400 میلیون مترمکعب فاضلاب تهران مزارع را آبیاری می‌کنند

بنا بر اعلام مسئولان شبکه بهداشت و محیط زیست تهران، ایستگاه آخر 400 میلیون مترمکعب آب آلوده و فاضلاب پایتخت سالانه به جنوب این کلانشهر می رود تا بدون توجه به سلامت شهروندان، محل تغذیه و آبیاری مزارع این منطقه باشد.

400 میلیون مترمکعب فاضلاب تهران مزارع را آبیاری می‌کنند
کد خبر: 254410
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۶:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در دومین جلسه ستاد پایش و کنترل محیط زیست شهرستان تهران که سه شنبه برگزار شد محمدحسین بازگیر رئیس اداره حفاظت از محیط زیست تهران شناسایی موضوع 50 نقطه دارای آلودگی آب در پایتخت را مطرح کرد که شروع بحث داغی را در این نشست رقم زد.


بازگیر این موضوع را هم مطرح کرد که بزودی طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب کنونی و نیز احداث تصفیه خانه جدید در شهرک غرب آغاز می شود.


وی تاکید کرد: موضوع فاضلاب و روان آب های تهران در سطح ملی و با حضور وزیر نیرو پیگیری می شود.
بازگیر این موضوع را هم اضافه کرد که در صورت اجرا و تکمیل این دو پروژه می توان بخش عمده بوی نامطبوع حاصل از جمع شدن فاضلاب و لجن را نیز مرتفع کرد.


در ادامه این نشست مدیر دفتر بهره برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم به طرح جامع فاضلاب تهران اشاره و با بیان اینکه عملیات این طرح از سال 89 آغاز شد اعلام کرد: در این طرح 9 هزار کیلومتر طول شبکه و 21 مُدول(اصطلاحی مهندسی) تصفیه خانه 520 هزار نفری در 12 نقطه برای شهر پیش بینی شده است.


به گفته احمدرضا محمدی در مجموع تاکنون 6 هزار و 500 کیلومتر شبکه فاضلاب و 6 مدول تصفیه خانه در جنوب تهران اجرا شده است.


وی تاکید کرد: اکنون مشکل خاصی در مورد حفاری های این پروژه نداریم، فقط مساله افزایش مبلغ هاست که در سال های گذشته برای هر متر حفاری 100 هزار تومان پرداخت می شد و این رقم به یکباره 500 هزار تومان شده است.


محمدی گفت: اگر بخواهیم با این فرمول برای اجرای مستمر آن پروژه پیش برویم باید سالانه 350 میلیارد تومان مجوز حفاری بدهیم؛ در حالی که چنین رقمی در بودجه پیش بینی نشده است.


وی تامین نشدن این اعتبار را موجب کندی روند اجرای فاضلاب خواند و اظهارداشت: در صورتی که با همکاری شهرداری تهران بتوان این اعتبار را تامین کرد، می توان بزرگترین طرح زیست محیطی خاورمیانه را به سرانجام رساند.


احمد اسماعیلی راد معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار شهرستان تهران نیز خطاب به نماینده شهرداری عنوان کرد که طرح توجیهی در مورد اجرای پروژه تصفیه خانه و شبکه فاضلاب شهر تهران را آماده و پس از تصویب، شهرداری در تامین بخشی از هزینه ها مشارکت کند.


مدیر دفتر بهره برداری فاضلاب شرکت آبفای استان تهران هم در ادامه گفت: پیش بینی شده که ظرفیت تصفیه خانه در حال توسعه شهرک غرب از 80 هزار نفر فعلی به 500 هزار نفر برسد.


محمدی به آغاز عملیات ارتقای این تصفیه خانه اشاره و خاطرنشان کرد:همزمان، حوضه فاضلاب گیر آن هم توسعه می یابد اما ازآنجا که به علت تحریم ها، پیمانکاران کار را به کندی پیش می بردند و ازطرفی فعالیت ها در اجرای شبکه جریان داشت، بر همین اساس توسعه شبکه ناخواسته از ارتقای تصفیه خانه پیش افتاد.


مدیر دفتر بهره برداری فاضلاب شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه شبکه و کل تصفیه خانه حداکثر تا 2 سال آینده تمام خواهد شد اظهارامیدواری کرد که طی ماه های آینده بحث ارتقای تصفیه خانه به اتمام برسد و مدول دوم آن هم ساخته شود که در آن صورت دیگر نیازی به انتقال کل فاضلاب نباشد.


بازگیر مدیر حفاظت محیط زیست تهران هم تصریح کرد: این پروژه بسیار طولانی شده و شاکیان بسیاری دارد، فاضلابی جمع شده و از کنار این تصفیه خانه بدون هیچ اقدامی خارج و سپس از مسیل های کنار اتوبان شیخ فضل الله به کانال تپه نیزار وارد و در نهایت به رودخانه کن اضافه می شود.


وی تاکید کرد: اکنون شرایط برای انتقال این فاضلاب آماده است که بتوان طی مدت 10 تا 20 روز دیگر این پروژه را به سرانجام رساند.


اسماعیلی راد معاون فرماندار تهران هم خطاب به مسئولان آبفا اعلام کرد که برای حل این مشکل تلاش کنند تا سایر خدماتشان نیز زیر سوال نرود.


عباسعلی مصرزاده معاون بهره برداری شرکت فاضلاب تهران نیز بحث روان آب های سطح شهر تهران را موضوعی خواند که بررسی آن نیازمند جلسه ای دیگر است.


وی یادآورشد: 140 میلیون مترمکعب آب از بالادست و شمال شهر به تهران وارد و 400 میلیون متر مکعب آب آلوده نیز با چندین برابر آلودگی فاضلاب از شهر خارج و وارد دشت ری و ورامین می شود.


مصرزاده با بیان اینکه در سال 94 مصوبه ای را شورای عالی امنیت ملی در مورد این آب های آلوده گذراند خاطرنشان کرد: این مصوبه اذعان داشت که همه دستگاه ها بویژه شهرداری تهران در خصوص اجرای طرح فاضلاب پایتخت همکاری داشته باشند.


وی تاکید کرد: به حتم بحث فاضلاب خام شهری از طریق خط انتقال وارد می شود و به پایین دست شهر تهران می رود اما باید متوجه بود که فاضلاب های صنعتی به مراتب خطرناکتر و آلاینده تر هستند.


مصرزاده اضافه کرد: این فاضلاب وارد دشت های شهر ری می شود و مزارع آن منطقه را آبیاری می کند و در نهایت محصول تولید شده بر سر سفره شهروندان تهرانی قرار می گیرد.


شاهرخ آقا رفیعی کارشناس سازمان جهاد کشاورزی تهران در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از روان آب های رودخانه کن در سطح جنوبی شهر تهران بخصوص در منطقه آفتاب در کشت و کار استفاده می شود، چون در آن منطقه تعداد چاه های موجود کفاف سطح کشت را نمی دهد.


وی یادآورشد: در حوزه ورامین هم در جنوب این منطقه بسیاری از کشت کاران از همین روان آب ها به طور گسترده استفاده می کنند.


آقارفیعی اظهار داشت: کار علمی بر روی محصولات کشت شده در این محدوده و میزان آلوده بودن آنها انجام نشده است.


سمیه احمدی نماینده اداره پایش آلاینده های اداره کل محیط زیست شهرداری تهران گفت: اگر شبکه فاضلاب اجرا شود، ما به طور مستمر روان آب نداریم که وارد تصفیه خانه شوند و باید در تجدید مطالعات و اجرای این تصفیه خانه ها، شهرداری هم باید دخیل شود.


وی مخازن صالح آباد را از سیل گیرهای شهر معرفی کرد و ادامه داد: چون این مخازن برای سیل گیری هستند، به هیچ عنوان امکان واگذاری وجود ندارد، به شرکت آب و فاضلاب پیشنهاد شد که در زمین همجوار آن تصفیه خانه تاسیس شود.


طاهره آزمون کارشناس مسئول شبکه بهداشت جنوب تهران هم در ادامه گزارشی مبنی بر پایش زمین های کشاورزی آبیاری شده با فاضلاب شهری ارائه و بیان کرد: در محدوده جنوب تهران واقع در منطقه 19 هم 240 هکتار از زمین های کشاورزی با آب های نامتعارف آبیاری می شود.


وی اضافه کرد: 14 هکتار از این زمین ها به کشت سبزی، صیفی و مابقی برای گندم و جو اختصاص دارد که مربوط به هفت مالک است.


مریم مصرقانی کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شمال‌غرب تهران هم ادامه داد: 38.8 هکتار زمین کشاورزی در این منطقه وجود دارد که با آب های نامتعارف آبیاری می شود؛ 2.8 هکتار انگور، 27 هکتار جو، هشت هکتار گندم، یک هکتار ذرت و دو هکتار هم به کشت برخی محصولات صیفی اختصاص دارد.
وی افزود: درخواست داریم حداقل محصولاتی در این زمین ها کاشته که مصرف انسانی نداشته باشد تا زمانی که ساماندهی شود.


معاون فرماندار تهران در پایان این نشست بر لزوم جلوگیری از کشت محصولات صیفی و سبزی در زمین هایی که با آب های آلوده شهری آبیاری می شوند، تاکید کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها