کد خبر: 254054
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۱:۱۵:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از سرنوشت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام:

گزینه‌های احتمالی جایگزینی هاشمی شاهرودی برای ریاست مجمع تشخیص چه کسانی هستند؟

وضعیت نامساعد هاشمی شاهرودی طی روزهای اخیر این سوال را مطرح کرده است که سرنوشت کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خواهد شد؟ آن هم در شرایطی که این روزها مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوعات مهمی از جمله لایحه CFT را در دستور کار دارد.

گزینه‌های احتمالی جایگزینی هاشمی شاهرودی برای ریاست مجمع تشخیص چه کسانی هستند؟
کد خبر: 254054
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۱:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| از 16 تیرماه سال جاری تا امروز آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی به دلیل شرایط جسمانی نتوانسته به صورت منظم در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کند. در این دوران محمدعلی موحدی‌کرمانی و بعضا آیت‌الله احمد جنتی ریاست جلسه را عهده‌دار بودند. در این میان نیز شنیده شد که آیت‌الله هاشمی شاهرودی برای تکمیل مراحل درمانی خود به آلمان سفر کرده است؛ سفری که هاشمی شاهرودی بعدا کراهت خودش را نسبت به انجام این سفر با رسانه‌ها در میان گذاشت.

از هفته گذشته تاکنون وخامت وضعیت سلامتی هاشمی شاهرودی بار دیگر او را راهی بیمارستان کرده است و حتی خبر فوت او در رسانه‌ها منتشر و البته بعد تکذیب شد.

از ابتدای هفته او به اغما رفته و حالا مجمع تشخیص مصلحت نظام طی اطلاعیه‌ای از مردم خواسته است که برای بهبود سلامتی هاشمی شاهرودی دعا کنند. این در حالی است که تا پیش از این اتفاقات همواره هاشمی شاهرودی به سبب سوابقش همچون ریاست 10 ساله بر قوه قضاییه، عضویت چند دوره‌ای در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری جز گزینه‌های جدی تصدی پست‌ها و مقامات مهم در جمهوری اسلامی بوده است.

هاشمی شاهرودی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را از بیست و سوم مردادماه 96 عهده‌دار شد. پیش از او محمدعلی موحدی‌کرمانی از 16 بهمن ماه 95 بعد از فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

اما وضعیت نامساعد هاشمی شاهرودی طی روزهای اخیر این سوال را مطرح کرده است که سرنوشت کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خواهد شد؟ آن هم در شرایطی که این روزها مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوعات مهمی را در دستور کار دارد تغییرات مداوم در حوزه ریاست جلسات باعث شده تا برخی نسبت به روند اداره جلسات و بررسی موضوعات از جانب چهره‌ها و مقامات مختلف سیاسی مطرح شود. از جمله علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی که در انتقاد از رویه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام غیبت‌های هاشمی شاهرودی را یک مساله مهم تلقی کرده بود.

اهمیت حضور هاشمی شاهرودی در حوزه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن جهت بوده که مواضع اعتدالی او در بررسی لوایح و طرح‌ها و همین طور توان چانه‌زنی او با سایر قوا از جمله مجلس شورای اسلامی همواره این امکان را فراهم کرد تا بررسی و تایید موضوعات مختلف بتواند شرایط بهتری را بر فضای مجمع در دوران بعد از هاشمی رفسنجانی احیا کند. علی اکبر ناطق نوری درباره این موضوع گفته بود که «آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی نه جزو جناح راست و چپ بوده است.»

حالا باید دید که سرنوشت کرسی ریاست مجمع به کجا کشیده خواهد شد. جایگاهی که نیازمند چهره‌ای که هم توان رایزنی و چانه‌زنی با نهادها و جریان‌های مختلف سیاسی را داشته باشد و هم فضای مجمع را از تعصبات جناحی و سیاسی دور نگاه دارد. البته این وضعیت با احتمال بهبود وضعیت جسمانی هاشمی شاهرودی ممکن است که دوباره دچار تعویق و تاخیر شود و اعضای مجمع ترجیح بدهند که دوباره ریاست هاشمی شاهرودی استمرار داشته باشد.

احمد توکلی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره سرنوشت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به وضعیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، می‌گوید: هنوز درباره سرنوشت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده تصمیم‌گیری خاصی انجام نشده و موضوعی در دستور کار قرار نگرفته است و اگر هم تصمیمی گرفته شده باشد، حداقل من از آن خبر ندارم.

این درحالی است که پیش از این هم محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه اداره جلسات این مجمع به خبرنگاران گفته بود که «آقای هاشمی شاهرودی بیمارند و حضور ندارند و خلاء وجود ایشان را با آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت الله جنتی پر می‌کنیم.»

از طرفی آنطور که از حرف‌وحدیث‌ها برمی‌آید، آیت الله آملی لاریجانی که در حال حاضر رییس قوه قضاییه است و در روزهای اخیر شایعاتی درباره احتمال جایگزینی شدن ابراهیم رییسی به جای او شنیده می‌شود، شاید یکی از گزینه‌های احتمالی جایگزین آیت‌الله شاهرودی در مجمع باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها