کد خبر: 252629
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۹ ۰۸:۱۵:۰۰
| |

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

مجلس نباید وزن بودجه را سنگین کند/ تمام درآمد کشور حدود 240 هزار میلیارد است/ افزایش 20 برابری یارانه‌ها غیر ممکن است/ شاهد بی‌عدالتی در تخصیص بودجه به دستگاه‌ها هستیم

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس نباید وزن بودجه را سنگین کند و مواد آن را افزایش دهد. تفریغ بودجه سنواتی نشان می‌دهد که عمده مشکلات بودجه فارغ از اشکالات دولت به خاطر دخالت‌های مجلس بوده است و این موضوع را نمی‌توانیم نفی کنیم.

مجلس نباید وزن بودجه را سنگین کند/ تمام درآمد کشور حدود 240 هزار میلیارد است/ افزایش 20 برابری یارانه‌ها غیر ممکن است/ شاهد بی‌عدالتی در تخصیص بودجه به دستگاه‌ها هستیم
کد خبر: 252629
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۹ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» ، در خصوص بودجه 98، گفت: سیاست‌های ابلاغی رهبری اعلام شده است و با توجه به اینکه تفریغ بودجه 5 سال قبل را داریم این تفریغ‌ها به ما درس‌هایی از غیر واقعی بودن بودجه می‌دهد. در بودجه بندها و موادی داریم که تاکنون بیش از 20 تا 25 درصد از آن‌ها عملیاتی نشده است.

او ادامه داد: رقم نسبت بودجه‌های هزینه‌ای به عمرانی در ابتدای بودجه و تصمیم‌گیری، یک داستان است و در اجرا داستان دیگری به وجود می‌آید. دست درازی به صندوق توسعه ملی و عدم تحقق اهداف قانون گذار در بودجه نشان می‌دهد که بودجه‌های ما واقعی نیست. همچنین شاهد عدم عدالت در تخصیص بودجه به دستگاه‌ها هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی دست درازی‌ها در بودجه، تاکید کرد: گاهی شاهد پنهان کردن درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها و تلاش در دست درازی به بودجه عمومی دولت هستیم. برای مثال دانشگاه‌ها درآمد اختصاصی خود را پنهان و سعی می‌کنند تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را از دولت بگیرند و باری بر دولت ایجاد کنند.

جعفرزاده گفت:عدم ضمانت‌های اجرایی در قانون بودجه مشکل دیگر بودجه‌ها است، برای مثال تبصره 16 بودجه در خصوص بخشش وام‌های زیر 100 میلیون تومان هنوز دچار مشکل است و هرکسی به نوعی تفسیر می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که مجلس و دولت با هم نتوانسته‌اند که یک متنی را انشا کنند که این متن بتواند پاسخگو باشد.

او با اشاره به لابی‌های انجام شده در هنگام بررسی بودجه در مجلس، گفت: اختیار مجلس است که دولت را کنترل کند. دولت سعی می‌کند تعهدات خود را در لایحه کمتر ببیند بنابراین یکی از وظایف ما این است که دولت را کنترل کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: وظیفه مجلس این است که واقعی بودن آنچه دولت در لایحه آورده را بسنجد و با سنوات قبل کنترل کند.

او با انتقاد از افزایش بندهای بودجه در مجلس، تاکید کرد: مجلس نباید وزن بودجه را سنگین کند و مواد آن را افزایش دهد. تفریغ بودجه سنواتی نشان می‌دهد که عمده مشکلات بودجه فارغ از اشکالات دولت، دخالت‌های مجلس بوده است و این موضوع را نمی‌توانیم نفی کنیم. برای مثال 110 بند در بودجه بوده اما مجلس آن را به 127 بند افزایش داده است و در نهایت دولت نتوانسته 20 بند را انجام دهد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ادامه داد: بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که مجلس وزن بودجه را اشتباه اضافه کرده است. البته برخی می‌گویند دولت تعمدا این بندها را انجام نداد اما زمانیکه دولت‌ها تمایل ندارند تکالیف تحمیلی مجلس را انجام دهند خوب است که مجلس هم از این اقدامات اجتناب کند.

جعفرزاده با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر افزایش یارانه به 900 هزار تومان، گفت: تمام درآمد کشور حدود 240 هزار میلیارد است که در سال 42 هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم و مابقی آن صرف حقوق و دستمرد و ... می‌شود. اگر بخواهیم یارانه را 20 برابر کنیم، می‌شود 840 هزار میلیارد تومان در حالی که تمام پول کشور 240 هزار میلیارد تومان است. بنابراین افزایش 20 برابری یارانه‌ها غیر ممکن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها