اینجا پر مرغ را می‌کنند ولی پرواز می‌کند

با افزایش قیمت مرغ، قدرت و منزلتش بیشتر شده، علاوه‌بر قله قاف، منصب سلطان جنگل را نیز کسب کرده است؛ چرا که فکر کردن به قیمت آن، گوشت تن آدمی را آب می‌کند، نوسانات قیمتی گوشت مرغ بر نوسانات بازار ارز و طلا طعنه زده و در این میان افزایش قیمت‌ها، قشر ضعیف جامعه را حیران کرده و حال همه در وصف عالیجناب می‌گویند: «صنما جفا رها کن، به کجا چنین شتابان».

اینجا پر مرغ را می‌کنند ولی پرواز می‌کند
کد خبر: 254807
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سرنخ کلاف سردرگم افزایش قیمت‌ها، از جمله افزایش قیمت مرغ با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کلید خورد و در طی این‌سال‌ها با عناوین و دلایل مختلف ادامه داشته و حال مرغ در روزهای اخیر به بالاترین قیمت در سال‌های گذشته رسیده است.

مرغ جزو آن دسته از اقلام غذایی است که جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار دارد و همین جایگاه ویژه باعث شده است که از چرخه این کالای غذایی مهم به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین چرخه‌های تولید موادغذایی در کشور یاد شود؛ چراکه اگر بخواهیم از ابتدای این چرخه و یا همان جوجه یک‌روزه به چرخه آخر که مرغ کشتار شده در مرغ‌فروشی‌ها است نیم‌نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که در این چرخه بسیاری از افراد از نزدیک و بسیاری دیگر از دور دستی بر آتش دارند و شاید همین پرجمعیت ‎ بودن افراد حاضر در این چرخه باعث شده است که کمتر کسی بتواند سر از کار چرخه تبدیل جوجه یک‌روزه به محصولی که در مرغ‌فروشی‌ها عرضه می‌شود، درآورد.

تهرانی‌ها قیمت مرغ زنجانی‌ها را تعیین می‌کنند

در این رابطه، نایب‌رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان، اظهار می‌کند: از ابتدای دی‌ماه توزیع گوشت مرغ گرم کاهش یافته و میزان توزیع‌ شده یک‌دهم مقدار توزیع ‌شده روزانه در سطح فروشگاه‌های عرضه‌کننده در روزهای قبل است.

سیدناصر موسوی ادامه می‌دهد: قیمت مرغ در زنجان تحت تاثیر از قیمت مرغ در کشور است ولی در روزهای اخیر با همکاری همه بخش‌های زنجیره تولید، تلاش ‌شده با وجود افزایش قیمت در بازارهای کشور، مرغ ‌گرم در حدود 11 هزار و 500 تومان عرضه شود.

وی با بیان اینکه مرغ منجمد در اغلب فروشگاه‌های عرضه‌کننده، توزیع می‌شود، می‌گوید: مرغداری‌های استان، مرغ زنده را بیش از استان زنجان به سایر استان‌ها که با قیمت بالاتری تقاضا دارند، می‌فروشد که این مهم سبب کمبود مرغ ‌گرم در بازار شده است.

این مسئول، قیمت هر کیلو مرغ‌ گرم را بین 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ با شانه را 10 هزار 500 تومان و بدون ‌شانه را نیز 11 هزار تومان عنوان می‌کند.

نظارت را از حلقه اول شروع کنید

انحصار در هر بخشی سبب افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی و ایجاد قدرت تغییر بازار برای تولیدکننده صاحب انحصار می‌شود که در بازار آزاد و یا در بازارهای رقابتی به دلیل وجود تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار انحصار از بین رفته و قیمت بر اساس تعادل عرضه و تقاضا به دست می‌آید و متاسفانه این امر سبب می‌شود که تولیدکننده محصولات خود را به صورت گزینشی و به بالاترین قیمتی که تقاضا می‌شود، بفروشد.

در ادامه، رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان نیز می‌گوید: قیمت مرغ در زنجان تحت تاثیر قیمت مرغ در غرب تهران است و قیمت مرغ زنده در صورت پرداخت نقدی 9300 تومان و در صورت پرداخت نسیه 9600 تومان است.

جعفر حصاری ادامه می‌دهد: در حال حاضر تولید مرغ در استان کم است، به طوری که 350 هزار قطعه جوجه‌ریزی کمتر انجام شده که این مهم نیز به دلایل نامطمئن بودن بازار و مشکلات تامین نهاده است.

وی با اشاره به افزایش 70 درصدی قیمت نهاده‌ها، می‌افزاید: مواد اولیه گران‌ شده و متاسفانه در این افزایش قیمت‌ها زیان‌های وارده به تولیدکنندگان جبران نمی‌شود و علاوه ‌بر این در احتساب قیمت مرغ زنده هزینه‌های متفرقه نیز در نظر گرفته نشده و تلفات و تهدیدات موجود برای این صنعت و یا به عبارتی ریسک آن محاسبه و در نظر گرفته نمی‌شود.

این فعال حوزه تولید گوشت مرغ، یادآور می‌شود: قیمت تمام ‌شده مرغ زنده بین 7500 تا 8200 تومان است و باید توجه داشت که تولید مرغ یک شبه اتفاق نمی‌افتد و روندی زمان‌بر است و فعالان این حوزه بیش از سایرین علاقه‌مند به رونق این این صنعت هستند، به همین دلیل از سیستم نظارتی انتظار می‌رود که نظارت بر قیمت‌ها را از ابتدای حلقه تولید تا انتهای آن پیگیری کند.

اینجا پر مرغ را می‌کنند ولی پرواز می‌کند

به اعتقاد بسیاری، قیمت گوشت مرغ در کشتارگاه تغییرات جدی داشته و به عبارت دیگر این بخش تاثیر بسیاری در این زمینه دارند، در حالی که ناظران مدعی هستند که تغییرات قیمتی صورت‌ گرفته در این بخش کاملا بر اساس فرمول و قیمت مصوب است.

مدیر کشتارگاه طیور زنجان در این رابطه می‌گوید: کشتارگاه‌ها به هیچ وجه در کاهش و افزایش قیمت گوشت مرغ نقشی نداشته و سودی که از قبل این فعل و انفعالات دست آن‌ها را می‌گیرد بر حسب فرمولی است که از سوی مراجع ذی‌صلاح تعیین شده است و این به این معنی است که باید به دنبال مقصر بعدی بگردیم و یا کم‌کم باور کنیم که مردم زنجان مرغ را گران نمی‌خورند.

ناصر رمضانلو ادامه می‌دهد: اصل قیمت مرغ از تهران گرفته شده و شهرستان‌ها هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری آن ندارند. بر حسب فرمولی که در اختیار داریم، سود کشتارگاه در این زمینه مشخص است و به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیر آن‌چنانی بر افزایش قیمت گوشت مرغ داشته باشد.

وی با اشاره به مازاد 70 درصدی تولید گوشت مرغ در استان، اظهار می‌کند: طبق مصوبه، مرغداران باید مرغ زنده را به قیمت 7900 تومان عرضه کنند و 11 هزار تومان قیمت تمام‌شده کشتارگاه و 11 هزار و 500 تومان قیمت عرضه به مصرف‌کننده باشد، در حالی که مرغداران به صورت آزاد مرغ را به قیمت 9300 تومان به استان‌های کردستان، تهران و البرز عرضه‌ می‌کنند و با توجه به اینکه کشتارگاه‌ها ملزم به ارائه فاکتور هستند، گران خریدن مرغ و گران فروختن آن تخلف تلقی می‌شود.

صنما جفا رها کن

همه زنجیره‌های تولید، فرآوری و یا همان کشتار و نیز توزیع مرغ، خود را مبرا از دخالت در افزایش قیمت مرغ‌ گرم می‌دانند و اما آنچه مسلم است، این است که در چرخه تولید و توزیع گوشت مرغ،‌ یک حلقه معیوب وجود دارد که باید اصلاح شود ولی اظهارنظرها حاکی از آن است که گویی در این میان خود مرغ مقصر گرانی و افزایش قیمت است. جناب مرغ اگر شما مقصر افزایش قیمت و گرانی هستید باید به خدمت‌تان عرض کنیم که «صنما جفا رها کن».

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها