کد خبر: 252135
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۱۵:۰۵:۰۰
| |

احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

نمایندگانی با نگاه ملی در کمیسیون تلفیق، انتخاب شوند/ برخی طرح‌های منطقه‌ای، خیانت است

احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس گفت: معتقد است برای بررسی بودجه سال 1398 در مجلس، کمیسیون‌ها باید نمایندگانی را برای کمیسیون تلفیق انتخاب کنند که نگاه ملی داشته و منافع تمام کشور را در اولویت قرار دهند.

نمایندگانی با نگاه ملی در کمیسیون تلفیق، انتخاب شوند/ برخی طرح‌های منطقه‌ای، خیانت است
کد خبر: 252135
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۱۵:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد مازنی نماینده تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هنگام بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی، برخی از نمایندگان به دنبال سهم خواهی بیشتر از بودجه برای استان یا شهر خود هستند. برزرگترین عامل ایجاد این نوع نگاه، ساختار مجلس است. در حال حاضر نمایندگان مجلس برای حفظ آراء خود و این که به حوزه انتخابیه خود بگویند چه کارهایی انجام داده اند، باید تلاش کنند بودجه کشور را به سمت منطقه خود بکشانند.

وی افزود: از سویی دیگر در مجلس باید برای منافع ملی تصمیم‌گیری شود. بنابراین تعارض منافع در وضع کنونی مجلس شورای اسلامی وجود دارد.، در حالی که در شرایط کنونی که همه ما با دشمن مشترک و موانع مشترک روبرو هستیم باید عقلانیت به خرج داده و نگاه ملی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است باید پارلمان شهری که شامل شوراهای استان و شهرستان می شود را به عنوان مجلس عوام تقویت کرده و موضوع های عمومی هر منطقه را به آن بسپریم و مجلس شورای اسلامی نیز طبق اصل هفتم قانون اساسی، عالی ترین شورای کشور باشد که مسائل ملی را دنبال کند. هنگامی که زمان بررسی بودجه فرا می‌رسد، نمایندگان پارلمان شهری به مجلس آمده و منافع منطقه‌ای خود را در نظر بگیرند و مجلس شورای اسلامی مسیر خود را طی کند.

مازنی در ادامه با ارائه پیشنهادی برای بررسی لایحه سال آینده گفت: اعضای کمیسیون های مختلف مجلس باید نمایندگانی را برای کمیسیون تلفیق انتخاب کنند که نگاه ملی دارند در حالی که نمایندگانی که نگاهشان منطقه ای است، به مشکلات استان یا شهرستان خود توجه دارند.

این دیدگاه اگرچه در کوتاه مدت به نتیجه می رسند اما در درازمدت هم در سطح منطقه و هم در سطح ملی با مشکل مواجه می شود. بنده از این نمایندگان درخواست می کنم کاندید عضویت در کمیسیون تلفیق نشوند و تلاش کنند افرادی که نگاه ملی دارند و می توانند درکمیسیون تلفیق بودجه را متناسب با آمایش سرزمین مدیریت کنند انتخاب شوند.

وی اضافه کرد: برخی از طرح‌ها با نگاه منطقه‌ای به منطقه‌ای برده شده که خیانت بوده است. برای مثال کارخانه ذوب آهن به جای اصفهان باید در بندرعباس راه اندازی می شد. از این قبیل کارها در طول تاریخ ایران قبل و بعد از انقلاب زیاد است. اگر کسی نگاه ملی داشته باشد مسایل را درست بررسی می کند. برای مثال اگر طرح ذوب آهن در بندرعباس مفید است، نماینده اصفهان هم باید کمک کند تا این پروژه در بندرعباس اجرایی شود. در حال حاضر چالش های مختلفی در بخش صنایع و حوزه آب وجود دارد که متاسفانه اختلافات بین منطقه‌ای، استان‌ها، اقوام به آن دامن زده و در نهایت به منافع ملی آسیب وارد می‌کند.

نماینده تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که جناح های مختلف کشور و همچنین دولت و مجلس شورای اسلامی باید در این نکته به اشتراک نظر برسند که با محدودیت منابع مواجه هستیم، گفت: محدودیت منابع با شرایطی که در گذشته قرار داشتیم بسیار متفاوت است. دولت آمریکا عزم خود را جمع کرده تا در ارتباط با نفت و همچنین ارتباط ایران با دیگر کشورها محدودیت جدی ایجاد کند، البته در تلاش هستیم تا درآمد حاصل از منابع موجود همچون فروش نفت به قوت خود باقی بماند اما باید به فکر منابع جایگزین باشیم.

کاهش محدودیت‌ها با ایجاد منابع پایدار

مازنی توضیح داد: اگر یکی از رویکردهای بودجه، ایجاد منابع پایدار جایگزین به جای نفت باشد، منجر به کاهش محدودیت ها در آینده خواهد شد. برای نمونه توجه اقتصاد فرهنگ در این زمینه اثرگذار است. به طورکلی حوزه فرهنگی، حوزه ای هزینه بر دیده شده است در حالی که با سرمایه گذاری در این زمینه می توان هم اشتغال پایدار فراهم کرد و هم ثروت به کشور آورد.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم روزانه چند میلیون بشکه نفت بفروشیم، کار عاقلانه‌ای نیست که متکی به نفت باشیم. نفت ما را تنبل بار آورده و از طرف دیگر این سرمایه تنها متعلق به ما نیست و باید به فکر نسل های آینده هم باشیم در حالی که در حوزه فرهنگ، زمینه های سرمایه گذاری مختلفی وجود دارد که می تواند برای کشور ثروت آور باشد. برای نمونه در حوزه گردشگری اگر نگاه باز فرهنگی در این بخش وجود داشته باشد و گردشگری داخلی و خارجی تقویت شود برای کشور درآمد به همراه دارد. حمایت از صنایع داخلی از جمله صنایع دستی با برگزاری نمایشگاه های بین المللی باعث تقویت بنیه اقتصادی کشور خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به جای پول پاشی باید به فکر اشتغال پایدار باشیم و هنگامی که در حوزه ای سرمایه گذاری می کنیم، مطمئن شویم که این هزینه منجر به سرمایه گذاری خواهد شد. علاوه بر آن باید بتوانیم از فضای پرداخت بلاعوض عبور کنیم. برای نمونه پرداخت یارانه یک زمانی با هدف درستی آغاز شد اما امروز به ضد خود تبدیل شده و هزینه هنگفتی را به دولت تحمیل می کند. باید برای افرادی که از نظر مالی در شرایط خوبی هستند با قاطعیت، محدودیت ایجاد کرده و افرادی که نیازمند واقعی هستند، یارانه دریافت کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها