ادامه جدال ترامپ و دموکرات‌ها سر بودجه دیوار مرزی

چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان آمریکایی با ترامپ سر تامین مالی برای تصمیم ساخت دیوار مرزی با مکزیک مشکل دارند. آنچه آنها نمی‌توانند سر آن توافق کنند، مساله پول است.

ادامه جدال ترامپ و دموکرات‌ها سر بودجه دیوار مرزی
کد خبر: 254356
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۴:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: «تا زمانیکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که به دنبال ساخت این دیوار مرزی است و دموکرات‌ها که مخالف آن هستند، بتوانند به توافق برسند، دولت آمریکا به حالت نیمه تعطیل می‌ماند.

کریسمس در حالی برگزار شد که چهارمین روز نیمه تعطیلی دولت آمریکا به نظر پایانی ندارد.

بسیاری از قانونگذاران برای آنکه کنار خانواده‌های خود باشند، پایتخت را ترک کرده‌اند اما ترامپ پس از آنکه برنامه‌اش برای گذراندن کریسمس را در مارالاگو، فلوریدا تغییر داد، همچنان در کاخ سفید مانده است.

او روز دوشنبه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: هیچ چیز جدیدی نیست. مساله تعطیلی دولت، جدید نیست بجز آنکه ما به امنیت مرزی نیاز داریم.

سناتور چاک شومر و نانسی پلوسی، رهبران دموکرات‌های کنگره با مقصر شمردن ترامپ بابت ایجاد این بن بست که کشور را در ناآرامی قرار داده، گفتند: مشکلاتی که باعث بروز این تعطیلی شده شامل سقوط ارزش سهام در وال استریت و تصمیم ترامپ در اخراج وزیر دفاع است. رئیس جمهوری تعطیلی را می‌خواست اما به نظر می‌رسد نمی‌داند چگونه باید خودش را از آن خارج کند.

ترامپ گفته که بابت تعطیلی دولت که ناشی از نبردش برای ساخت دیوار مرزی است، خشنود است اما حالا تقصیر را بر گردن دموکرات‌هایی می‌اندازد که از تایید مبلغ 5.7 میلیارد دلاری برای این منظور در مجلس نمایندگان امتناع کرده‌اند.

میک مولوینی، مدیر بودجه می‌گوید: کاخ سفید در اقدامی به شومر گفت که بین 5.7 میلیارد دلار ترامپ و 1.3 میلیارد دلار دموکرات‌ها یکی را انتخاب کند.

مولوینی به ذکر جزئیات نپرداخته اما یکی از معاونان دموکرات که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید که کاخ سفید پیشنهاد 2.5 میلیارد دلاری شامل 2.1 میلیارد دلار به انضمام 400 میلیون دلار را داده که دموکرات‌ها آن را به عنوان «پول سیاه» (اعتباری که در راستای اهداف فاسد و غیرقانونی خصوصا در حوزه سیاسی استفاده شود) می‌دانند و برای سایر اولویت‌های مهاجرتی ترامپ صرف می‌شود.

مولوینی در ادامه می‌افزاید: منتظر پاسخ شومر هستیم. دفتر شومر گفته که نظر احزاب هنوز خیلی متفاوت است.

ترامپ در حالی با این نظرات موافق نیست که از روز شنبه و از داخل کاخ سفید دقیقا زمانیکه تعطیلی دولت آغاز شده، درباره مسائل مختلف توئیت منتشر می‌کند. او تنها در یک توئیت نوشت که احساس تنهایی می‌کند.

ترامپ نوشته است:‌ من تنها در کاخ سفید منتظر بازگشت دموکرات‌ها و توافق برای تامین امنیت مرزی هستم. گاهی دموکرات‌ها مایل نیستند توافقی را امضا کنند که هزینه‌اش برای کشور بسیار بیشتر از هزینه دیوار مرزی است.

ترامپ روز دوشنبه با کریستین نیسلن، وزیر امنیت کشور و سایر مقام‌های این وزارتخانه در مرز دیدار کرد. مذاکره کنندگان سنا همچنان در حال گفت‌وگو با جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هستند. مجلس نمایندگان و سنا پیش از اتمام جلسه بدون اقدامی بیشتر در شب کریسمس جلسه برگزار کردند.

بسیاری از دپارتمان‌های کابینه دولت ترامپ و آژانس‌ها از روز شنبه و همزمان با اعلام تعطیلی دولت، فعالیت خود را متوقف کرده و مدیر بودجه هشدار داده که این تعطیلی شاید تا ژانویه و زمانیکه دموکرات‌ها برای کنترل مجلس نمایندگان باز می‌گردند، ادامه یابد.

ترامپ کارمندان فدرال را از کار روز دوشنبه و کریسمس که تعطیلی رسمی است، معاف کرد و به این ترتیب مردم از روز چهارشنبه تاثیرات تعطیلی را حس می‌کنند. حدود 800 هزار کارمند فدرال باید بدون دریافت حقوق از زمان آغاز روز کاری یا مشغول به کار شوند یا در منزل بمانند تا بعدا حقوق بگیرند.

ترامپ حتی وعده داده که مکزیک را برای ساخت این دیوار مرزی مجبور به پرداخت هزینه‌ها کند اما مکزیک امتناع کرده است.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها