حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم:

مراکز آموزشی موازی با دانشگاه‌ها جمع شوند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از تخصیص بودجه تضمین‌شده به انواع و اقسام دانشگاه‌ها و مراکزی که دولتی نیستند، بر لزوم جمع‌آوری مراکز آموزشی و پژوهشی موازی با دانشگاه‌ها تاکید کرد.

مراکز آموزشی موازی با دانشگاه‌ها جمع شوند
کد خبر: 253314
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۲:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین سیمایی صراف (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) درباره اظهارات اخیر معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر وجود ده‌ها دستگاه موازی و بودجه‌بگیر در کشور و لزوم اصلاح نظام بودجه‌ریزی گفت: تجربه ثابت کرده که به طور کلی چاره‌ای نداریم، جز اینکه مرجعیت دانشگاه‌ها را برای حل مشکلات کشور بپذیریم. متاسفانه در یک برهه‌ای از دانشگاه‌ها سلب اعتماد شد، به همین دلیل دستگاه‌های گوناگون دولتی در کشور برای خودشان مراکز، پژوهشگاه، کمیته و کارگروه‌های مختلف تشکیل دادند، اما این‌ها هیچ کدام نیازها را برطرف نکردند.

در برهه‌ای از دانشگاه‌ها سلب اعتماد شد، به همین دلیل دستگاه‌های گوناگون دولتی برای خودشان مراکز، پژوهشگاه، کمیته و کارگروه‌های مختلف تشکیل دادند، اما این‌ها هیچ کدام نیازها را برطرف نکردند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های ما در کشورمان بودجه‌ریزی و نحوه تخصیص منابع است، البته سازمان برنامه و بودجه یک سازمان کارشناسی‌شده است، اما مطالعات پشتیبان باید توسط دانشگاه‌ها انجام شود. همچنین در این راستا باید از استادان بهره برد. در بودجه، صنعت و کشاورزی و حتی حل و فصل چالش‌های دادگستری و قوه قضاییه به همراهی دانشگاه‌ها نیاز است.

دولت‌ها آنچنان به توان و ظرفیت دانشگاه‌ها اعتماد نمی‌کنند

سیمایی صراف با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها دایر شدند به نیازهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی کشور پاسخ دهند، گفت: در یک مقطعی دانشگاه‌ها تاسیس شدند تا برای دیوان‎‌ها و نهادهای دولتی کارشناس تربیت کنند؛ این کارشناسان تامین شدند و حالا وقت آن است که با پژوهش‌ها به کمک حل و فصل چالش‌های دولت بیایند، اما دولت‌ها آنچنان به توان و ظرفیت دانشگاه‌ها اعتماد نمی‌کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بتدریج این باور ایجاد می‌شود که باید به دانشگاه‌ اعتماد کرد، زیرا دستگاه‌ها به هر طرفی رفتند، جواب نگرفتند. به طور مثال برای حل آسیب‌های اجتماعی باید به سراغ جامعه‌شناس و روانشناس در دانشگاه‌ها رفت. من فکر می‌کنم در این دولت نیاز و پرسیدن از دانشگاه خیلی خوب احساس شده است و در موارد مختلفی دیده‌ایم که حتی خود رئیس جمهور دور از چشم رسانه‌ها برای طرح مشکل و پاسخ گرفتن از دانشگاهیان دعوت کرده است.

نقش وزارت علوم در مورد نهادهای موازی با دانشگاه‌ها فقط دادن مجوز است و نظارت آنچنانی به خروجی این نهادها ندارد و از طرفی هم بودجه تضمین‌شده می‌گیرند.

وی اضافه کرد: دولت باید نیازش را به دانشگاه‌ها بگوید؛ یعنی دستگاه‌های دولتی باید سراغ دانشگاه‌ها بیایند و از آنها پروژه بخواهند. به عنوان مثال در خصوص مشکل آسیب‌های اجتماعی دولت یا وزارت کشور می‌تواند از دانشگاه علامه کمک بگیرد، زیرا یک دانشگاه علوم انسانی است یا حتی قوه قضاییه به جای ایجاد پژوهشگاه مستقل از دانشکده‎های حقوق برای حل مسائل در دادگستری‌ها کمک بگیرد.

بودجه تضمین‌شده برای انواع و اقسام دانشگاه‌هایی که دولتی نیستند

معاون وزیر علوم درباره تخصیص بودجه 2 میلیارد و 500 میلیونی به مراکز آموزشی خارج از وزارت علوم گفت: انواع و اقسام دانشگاه‌ها و مراکز در کشور تشکیل شدند، اما دولتی نیستند و برای یک مامورتی که حالا یک نهاد انقلابی یا یک دستگاه دولتی احساس کرده به این دانشگاه و پژوهشگاه نیاز دارد، آن را تاسیس کرده است. معمولا هم این نهادها مدام سعی می‌کنند، خودشان را از شمول قوانین کلی استثنا کنند. نقش وزارت علوم در مورد این نهادها فقط دادن یک مجوز است و نظارت آنچنانی به خروجی این نهادها ندارد و از طرفی هم بودجه تضمین شده می‌گیرند. بالاخره باید به سمتی برویم که نهادهای موازی با دانشگاه‌ها را جمع‌آوری کنیم، زیرا هم در بودجه صرفه‌جویی می‌شود، هم آموزش‌ها کیفی‌تر و عدالت آموزشی بیشتر برقرار می‌شود.

برخی میدان رقابت را به هم زده‌اند

سیمایی صراف اظهار داشت: بالاخره باید به سمتی برویم که نهادهای موازی را جمع‌آوری کنیم، زیرا هم در بودجه صرفه‌جویی می‌شود، هم آموزش‌ها کیفی‌تر و عدالت آموزشی بیشتر برقرار می‌شود. در حال حاضر یک دانشجو با کلی زحمت و از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شود، اما از طرف دیگر ممکن است، شخصی راه یا جایی را بشناسد که خارج از این رقابت بزرگ به مقطع دکتری و ارشد برود و دانشجو شود، بعد از فارغ‌التحصیلی هم بگوید من دکترم. در حالی که بازی و میدان رقابت را به هم زده‌است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: دانشگاه مثل مرجعی است که پاسخ در مشتش است و فقط باید از آن سوال کرد و پاسخ گرفت، اما این ارتباطات قطع است و اگر ارتباط لازم برقرار شود هم در بودجه صرفه جویی خواهد شد و هم کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها