اسمیت زیبینگا، مشاور سازمان جهانی بهداشت:

ایران در انتقال خون منطقه سرآمد است

مشاور سازمان جهانی بهداشت در خصوص فعالیت های سازمان انتقال خون ایران در قالب مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در امر آموزش و تحقیق در سلامت خون گفت: سلامت خون ایران در منطقه سرآمد است.

ایران در انتقال خون منطقه سرآمد است
کد خبر: 253337
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۱ ۱۳:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پروفسور اسمیت زیبینگا که برای مشاوره و بررسی پیشرفت کار در خصوص تهیه گزارش سلامت و کفایت خون در منطقه مدیترانه شرقی به ایران سفر کرده است، در مورد دلیل انتخاب ایران برای اجرای طرح پایش منطقه ای مراکز انتقال خون افزود: سازمان انتقال خون ایران از سال های پیش به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در امر آموزش و پژوهش انتقال خون انتخاب شده است.


وی ادامه داد: همکاری سازمان بهداشت جهانی با سازمان انتقال خون ایران بسیار مفید و در جو بسیار صمیمانه ای انجام می شود و سازمان انتقال خون ایران قرار است در دو بخش از تحلیل اطلاعات به ما کمک کند.


زیبینگا گفت: بخش اول تحلیل اطلاعات و بررسی وضعیت سلامت خون بر اساس پرسشنامه های جمع آوری شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال 2014-2015 است و بخش دوم تهیه یک گزارش 15 ساله از روند کلی سلامت و کفایت خون در 21 کشور منطقه است.


وی افزود: نقش من حمایت و راهنمایی سازمان انتقال خون و موسسه عالی آموزش و پژوهش طب انتقال خون در تحلیل این اطلاعات است.


مشاور سازمان جهانی بهداشت مورد وضعیت انتقال خون ایران از نظر سلامت خون گفت: ایران در این زمینه خیلی خوب عمل می کند، به خصوص در منطقه، ایران در حقیقت یکی از کشورهای سرآمد در منطقه در زمینه سلامت خون و دارای نرخ پایینی در انتقال عفونت های قابل انتقال از طریق خون است.


وی درباره اینکه بهترین انتقال خون از نظر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت چه کشورهایی هستند، تصریح کرد: اولین کشور در خصوص رعایت استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در منطقه ایران است و به همین دلیل است که این کشور به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت برگزیده شده است تا بقیه کشورها بتوانند از تجربیات ایران استفاده کنند.


وی اضافه کرد: به غیر از ایران، تونس یکی از کشورهای پیشرفته در امر انتقال خون در منطقه است و بعد از آن امارات متحده عربی و اردن هستند که البته پول زیادی را برای توسعه و بهبود انتقال خون خرج می کنند، گر چه داشتن پول همه چیز نیست و فرهنگ اهدای خون امر مهمتری است، متاسفانه در منطقه برخی کشورها در وضعیت وخیمی هستند و این دسته شامل کشورهایی است که در آنها جنگ و منازعه در جریان است، مانند عراق، سومالی، سوریه، لیبی و یمن.


وی در خصوص جایگاه علمی سازمان انتقال خون ایران را در میان کشورهای منطقه امرو (مدیترانه شرقی) نیز گفت: از لحاظ موقعیت علمی، سازمان انتقال خون ایران و موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون یک نمونه برتر در منطقه هستند.


وی افزود: سال گذشته بررسی را در سطح منطقه در خصوص تعداد مقالات و انتشارات معتبر علمی انجام دادیم که در آن ایران به طور قطع در جایگاه برتر بود و تقریبا 30 درصد از تمام مقالات منتشر شده در زمینه انتقال خون در سطح منطقه متعلق به ایران بود، البته تعدادی از مقالات مربوط به مطالعات بالینی در بیمارستان های ایران و جدا از سازمان انتقال خون ایران بود.


زیبینگا خاطر نشان کرد: این پروژه های تحقیقاتی به خصوص پروژه بررسی روند 15 ساله وضعیت انتقال خون در منطقه می تواند به عنوان یک سند پایه برای برنامه ریزی های بعدی و اجرای استراتژی های سلامت خون منطقه امرو که در سال 2016 با کمک کشورهایی از جمله ایران تدوین گردید، به کار آید.


وی ادامه داد: برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده به پیشینه و اطلاعات پایه ای قوی نیاز داریم که این پروژه، آن را برای ما فراهم می کند. بر اساس اطلاعات این پروژه ما می توانیم اولویت های هر کشور را در زمینه انتقال خون تعیین و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها