نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد:

حجم آب منتقل شده از خوزستان 10 برابر مصرف شرب!

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: براساس نظر کارشناسان 4 استان قم، اصفهان، کرمان و یزد در سال فقط 350 میلیون مترمکعب نیازمند آب شرب هستند که باید از سرشاخه‌های کارون یا دز به آن مناطق انتقال یابد اما در حال حاضر برای طرحهایی که مورد بهره برداری قرار گرفته یا در آستانه بهره‌برداری است در حدود 2 میلیارد و 806 میلیون مترمکعب آب انتقال پیدا می‌کند یا در آستانه انتقال است. این میزان اختلاف در انتقال آب برای صنایع آب‌بر و فضای سبز مصرف می‌شود.

حجم آب منتقل شده از خوزستان 10 برابر مصرف شرب!
کد خبر: 254855
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۱۱:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| آیت‌الله محسن حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه که شامگاه 5 دی ماه با موضوع انتقال آب کارون برگزار شد، اظهار کرد: خبر اجلاسی که در شورای عالی امنیت ملی با حضور نمایندگان خوزستان درباره انتقال آب برگزار شد، به گوش سران نظام رسید و مجموعه نظام به این نتیجه رسید که باید این اجحاف فاحش نسبت به خوزستان متوقف شود.‌

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه در ماده 23 صریحا تصریح کرده که هرگونه نقل و انتقال آب میان حوضه‌ای ممنوع است. این مصوبه به همراه موضع شورای عالی امنیت ملی و گزارش‌هایی که به مقام معظم رهبری داده شد و مذاکراتی که در مجلس خبرگان مطرح شد و اقداماتی که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهند، در حال به ثمر رسیدن است.

‌حیدری افزود: البته هنوز مشکل حل نشده است و هنوز نیاز به مبارزه، مطالبه و پیگیری است اما تا بحال هر اقداماتی انجام شده مثمرثمر بوده و به ما ناامیدی وارد نشده است؛ البته این موضوع از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی است که ارکان نظام براساس عدل، شرع و عقلانیت پایه گذاری شده و هرجا امر خلاف قانون مشاهده می‌شود به کمک دستگاه‌های نظام آن موارد فساد را می‌شود، حل کرد. ما کاملا به نظام، قانون اساسی، مقام معظم رهبری و سران قوا امیدواریم که در راستای اهداف اسلام و آرمان‌های انقلاب حرکت می‌کنند.


وی بیان کرد: بحث انتقال آب از زمان شاه شروع شد؛ اولین اقدام انتقال آب از سرشاخه‌های خوزستان به فلات مرکزی در سال 1332 صورت گرفت. دومین اقدام در سال 1364 در دوران جنگ تحمیلی و سومین اقدام در سال 1372 در زمان دولت سازندگی و چهارمین اقدام در زمان دولت اصلاحات انجام شد و اکنون با طرح‌های جدید انتقال آب مواجه شده‌ایم که اگر این طرح‌ها تحقق پیدا کند، قطعا خوزستان بر خاک سیاه خواهد نشست.

حیدری ادامه داد: همه این طرح‌ها به بهانه آب شرب است اما حقیقت مطلب این است که بهانه ای بیش نیست. شاید نزدیک به 10 برابر مصرف آب شرب برای مصارف دیگر مثل صنعت، فضای سبز، کشاورزی و حتی برنج کاری آب انتقال داده شده است. بنابراین از این جهت معتقدیم این کار خلاف قانون، شرع و مصلحت ملت ایران است.

‌نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در مقابل فشارهایی که از سوی نمایندگان استانهای فلات مرکزی به مجلس و دولت وارد شد، نامه‌ای به امضای همه نمایندگان خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی خوزستان تنظیم شد؛ آنها برخلاف قانون از دولت خواستند که ردیفی را در بودجه برای انتقال آب باز کنند.‌

وی ادامه داد: در همین راستا دیداری با رییس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت؛ در آن دیدار به رییس مجلس شورای اسلامی گفتم که از مجلس شورای اسلامی به دلیل گنجاندن ماده 23 در برنامه ششم توسعه تشکر می‌کنیم که هرگونه انتقال آب را ممنوع کرده است. چون معتقدیم این نقل و انتقال آب‌های میان‌حوضه‌ای از مصادیق جنگ با طبیعت است که باعث شر‌ می‌شود.

‌حیدری تبعات پروژه انتقال آب را بسیار ناگوار برای استان خوزستان دانست و گفت: شور شدن آب شرب مردم خوزستان، خشک شدن حدود سه میلیون اصله نخل، کاهش محصولات کشاورزی که بنابر آمار رسمی کشاورزی 20 درصد محصولات کشاورزی خوزستان کاهش یافته است، کاهش چهل درصدی محصولات نیشکر، آلوده شدن محیط زیست و تغییرات اکوسیستمی، افزایش کانونهای مولد ریزگردها، وجود ریزگردها که گاهی استخراج نفت را به تعطیلی می‌کشاند و دود آن به چشم همه کشور می‌رود، افزایش بیکاری در خوزستان که دو برابر حد متوسط بیکاری کشور است و عمدتا بر اثر جنگ تحمیلی به خوزستان تحمیل شده است و اکنون به دلیل نرسیدن آب به کشاورزان مردم مناطق خودشان را ترک و به مناطق حاشیه نشین مهاجرت کردند و در این مناطق مسائل معیشتی و امنیتی فراوان است از جمله نتایج انتقال آب است.


وی افزود: همچنین ازدیاد زمینه‌های رشد جریانات انحرافی سیاسی مثل تجزیه طلبی و جریانات دینی مثل تکفیری به نوعی معلول انتقال آب است. البته نمی‌گویم تنها علت این موارد انتقال آب است اما یکی از زمینه‌های تشدید آن انتقال آب است. ایجاد اختلال جدی برای طرح 550 هزار هکتاری از دیگر مواردی است که به دلیل انتقال آب رخ داده است؛ مقام معظم رهبری تصریح کردند که ایده ما احیای 2 میلیون هکتار کشاورزی در خوزستان است اما در عمل 25 درصد ایده رهبری عملیاتی می‌شود، در حالیکه این طرح ایجادکننده اشتغال و تولیدکننده مواد غذایی است اما انتقال آب آن را ناکام می‌کند. ایجاد زمینه برای اختلالات امنیت در استان خوزستان از دیگر تبعات انتقال آب است که آثار آن کل کشور را دربر می‌گیرد، چون خوزستان قلب تپنده کشور است.

‌حیدری گفت: ما مخالف انتقال آب شرب نیستیم اما آب شرب مگر چقدر مورد نیاز است؟ براساس نظر کارشناسان 4 استان قم، اصفهان، کرمان و یزد در سال فقط 350 میلیون مترمکعب نیازمند آب شرب هستند که باید از سرشاخه‌های کارون یا دز به آن مناطق انتقال یابد اما در حال حاضر برای طرح‌هایی که مورد بهره برداری قرار گرفته یا در آستانه بهره‌برداری است در حدود 2 میلیارد و 806 میلیون مترمکعب آب انتقال پیدا می‌کند یا در آستانه انتقال است. این میزان اختلاف در انتقال آب برای صنایع آب‌بر و فضای سبز مصرف می‌شود. وجود صنایع آب‌بر نباید در فلات باشد و این امری غیرقانونی و غیرعقلانی است.‌

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در همین راستا رییس مجلس شورای اسلامی قول دادند که صنایع آب‌بر از کنار فلات مرکزی به کنار خلیج فارس برده شود و همچنین همه مستندات درباره انتقال آب به شورای عالی آب کشور برده شده و به تصویب برسد.

‌وی بیان کرد: نسبت به این مسائل با آیه یاس نباید برخورد کرد ما باید به رحمانیت خدا، عقلانیت و عدالت نظام جمهوری اسلامی امیدوار باشیم.با توجه به این واقعیت‌ها و آثار و تبعات بسیار خطرناک انتقال آب برای خوزستان که منافعش با منافع ملت ایران گره خورده تقاضای جدی داریم که هرگونه انتقال آب فراتر از قانون ممنوع شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها