کد خبر: 255341
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۰۸:۱۳:۰۰
| |

جعفر شیرعلی نیا:

خانواده شهدا با من تماس گرفته و می‌گویند فرزندمان برای عملیات فریب شهید شد؟

جعفر شیرعلی نیا گفت: برخی از حاضرین در عملیات کربلای4 از شدت محاصره و همچنین نحوه شهادت همراهان‌شان در این عملیات گفته‌اند و سوالی که برای‌شان به وجود آمده آن است که آیا تمام این سختی‌ها برای یک عملیات فریب بود؟

خانواده شهدا با من تماس گرفته و می‌گویند فرزندمان برای عملیات فریب شهید شد؟
کد خبر: 255341
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۰۸:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن رضایی در توییتی که کربلای4 را عملیات فریب خواند از فریب خوردن یک تحلیلگر تاریخی سخن می‌گوید و این یعنی توییت منتشر شده در واکنش به یک اظهارنظر است. جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر جنگ همان فردی است که رضایی برای او اظهار تاسف کرده است. ماجرا از آن قرار است که شیرعلی‌نیا که کانال تلگرامی‌اش همواره مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ دفاع مقدس قرار دارد، چند روز گذشته طی مقاله‌ای از گزارش اخیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه درباره ابهامات عملیات کربلای4 انتقاد کرد و نوشت: «در یادداشت مرکز اسناد سپاه در مورد عملیات کربلای 4 با اشاره به هوشیاری دشمن در زمان انجام این عملیات آمده است: «اجرای عملیات کربلای 4 در مرحله اول با توجه به موانع موجود در همان ساعت‌های اولیه متوقف شد.» اگر دوستان به کتاب‌های منتشر شده در مرکز خودشان نیز رجوع می‌کردند، چنین ادعایی مطرح نمی‌کردند.» وی در ادامه انتقادات دیگری را نیز نسبت به این یادداشت مطرح می‌کند که به دلیل مفصل بودن امکان انتشار کامل آن در این گزارش مقدور نبود. وی در پایان این یادداشت نوشت: «در شرایط جدید که مخاطبان به‌راحتی به روایت‌های گوناگون دسترسی پیدا می‌کنند نمی‌توان با یادداشت‌های بیانیه‌گونه دهه ‌شصتی مسائل را حل کرد. اگر اسنادی هست آن را منتشر کنید.»

اظهارات شیر‌علی‌نیا سبب شد تا محسن رضایی پس از هاشمی‌رفسنجانی دومین نفری باشد که به کربلای4 می‌گوید عملیات فریب. جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر جنگ درباره توییت محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس به «اعتماد» گفت: «فارغ از آنکه قصد ورود به فضای تحلیلی عملیات کربلای4 را داشته باشم باید بگویم برخی می‌پرسند اساسا توییتر شرایط مناسب برای بررسی یک موضوع تخصصی را دارد یا خیر؟ واقعیت آن است که متاسفانه مسوولان ما هنوز از ظرفیت‌های رسانه‌های متنوع فضای مجازی آگاهی لازم را کسب نکرده‌اند. از زمانی که توییت آقای رضایی منتشر شد، بسیاری از خانواده‌های شهدا و همچنین رزمنده‌ها به من پیام داده‌اند که منظور آقای محسن رضایی از این توییت چیست؟ آیا فرزند ما در یک عملیات فریب به شهادت رسیده است؟ و پیام‌هایی با چنین مضمونی که واقعا اشک مرا درآورده است. برخی از حاضرین در عملیات کربلای4 از شدت محاصره و همچنین نحوه شهادت همراهان‌شان در این عملیات گفته‌اند و سوالی که برای‌شان به وجود آمده آن است که آیا تمام این سختی‌ها برای یک عملیات فریب بود؟»

شیرعلی‌نیا در ادامه گفت: «آقای رضایی باید توضیح دهند که منظورشان از عملیات فریب چیست؟ وقتی ایشان درباره عملیات فریب و کم ‌و ‌کیف چنین عملیات‌هایی توضیح دهند می‌توان راحت‌تر در این باره اظهار‌نظر کرد. نکته دوم آن است که اکنون با توجه به آنچه در داخل و خارج از کشور توسط محققان درباره جنگ مطرح می‌شود، دیگر دوره آنکه فردی به دلیل حضور در یک جایگاه خاص موضوعی را درباره جنگ مطرح کند، گذشته است. آقای رضایی باید درباره اظهارات‌شان اسناد متقن ارایه کنند.»

وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم مطرح شدن این موضوع در کتاب‌هایی که توسط نزدیکان محسن رضایی نگارش شده است، افزود: «آقای رضایی می‌گوید کربلای4 عملیات فریب بوده است. در سال‌های اخیر کتاب‌هایی منتشر شده است که نویسندگان آن یا به آقای رضایی دسترسی داشتند یا کتاب‌های‌شان را زیر نظر او نوشته‌‌اند. به عنوان نمونه دیباچه کتاب «تنبیه متجاوز» به قلم آقای رضایی است. اگر واقعا کربلای4 عملیات فریب بود، خوب نبود که آقای رضایی به این موضوع در یکی از این کتاب‌ها اشاره می‌کردند تا در همان کتاب‌ها به این موضوع بیشتر پرداخته شود و موضوع برای مخاطبان تشریح شود؟ چرا چنین مطلبی در کتاب سردار علایی که یکی از فرماندهان ارشد سپاه در جنگ هستند، مطرح نشده است؟ چرا آقای رضایی موضوع به این مهمی را حتی به سردار علایی نگفته‌اند که ایشان در کتاب خود به آن اشاره کنند؟ از آقای رضایی باید پرسید این موضوع پیش از این در کدام کتاب‌ تحلیلی که توسط سپاه نوشته شده، آمده است؟»

این پژوهشگر جنگ در ادامه خواستار پاسخگویی محسن رضایی شد و گفت: «در زمان جنگ موضوعاتی مطرح شده‌ که پاسخ آقای رضایی را طلب می‌کند. آقای درودیان به عنوان راوی دفتر سیاسی سپاه و همچنین راوی همراه آقای رضایی در عملیات کربلای4 که همه موضوعات را ثبت و ضبط می‌کرده، رسما اعلام کرده‌اند زمانی که خبرهای اولیه عملیات رسید آقای رضایی گفتند عملیات از رده به کلی سری لو رفته است. آقای رضایی در موارد به این مهمی نه توضیحی می‌دهند و نه تکذیب می‌کنند. اینها موضوعاتی است که باید روی آن بحث شود. اگر کربلای4 عملیات فریب بوده، پس چرا لو رفتن یک عملیات فریب برای برخی حایز اهمیت است؟ چرا پس از سال‌ها از گذشت یک عملیات فریب، لو رفتن این عملیات بر گردن برخی گروه‌های سیاسی یا افراد می‌افتد؟»


شیرعلی‌نیا درباره دلایل حساسیت افکار عمومی نسبت به موضوعات این‌چنینی گفت: «این روزها تمامی مسوولان زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار دارند. مردم به‌واسطه رسانه‌های جدید قدرت و ابزار جدیدی برای اظهارنظر پیدا کرده و از آن استفاده می‌کنند و مسوولان باید از این موضوع آگاه شوند.»

وی افزود: «وقتی مرکز معتبری مانند مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، بیانیه‌ای می‌دهد که در آن اشاره‌ای به اسناد ندارد و آمارهایی می‌دهد که با آمارهایی که در منابع خودش منتشر شده در تناقض است، گواه این مدعا است که ما راه مناسب برای پاسخ به افکار عمومی را نمی‌دانیم. مسوولان ما باید طی دوره‌ای فضای رسانه‌های جدید را آموزش ببینند.»

شیرعلی‌نیا درباره مطرح شدن اصطلاح عملیات فریب توسط مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «آنچه امروز از توییت آقای رضایی برداشت می‌شود آن است که عملیات کربلای4 اساسا عملیات فریب بوده است. اما آنچه از سخنان هاشمی برداشت می‌شود این است که وقتی عملیات لو رفت و شکست خورد تصمیم گرفتند یک طراحی جدید برای فریب دشمن داشته باشند. اما این موضوع در مقایسه با توییت آقای رضایی یک بحث کاملا مجزا است.»

وی در پایان درباره دلایل غافلگیری عراق در عملیات کربلای5 گفت: «واقعیت آن است که عراق از عملیات کربلای5 غافلگیر می‌شود اما بر اساس مصاحبه افسران عراقی و همچنین تاریخ‌نگاری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، آنچه باعث غافلگیر شدن عراق شد حاکم بودن فضای چاپلوسی و اغراق در اطراف صدام بود. مقصود آن است که افسران عراقی چنان آمار اغراق‌آمیزی از شهدا و مجروحان ما در عملیات کربلای4 به صدام دادند که دیکتاتور عراق باورش شد ایران دیگر نای بلند شدن ندارد. این از دلایل اصلی غافلگیری ارتش بعث بود.»

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها