افزایش اعدام در دوران بن سلمان در عربستان

براساس گزارش یک سازمان حقوق بشری مستقر در لندن، در هشت ماهه نخستی که محمد بن سلمان بعنوان جانشین ولیعهد عربستان مشغول به کار شد، اعدام‌ها در این کشور به صورت چشمگیری افزایش یافت.

افزایش اعدام در دوران بن سلمان در عربستان
کد خبر: 253284
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۱:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| براساس گزارش‌های سازمان حقوق بشری Reprieve ، 133 تن در بازه زمانی ژوئن 2017 تا مارس 2018 اعدام شدند که دو برابر 67 مورد اعدام در هشت ماه پیش از آغاز به کار محمد بن سلمان، بعنوان جانشین ولیعهد عربستان است.

عربستان در 2018، 147 تن را اعدام کرد و از 2014، 700 تن را. تقریبا نیمی از این افراد که اعدام شدند، از ملیت‌های خارجی بودند که در عربستان کار می‌کردند.

یکی از آنها یک خدمتکار اندونزیایی بود که پس از قتل رئیسش، به اعدام محکوم شد. وی مدعی بود که برای دفاع از خود حین تلاش رئیسش برای تجاوز، اقدام به قتل وی کرده است.

در این گزارش، عربستان به خاطر بی اعتنایی به کنوانسیون‌های بین المللی در مطلع کردن خانواده این زن اندونزیایی و مقام‌های این کشور پیش از اعدام این خدمتکار، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین آمده است، 39 درصد از اعدامی ها مربوط به جرایم مرتبط با قاچاق مواد مخدر بوده که این میزان از 2014، 246 مورد بوده است.

در این گزارش همچنین به این مساله اشاره شده که عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول که در اکتبر 2018 رخ داد، به شدت در مرکز توجه بین‌المللی قرار دارد.

مایا فوآ، مدیر این سازمان حقوق بشری گفت: با وجود وعده های ولیعهد عربستان در ایجاد اصلاحات، اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در بالاترین درجه خود قرار دارد و دست کم 30 تن شامل چند نوجوان با اعدام روبرو هستند. قتل جمال خاشقجی بی رحمی حاکمان عربستان را به جهان نشان داد.

وی ادامه داد: حالا پادشاهی عربستان باید بخاطر استفاده از روش‌های اعدام علیه زندانیان سیاسی و مهاجران اقتصادی آسیب پذیر، پاسخگو باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها