کد خبر: 255492
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۱۴:۳۹:۰۰
| |

تاکید ماکرون و مرکل بر آتش‌بس کامل و دائمی در شرق اوکراین

رهبران آلمان و فرانسه مجددا بر درخواست‌شان مبنی بر آتش‌بسی دائمی، کامل و قاطع در شرق اوکراین پیش از توقف رفتارهای خصمانه تاکید کردند.

تاکید ماکرون و مرکل بر آتش‌بس کامل و دائمی در شرق اوکراین
کد خبر: 255492
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۱۴:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارات آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه یک روز پس از آن مطرح شد که نمایندگانی از اوکراین، روسیه و سازمان همکاری و امنیت اروپا اعلام کردند که آتش‌بس جدیدی از امروز صبح (شنبه) در شرق اوکراین برقرار می‌شود.

بیش از 10 هزار تن در جریان آغاز درگیری‌ها در شرق اوکراین کشته شده‌اند.

در نشست 2015 مینسک بر اجرای یک آتش‌بس و نظارت بین‌المللی در شرق اوکراین توافق شد اما نیروهای تحت حمایت روسیه در این منطقه آن را شکستند.

ماکرون و مرکل در بیانیه‌ای مشترک از اعلام یک آتش‌بس پایدار در شرق اوکراین استقبال کرده و گفتند: تعطیلات کریسمس و سال نو باید به عنوان فرصتی برای توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین و کمک به شهروندان این کشور در نظر گرفته شود که مدت‌هاست از نتایج این تنش‌ها در رنج هستند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: یک محیط آرام و امن تضمین‌کننده کمک‌رسانی به مردم در شرق اوکراین است. ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا مسؤولیت‌های خود به ویژه در مناطق غیرنظامی را به خوبی رعایت کنند.

روز چهارشنبه، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین پایان حکومت نظامی را در مناطق مرزی اعلام کرد؛ این وضعیت ماه گذشته میلادی و پس از آن وضع شد که روسیه سه ناو نیروی دریایی اوکراین را در آب‌های دریای آزوف ضبط کرد.

قایق‌های گشت مرزی روسیه اقدام به تیراندازی به سمت این ناوها با 24 دریانور کردند. این ملوان‌ها همچنان در بازداشت روسیه هستند.

ماکرون و مرکل اعلام کردند: این اقدامات تنها باعث نگرانی‌های بی‌شمار می‌شود.

آنها در ادامه بیانیه خود آوردند: ما خواستار استفاده تمامی ناوها و کشتی‌ها از تنگه کرچ به صورت آزادانه و امن هستیم و می‌خواهیم تا تمامی این ملوانان اوکراینی هر چه سریعتر و بی‌قید و شرط آزاد شوند. همچنین باید به آنها اجازه داده شود تا تعطیلات کریسمس را در کنار خانواده‌های خود باشند.

دفتر مرکل در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که صدراعظم آلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره مساله اوکراین در تماسی تلفنی روز جمعه گفت‌وگو و بر آزادی این ملوانان تاکید کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها