جذب بیش از 33 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مالزی

مالزی براساس گزارش‌های رسمی منتشر‌شده در 9 ماه اول سال 2018 افزون بر 139 میلیارد رینگیت (بیش از33 میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده که 18 درصد بیش از مدت مشابه در سال قبل است.

جذب بیش از 33 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مالزی
کد خبر: 252932
|
۱۳۹۷/۰۹/۳۰ ۰۸:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مالزی (FDI) در بخش‌های تولید، خدمات و زیربنایی، در 9 ماهه اول سال جاری میلادی به میزان 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رقم افزون بر 18 میلیارد رینگیت( بیش از 4 میلیارد دلار آمریکا) افزایش یافته است.


طبق این گزارش چین بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در سال جاری در مالزی بوده است.


چین از سال 2009 تاکنون بزرگترین شریک تجاری مالزی بوده و هرساله برحجم آن افزوده می‌شود. پکن یکی از بزرگترین خریداران روغن پالم مالزی است.


براساس آمار مرکز توسعه سرمایه‌گذاری مالزی ( مایدا) سرمایه‌گذاری چین در مالزی 32 درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی دراین کشور را به خود اختصاص داده و پس از پکن،اندونزی با 18.4 درصد،هلند با 17 درصد از دیگر بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در مالزی هستند.


آمریکا،کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور نیز از دیگر سرمایه‌گذاران خارجی دراین کشور جنوب شرق آسیا محسوب می شوند.


پیشتر وزیر دارایی مالزی از چین خواسته بود تا کالاهای بیشتری از مالزی خریداری کند.


لیم گوان انگ درعین حال گفته بود: دولت مالزی بر تعهد خود مبنی بر تقویت روابط نزدیک با چین و حفظ روابط دوستانه و نزدیک تاکید می کند.


به گفته وی کشورش همچنان حمایت فعالانه‌ای از ابتکار یک کمربند و یک جاده چین خواهد داشت.


«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی در اوایل ماه جاری از تولید مشترک شرکت خودرو ساز ملی پروتون مالزی و خودروساز گیلی چینی که یک خودرو مدل کراس اووراسپرت و قوی بوده، رونمایی کرد.


با این وجود ، مالزی در سال جاری قراردادهای اقتصادی 3 میلیارد دلاری مشترک خود با چین را نیز که در دوره دولت پیشین منعقد شده بود، لغو کرد.


این سه قرارداد مرتبط با احداث خطوط راه‌آهن در مناطق مختلف مالزی توسط شرکت‌های عامل چینی بود که دولت جدید این کشور سرانجام توانست این تعهدات اقتصادی با چین را کنار بگذارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها