جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس:

سفر ترامپ در راستای تضعیف دولت عراق است/ کشورهای منطقه دریافتند که کارهای آمریکا و ترامپ حساب کتاب ندارد

جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس گفت: ترامپ به منطقه می‌آید که تاکید کند از منافع هم‌پیمانانش دفاع می‌کند حتی اگر در سوریه نباشد.

سفر ترامپ در راستای تضعیف دولت عراق است/ کشورهای منطقه دریافتند که کارهای آمریکا و ترامپ حساب کتاب ندارد
کد خبر: 255566
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ۱۸:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سفر پنهانی ترامپ به کشور عراق بیان کرد: در موضوع سفر ترامپ به نظر می‌رسد این سفر با سه هدف صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از اهداف سفر مخفیانه ترامپ به عراق این بود که اعتراضاتی در ارتباط با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در محافل خود آمریکا و کشورهای منطقه شکل گرفته بود، راجع به اینکه دیگر به آمریکا نمی شود دل بست و اطمینانی به آمریکایی‌ها دیگر نیست.

نماینده مردم ایلام،ایوان و چرداول در مجلس با بیان اینکه بسیاری از کشورهای منطقه خیلی به حضور آمریکایی‌ها در منطقه حساب کرده بودند،تاکید کرد:برخی کشورهای منطقه برای حفظ منافع شان روی آمریکا حساب کرده بودند،اما بعد متوجه شدند که کارهای آمریکا و ترامپ حساب کتاب ندارد و یک مقدار نگران شدند.

ای نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه افزود:بر مبنای همین نگرانی‌ها ترامپ به منطقه می‌آید که تاکید کند از منافع هم پیمانانش دفاع می کند؛حتی اگر در سوریه نباشد.در مورد انتخاب عراق به عنوان هدف سفر به خاطر اهمیتی است که این منطقه نسبت به مراکز دیگر دارد.

عضوفراکسیون امید مجلس با اشاره به هدف دوم ترامپ از سفر به الانبار مطرح کرد:از هدف های دیگر سفر این است که معمولا در آستانه سال نو در بین روسای جمهور آمریکا مرسوم است که به یکی از پایگاه‌های نظامی شان در مناطق آسیای شرقی،خاوردور،خاورمیانه و یا در اروپا سفر و بازدید می‌کنند تا از سربازانی که در این مناطق در راستای منافع آمریکا خدمت می کنند، اعلام حمایت کرده به آنها خسته نباشید می‌گویند و یک حرکت سمبلیک و نمادین است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هدف سوم ترامپ از سفر به عراق و اینکه چرا دولتمردان عراق را در جریان نگذاشت،مطرح کرد:آمریکایی‌ها از نخست وزیرعراق و حتی رئیس جمهور عراق و سازوکاری که منجر شد این افراد روی کار بیایند راضی نیستند و آمدن ترامپ در این موقعیت و به این صورت در راستای تضعیف دولت عراق و رئیس جمهور عراق است.

وی در ادامه افزود: آنها اگر می‌خواستند دولت مرکزی در عراق بماند و تقویت شود؛حتماً دیداری را هماهنگ می‌کردند و یا حداقل دولت عراق را در جریان می گذاشتند.این آمدن ترامپ یک نوعی در راستای تضعیف دولت عراق است و این همین مسئله است که با اعتراض احزاب و گروه‌های سیاسی عراق هم مواجه شده است.

میرزایی با اشاره به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و رابطه اش با این سفر گفت:آمریکایی‌ها در سوریه خیلی هزینه کردند تا بتوانند تغییری در نظام آن ایجاد کنند؛اما نتوانستند و موفق نشدند آنجا دچار بن بستی شده بودند؛هم از طریق سفارت ترکیه تحت فشار بودند و هم از طریق دولت سوریه تحت فشار بودند؛چراکه برخلاف ایران و روسیه که با دعوت دولت سوریه آنجا حضور دارند؛آمریکایی ها را کسی دعوت نکرده‌ بود؛حتی ترکیه همپیمان نزدیک آنها هم در ارتباط با حضور آمریکا در شمال سوریه انتقاداتی داشت.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه،تصریح کرد: روز به روز عرصه بر حضور نظامی آمریکا در منطقه تنگ تر می شد و حضور آمریکا در سوریه تبدیل شده بود به هزینه صرف،بدون اینکه فایده ای برای آن داشته باشد؛بنابراین آمریکا برای پرهیز از اینکه در آینده خودش را درگیر در مسائل حضور نیروهایش در منطقه کند و با ترکیه و روسیه درگیر شود؛برای اینکه بتواند آن را مدیریت کند؛بهترین تصمیم را از نظر منافع خودشان گرفته است.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها