کد خبر: 254300
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۲:۴۶:۰۰
| |

رشد اقتصادی چین کند می‌شود

به دلیل رکود در بازار مسکن، کاهش رشد اقتصادی جهان و افزایش منازعات تجاری، نرخ رشد اقتصادی چین به زیر سطح هدفگذاری شده توسط دولت خواهد رسید.

رشد اقتصادی چین کند می‌شود
کد خبر: 254300
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۲:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| تحلیل‌گران معتقدند که باوجود کندتر شدن نرخ رشد، دولت چین هنوز دست بسیار بازی در حمایت از اقتصاد دارد و رشد اقتصادی این کشور در سال آینده نیز بالای شش درصد خواهد بود. وینسنت چان، مدیر بخش چین در بانک " کردیت سوئیس" گفت: در سال‌های اخیر چین نفع خوبی از رابطه با کشورهای غربی برده است و به کمک قوانین سازمان تجارت جهانی موفق شده است محصولاتش را به راحتی به این کشورها صادر کند.

با این حال شرکت‌های چینی نه تنها در اروپا و آمریکا که در بازارهای کشورهای آسیایی نیز با موانعی مواجه شده‌اند. منازعات تجاری با آمریکا که بزرگ ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شود نیز احتمالا در آینده‌ای نزدیک کمتر نخواهد شد. بورس شانگهای چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 35 درصد ریزش داشته است و زنجیره تامین چین دچار مشکلاتی شده است. هم‌چنین بازار مسکن که یکی از بزرگ ترین محرکه‌های رشد اقتصادی این کشور است برای نخستین بار در 30 سال گذشته رشد منفی داشته است.

به گفته موسسه "سیتی گروپ" احتمالا چهار میلیون نفر در چین به دلیل جنگ تجاری با آمریکا شغل خود را از دست خواهند داد. لویی لی گانگ، اقتصاددان این موسسه معتقد است ادامه جنگ تجاری باعث از دست رفتن مزیت رقابتی چین در حوزه نیروی کار ارزان و ارزش افزوده بالا خواهد شد.

در بین شاخصه‌های کلان اقتصادی، نرخ تورم چین در حال کاهش است اما سرعت آن بیش از حد مطلوب است. کردیت سوئیس پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی چین در سال آینده به 6.2 درصد و رشد صادرات این کشور به 5.1 درصد کاهش یابد.

چوا هان تنگ، کارشناس اقتصادی موسسه " فیچ سلوشنز" گفت: با کند شدن رشد اقتصادی، وام‌های معوق افزایش خواهند یافت و بانک‌های تجاری کوچک که زیرساخت‌های ضعیف تری دارند احتمالا بزرگ‌ترین قربانی این شرایط خواهند بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها