدید ایتالیا موضعی سرسختانه علیه مهاجران در پیش گرفته است. اخیرا ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لیگ (لگا نورد) و معاون نخست‌وزیر ایتالیا سردمدار حرکتی در تحدید قوانین پناهجویان شد. این تدابیر موسوم به "حکم سالوینی" حفاظت انسان‌دوستانه از مهاجرانی که وضعیت پناهجویی آنها مورد تایید قرار نگرفته است، رد می‌کند اما آنها را نمی‌توان اخراج کرد.

حدود 25 درصد از پناهجویان مجوز حفاظت انسان‌دوستانه دو ساله دارند که به آنها حق سکونت در مراکز نگهداری دولتی و دسترسی به آموزش و تحصیل و یافتن شغل می‌دهد. سطح پایین‌تر حفاظت براساس قوانین ایتالیاست نه قوانین بین‌المللی و از افرادی که از تحقق حداقل وضعیت پناهجویی کامل ناکام ماندند، حمایت می‌کند.

این حکم هنوز به برخی از پناهجویان اجازه می‌دهد تا مجوز سکونت "ویژه" دریافت کنند و این در صورتی است که آنها از شرایط جسمانی وخیم رنج ببرند، قربانی خشونت داخلی، استثمار کار یا قاچاق جنسی باشند و آن کسانی که از بلایای طبیعی در کشورهای مبدا فرار کردند یا کسانی که اعمال قهرمانانه در ایتالیا انجام داده باشند، تعلق می‌گیرد. این حکم همچنین روند جدیدی برای پیگیری سریع اخراج پناهجویان "خطرناک" در نظر گرفته است. به گفته منتقدان، این قانون هزاران مهاجر را آواره می‌کند.

معترضان روز شنبه که از جلیقه زردهای فرانسه الهام گرفته بودند، شعارهای "نژادپرستی بس است" و "سالوینی نه" سر می‌دادند. شورای پناهجویان ایتالیا نسبت به اجرای قانون جدید شدیدا ابراز نگرانی کرده است. یکی از معترضان می‌گوید: قانون جدید تنها به تعداد افراد بدون اوراق هویتی در ایتالیا می‌افزاید و مردم را مجبور می‌کند ت پنهان شوند.

پراجکت رایتز، انجمنی که گروه‌های حقوق بشری متعدد را گردهم می‌آورد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اول از همه، دو سال پیش اقدام کسانی که هزاران تن را از دریا نجات می‌دادند، مجرمانه اعلام کردیم و در نهایت بنادرمان را به روی قایق‌های حامل پناهجویان بستیم. امروز با حکم سالوینی، ما حفاظت انسان‌دوستانه را لغو کردیم و با این اقدام موجی بی‌پایان از افرادی به وجود می‌آوریم که مجبورند پنهان شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها