کد خبر: 253311
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۲:۳۵:۰۰
| |

محمد جواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی:

خودسوزی در زنان شایع‌تر است

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی با بیان اینکه 40 درصد بیماران سوخته در کشور را کودکان تشکیل می‌دهند، گفت: حدود 10 الی 15 درصد بیماران سوختگی اغلب زنانی هستند که اقدام به خودسوزی کرده‌اند.

خودسوزی در زنان شایع‌تر است
کد خبر: 253311
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۲:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد فاطمی (رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی) با اشاره به روز ملی پیشگیری از سوختگی در اول‌ دی ماه گفت: سوختگی در ایران به شدت شایع است و 8 برابر متوسط جهانی مردم کشور ما می‌سوزند، البته احتمال دارد آمار از این تعداد هم بیشتر باشد، چراکه بسیاری از آمار سوختگی‌ها در کشور ثبت نمی‌شود. سالانه در حدود 30 هزار نفر در کشور دچار سوختگی‌های شدید منجر به بستری می‌شوند و از این تعداد 3 هزار نفر فوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در رده‌های بالای شیوع سوختگی در دنیا هستیم، ادامه داد: علت شیوع بالای سوختگی در ایران به دلیل این است که مردم به پیشگیری اهمیت نمی‌دهند. همچنین مسئولان نیز مداخلات بجایی ندارند، یعنی ما فرهنگ پیشگیری در هیچ‌ زمینه‌ای از جمله سوختگی را نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی با بیان اینکه سوختگی در کودکان بسیار شایع است، تصریح کرد: تقریبا 40 درصد موارد سوختگی در کشور را کودکان تشکیل می‌دهند. در کودکان نیز شایع‌ترین علت سوختگی ناشی از مایعات داغ و غذا و همچنین ناشی از سهل‌انگاری مادر و پدر و مراقبان آنها است. معتقدم همه این سوختگی‌ها در کودکان با آموزش کاهش پیدا کند.

فاطمی با اشاره به شایع‌ترین علت شیوع سوختگی در بزرگسالان یادآور شد: شایع‌ترین علت سوختگی در بزرگسالان شعله است و معمولا حوادث یکی از شایع‌ترین علل سوختگی در بزرگسالان است، البته همه این حوادث قابل پیشگیری هستند، اما متاسفانه اماکن عمومی، مدارس، سازمان‌ها و خانه‌‌های مردم ما استاندارد نیستند و سیستم‌های اعلام حریق را ندارند، حتی بسیاری از پاساژ‌های بزرگ، سینماها و ... سیستم اعلام و اطفاء حریق ندارند.

وی ادامه داد: طبق آمار تنها 15 درصد ساختمان‌های تهران به سازمان آتش‌نشانی ارجاع و چک می‌شوند و بر روی 85 درصد ساختمان‌های تهران هیچ کنترلی وجود ندارد. آتش‌سوزی در ساختمان‌های کمتر از 6 طبقه نیز بسیار زیاد است، در حالی که هیچ قانون و استانداردی برای پیشگیری از حریق در ساختمان‌های کمتر از 6 طبقه وجود ندارد، از سوی دیگر ساختمان‌هایی که حتی از سازمان آتش‌نشانی مجوز می‌گیرند، بعد از یک مدت تمام سیستم‌هایشان به دلیل عدم رسیدگی به موقع از کار می‌افتند، بدون اینکه سازمان آتش‌نشانی قدرت مداخله داشته باشد و بتواند آنها را پلمپ یا جریمه کند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی ادامه داد: به طور شایع نیز بیمارانی داریم که با گاز شهری سوختند تنها به دلیل اینکه اجاق گاز آنها ترموکوبل نداشته‌است. همچنین به طور شایع نیز بیمارانی داریم که با گاز پیک‌نیکی و بخاری‌های قطره‌ای سوخته‌اند. باید برویم به سمتی که شعله در خانه دیگر وجود نداشته باشد. متاسفانه در مناطق عشایرنشین و روستایی و فقیرنشین ما یک چراغ وسط اتاق می‌گذارند و همه دور آن جمع می‌شوند.

فاطمی با بیان اینکه سوختگی با سطح درآمد افراد رابطه مستقیم دارد، تصریح کرد: هرچه درآمد و فرهنگ افراد پایین‌تر باشد، امکان سوختگی بالاتر است. عدم آموزش کافی و عدم استاندارد در وسایل گرمایشی و پخت و پز و نبود استاندارد اماکن عمومی و خانه‌ها باعث افزایش سوختگی در کشور شده است.

وی ادامه داد: هزینه‌ خرید یک دستگاه آلارم اعلام حریق بین 40 تا 90 دلار است، در حالی که هزینه متوسط درمان سوختگی 28 هزار دلار است و این نشان می‌دهد که پیشگیری تا چه میزان می‌تواند به صرفه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی با اشاره به عدم درمان مناسب برای بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تخت‌های استاندارد برای بیماران سوختگی در کشور بسیار کم است، در حقیقت‌ 1350 تخت سوختگی در کشور داریم که شاید کمتر از 20 تخت استاندارد لازم را داشته باشند، در حالی که در سال 94 برآورد شده بود به 2400 تخت بیمارستانی نیاز داریم. بخش‌های مراقبت‌های ویژه برای بیماران سوختگی تقریبا یک سوم مورد نیاز کشور است.

فاطمی با بیان اینکه هر روز چندین حادثه حریق رخ می‌دهد، ادامه داد: همچنین عدم پوشش بیمه‌ای مناسب یکی دیگر از مشکلات بیماران سوخته است. وقتی یک بیمار سوخته از بیمارستان مرخص می‌شود هیچ‌کس از او حمایتی نمی‌کند و هیچ حمایت اجتماعی و روانی از این بیمار نمی‌شود و نه حمایت فیزیکی برای اعمال جراحی ثانویه و کاردرمانی‌ها دارد. تنها یک مریض بی‌پناه رهاشده در اجتماع است و در حقیقت یک معلول به معلول‌های دیگر در اجتماع اضافه شده است.

وی با بیان اینکه هر یک درصد سوختگی در حال حاضر در کشور در حدود 5 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد، خاطرنشان کرد: سوختگی هیچ‌وقت درمان قطعی ندارد و بسته به شدت سوختگی ممکن است ده‌ها عمل جراحی روی بیمار انجام شود و هزینه‌های اعمال جراحی بسیار بالاست و بسیاری از بیمه‌ها نیز اعمال جراحی را برای بیماران سوخته پوشش نمی‌دهند با کمبودهایی در خصوص داروها و پانسمان‌های بیماران سوخته مواجه هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از سوختگی درباره خودسوزی در برخی استان‌ها گفت: متاسفانه خودسوزی در کشور ما نیز شایع است. خودسوزی در زنان نیز شایع‌تر است در مطالعات ما آمار افراد خودسوخته متفاوت است، اما حدود 10 الی 15 درصد بیماران سوخته که اغلب زنان هستند به دلیل خودسوزی است و البته بسیاری از این افراد جان خود را از دست می‌دهند.

فاطمی در پایان با اشاره به روز ملی سوختگی گفت: انجمن ققنوس که انجمن حمایت از بیماران سوخته است، روز اول دیماه را به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی پیشنهاد داده است که امیدواریم پذیرفته و در تقویم ثبت شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها