علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی:

مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فلسفی نیست؛ وحدت هدف است

علی مطهری، نایب رییس مجلس شرط نقش‌آفرینی توامان حوزه و دانشگاه را ارتباط صمیمی بین این دو نهاد و همچنین نداشتن رویکرد سیاسی و امنیتی دانست و گفت: مطهری، طالقانی و بازرگان طلایه‌داران وحدت حوزه و دانشگاه بودند.

مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فلسفی نیست؛ وحدت هدف است
کد خبر: 252090
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۱۳:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مفتح که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد؛ بیان کرد: شاید بتوان شهید مطهری، مرحوم طالقانی و مهندس بازرگان را طلایه‌داران وحدت حوزه و دانشگاه دانست و البته در دوره‌های بعد شهید مفتح، شهید باهنر، شهید بهشتی و دکتر شریعتی چنین نقشی داشته‌اند. اگرچه دکتر شریعتی در این زمینه هم نقش مثبت داشته یعنی گاهی روحانیت و دانشگاه را پیوند داده و گاهی هم نقش منفی داشته و ایجاد فراق کرده است.

وی با اشاره به علاقه شهید مطهری به شهید مفتح اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اساتید پیش شهید مطهری آمده‌اند و از ایشان خواستند ریاست دانشکده الهیات را به عهده بگیرد و ایشان هم شهید مفتح را به این منظور معرفی کردند. علاوه بر این شهید مطهری، شهید مفتح را برای اداره مسجد قبا معرفی کرد و البته هر دو در دانشکده الهیات در گروه فلسفه بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فلسفی نیست یادآور شد: وحدت هدف در اینجا ملاک است البته شأن دانشگاه بیشتر شأن علوم تجربی است و شأن حوزه بیان دین، اخلاق و ایدئولوژی است. در واقع دانشگاه در جهت رفاه مادی ابزارساز است و حوزه پاسدار ایدئولوژی و راه و رسم زندگی است، اما دشواری این مئسولیت در همه دوره‌ها یکسان نیست.

مطهری با بیان اینکه دانشکده الهیات هم شأن دانشگاه و هم شأن حوزه را دارد افزود: دانشکده الهیات می تواند حلقه وصل خوبی بین حوزه و دانشگاه باشد و از این جهت رسالت مهمی به دوش دارد. اگر دانشجو و طلبه متحد نباشند هیچ تحول اجتماعی رخ نمی دهد؛ مثل 15 خرداد که قشر دانشگاهی وارد میدان نشد و آن قیام به راحتی سرکوب شد. اما در سال 57 قیام به سرعت پیروز شد و یک علت آن ورود قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی بود.

نایب رییس مجلس در ادامه گفت: اولین شرط نقش آفرینی توامان حوزه و دانشگاه ارتباط صمیمی فیمابین، از خود گذشتگی و نداشتن رویکرد سیاسی و امنیتی است. در واقع هیچ کدام نباید از موضع برتر برخورد کنند و این ارتباط هم باید مستمر باشد.

وی با بیان اینکه هر علمی که نیازی از جامعه را برطرف کند علم اسلامی است تاکید کرد: آنچه به عنوان علم اسلامی مصطلح است فقه و کلام است، اما نمی‌توان گفت پزشکی و مهندسی علوم اسلامی نیست. همانطور که پیشرفت اروپا در اثر برخورد با تمدن اسلامی حاصل شد ما هم نباید برای پیشرفت اسلامی از علومی مثل رواشناسی و جامعه‌شناسی غفلت کنیم.

مطهری همچنین با گرامیداشت شهادت شهید مفتح اظهار کرد: گروه فرقان کینه شدیدی از شهید مطهری داشت. آنها مدت کوتاهی در مسجد قبا لانه کرده بودند و بعد از اینکه شهید مطهری این موضوع را به شهید مفتح گفت شهید مفتح آنها را از آنجا بیرون کرد و از آنجا آنها کینه شهید مفتح را به دل گرفتند و در واقع شهید مفتح قربانی دشمنی گروه فرقان با شهید مطهری شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها