جنگ اروپا علیه روغن پالم ادامه دارد

نروژ در ماه جاری واردات روغن پالم از مالزی و اندونزی و دیگر تولید کنندگان را ممنوع اعلام کرد، اقدامی که نشان می دهد جنگ کشورهای اروپایی علیه صنعت پالم همچنان ادامه دارد.

جنگ اروپا علیه روغن پالم ادامه دارد
کد خبر: 254969
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۷ ۰۸:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| این درحالی است که 'ترزا کوک' وزیر صنایع مالزی به این تصمیم نروژ در مورد متوقف کردن استفاده از سوخت های فسیلی حاصل از روغن پالم اعتراض کرده است.


وی در واکنش به اقدام این کشور اروپایی در گفت وگو با رسانه ها افزود: تلاش های مالزی برای بهبود شیوه های تولید روغن پالم از سوی اروپا و از جمله نروژ نادیده گرفته شده است.


وزیر صنایع مالزی با ناعادلانه و غیرمنصفانه خواندن این اقدام در روند تجارت آزاد جهانی گفت که قطعا مالزی با این تصمیم موافق نیست.


پارلمان نروژ روز 6 دسامبر سال جاری ( 15 آذر)، قانونی را تصویب کرد که براساس آن تمهیدات لازم از جمله اعمال تعرفه های سنگین برای حذف سوخت های زیستی بر پایه روغن نخل تا اول ژانویه سال 2020 از فهرست سوخت های مورد مصرف این کشور اجرا می شود.


کوک هشدارداد که این قانون بر روابط تجاری دوجانبه بین مالزی و اتحادیه تجارت آزاد اروپا (EFTA) تأثیر منفی می گذارد و به عنوان مانعی برای مشارکت مالزی در این مذاکرات خواهد بود.


این مقام مالزیایی تاکید کرد: متقاعد نشده ایم که ارزیابی روغن نخل در کشورهای اروپایی به صورت منصفانه انجام شده باشد و تاکنون توضیح روشن و صحیحی در مورد علت تصمیم گرفته شده در کشورهای مختلف اروپایی از جمله نروژ ارائه نشده است.


به گفته وی مالزی براساس دستورالعملل ملل متحد برای توسعه تا سال 2030، هفده دستورالعمل را برای توسعه پایدار در بخش های مختلف خود از جمله صنعت پالم در نظر گرفته است.


درتیرماه امسال مقام های ارشد اتحادیه اروپا در مالزی و اندونزی از تغییر سیاست ها و جهت گیری جدید این اتحادیه در مورد روغن پالم خبر دادند که بر اساس آن واردات این ماده خوراکی تا سال 2030 در کشورهای اروپایی آزاد اعلام شد.


این اتحادیه سال گذشته واردات این روغن تا سال 2021 به کشورهای اروپایی را ممنوع اعلام کرده بود.
' ماریا کاستیلو فرناندز' سفیر اتحادیه اروپا در مالزی گفته بود که بازارهای اتحادیه اروپا به روی واردات روغن پالم باز است و هیچ ممنوعیتی بر روی این کالا وجود ندارد.


اندونزی و مالزی بزرگترین تولید کنندگان روغن پالم در جهان محسوب می شوند. این دو کشور تولید کننده 85 درصد از روغن پالم در جهان هستند.
کشورهای اتحادیه اروپا بعد از هند دومین خریدار بزرگ روغن پالم درجهان از مالزی و اندونزی هستند.


طبق مصوبه جدید پارلمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند 32 درصد از نیازهای بازار انرژی خود را از انرژی های تجدید پذیر مانند روغن پالم به دست آورند، اما این اتحادیه از سال 2030 بازارهای خود را بر روی واردات این کالا خواهد بست.


برغم این مصوبه برخی کشورهای اروپایی مانند نروژ با تصویب قوانینی اعلام کردند که تا سال 2020 بازارهای خود را به روی واردات روغن پالم خواهند بست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها