کد خبر: 254712
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۵ ۱۴:۵۱:۰۰
| |

کلاهبرداری در آگهی‌های حمایت از بیماران صعب‌العلاج

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی (فتا) گفت: انتشار آگهی حمایت از بیماران نیازمند یکی از شگردهای کلاهبرداران اینترنتی است که گاهی این جرایم از طریق درگاه‌های بانکی جعل شده (فیشینگ) صورت می گیرد.

کلاهبرداری در آگهی‌های حمایت از بیماران صعب‌العلاج
کد خبر: 254712
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۵ ۱۴:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سرهنگ حسین رمضانی روز چهارشنبه اظهار داشت: تصاویر کودکان مبتلا به بیماری های صعب العلاج که هزینه درمان آنها سرسام‌آور است و از عهده خانواده ها بر نمی‌آید، در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی در میان آگهی‌های رایگان سایت‌های تبلیغاتی به وفور دیده می‌شود.


وی افزود: تعداد زیادی از این دست آگهی‌ها که هر روز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، دروغ بوده و از سوی مجرمان سایبری طراحی شده است تا بتوانند با سوءاستفاده از احساسات پاک شهروندان اهداف مجرمانه خود را پیش ببرند.


رمضانی با بیان اینکه جعل هویت در فضای سایبری به راحتی صورت می‌گیرد، افزود: برخی از این آگهی‌ها از سوی سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور و نامی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود در حالی که آن فرد نه تنها هیچ نقشی در این میان ندارد، حتی از این موضوع نیز بی‌اطلاع است.


وی ادامه داد: سوءاستفاده از نام و عنوان این عزیزان می‌تواند به راحتی مردم را فریب داده و در دام مجرمان سایبری گرفتار کند.


سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا اظهار داشت: برای هرگونه کمک و همکاری به بیماران نیازمند و صعب العلاج بهتر است از ده‌ها موسسه ثبت شده قانونی که در زمینه درمان بیماران نیازمند فعال هستند، کمک گرفت تا هزینه پرداخت شده واقعا در این راه مصرف شود، موسساتی که فقط برای بیماری خاصی مثل سرطان، ام اس و غیره فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: واریز کمک‌های هرچند اندک به حساب اینگونه موسسات رسمی و شناخته شده می‌تواند، دغدغه‌ها و نگرانی بسیاری از بیماران را از بین ببرد، اما واریز مبالغ در حساب افرادی که شناخته شده نیستند یا از چهره و اسم دیگران سوءاستفاده می‌کنند، باعث می‌ شود تا نیت خیرخوانه مردم زایل شده و مبلغ واریزی به حساب مجرمان سایبری واریز شود.


سرهنگ رمضانی خاطر نشان کرد: حتی طراحی درگاه‌های بانکی جعل شده (فیشینگ) نیز در این نوع جرایم مجرمانه دیده شده و فرد برای واریز کمک به درگاه فیشینگ بانکی هدایت شده تا در نهایت اطلاعات بانکی شهروندان به سرقت برود.


سرهنگ رمضانی به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان فریب این نوع آگهی‌های خیرانه را نخوردند و به حساب این افراد پولی واریز نکنند و حتما برای کمک به بیماران نیازمند و صعب العلاج از طریق موسسات شناخته شده و ثبت شده اقدام کنند تا کمک ها حتما به دست نیازمندان واقعی برسد.


وی سایت پلیس فتا، را دریچه ارتباطی این پلیس با شهروندان خواند و گفت: تقاضای ما از شهروندان عزیز این است که در صورت مواجهه با هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری برای تسریع در رسیدگی در میان بگذارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها