رئیس شرکت بورس تهران پاسخ داد

چگونگی دور کردن نقدینگی از طلا و ارز

رییس شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به ابزارهای جدید معاملاتی گفت: هرچه ابزارها متناسب با سلیقه سرمایه‌گذاران افزایش یابد، جریان‌های نقدینگی به جای این‌که وارد بازارهای سکه و ارز شود وارد بازار سرمایه می‌شود.

چگونگی دور کردن نقدینگی از طلا و ارز
کد خبر: 252917
|
۱۳۹۷/۰۹/۳۰ ۰۸:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علی صحرائی درباره این‌که تا پایان سال ابزار معاملاتی فروش استقراضی و وارانت وارد بازار سرمایه می‌شود یا خیر، گفت: وارانت در برنامه شرکت بورس قرار دارد، اما ابزار معاملاتی فروش استقراضی از اولویت بیشتری نسبت به وارانت برخوردار است.

در عین حال هر دوی این ابزارها، مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس را دریافت کرده‌اند. همچنین ابزار مالی آتی سبد اختیار معامله هم مورد تصویب کمیته فقهی سازمان بورس قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این‌که آیا تخمین زده‌اید که در صورت ورود این ابزارهای مالی حجم معاملات مربوط به آن‌ها چقدر می‌شود؟ گفت: این ابزارها بازیگران خود را دارند که عمدتا آن بازیگران سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و مالی هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این صندوق‌ها استفاده خواهند کرد.

رئیس شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره آتی سبد سهام که به تازگی وارد بازار سرمایه شده است، ادامه داد: با توجه به این‌که ابزار آتی شاخص مالیت و قابلیت تحویل ندارد، کمیته فقهی این ابزار را شرعی ندانست، اما در خلاقیتی شاخص صنایع و 30 شرکت بزرگ را مبنا قرار داد و روی آنها سبدی تعریف کرد و براساس آن سبد می‌توان یک قرارداد فقهی منعقد کرد.

صحرائی اظهار کرد: خریدار و فروشنده در زمان سررسید تعهدات خود را انجام می‌دهند. تسویه این معاملات هم می‌تواند نقدی و هم فیزیکی باشد. آتی سبد سهام روی شاخص سبد سهام 30 شرکت بزرگ، شاخص صنعت، بانک‌ها، فلزات اساسی، خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.

رئیس شرکت بورس و اوراق بهادار تهران افزود: هرچه ابزارها متناسب با سلیقه سرمایه‌گذاران افزایش یابد، جریان‌های نقدینگی به جای این‌که وارد بازارهای سکه و ارز شود وارد بازار سرمایه می‌شود.

هفته گذشته مراسمی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار و طی آن از ابزار معاملاتی قرارداد آتی سبد سهام رونمایی شد. قرارداد آتی سبد سهام نوعی از قرارداد است که دارایی پایه آن شاخص است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها