محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

سهم‌خواهی نمایندگان از بودجه برای استان‌هایشان شدت گرفته است/ سال آینده بین منابع و مصارف خیلی تناسب برقرار نخواهد بود

محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس با اشاره به لایحه بودجه سال بعد گفت: تصور می‌کنم در بحث فروش نفت برای سال آینده خواسته یا ناخواسته اثر نفت در بودجه تعدیل و کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع به هرترتیب یک امر محدودیت‌زا و تا حد زیادی هم عامل فشار بر هزینه‌های ضروری کشور خواهد بود.

سهم‌خواهی نمایندگان از بودجه برای استان‌هایشان شدت گرفته است/ سال آینده بین منابع و مصارف خیلی تناسب برقرار نخواهد بود
کد خبر: 255634
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره چهارچوب لایحه بودجه سال 98 کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا بین نمایندگان استان‌ها برای گرفتن سهم بیشتری از بودجه تقابل شکل گرفته است؟، بیان کرد:‌ به گمان من این وضعیت از گذشته هم وجود داشته و نمایندگان و مجامع استان‌ها تلاش می‌کردند و می‌کنند که بتوانند سهم بیشتری از منابع و درآمدها را به سمت استان خودشان سرازیر کنند. به نظر من چنین رویکردی از گذشته هم وجود داشته است.

این نماینده عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: بنده تصور می‌کنم که این مسیر حتما شدت گرفته و بیشتر هم شدت خواهد گرفت. دلیل آن هم عدم تناسب بین نیازها و ضرورت‌ها با منابع و سرمایه‌ها است. تکثر و تنوع نیازها به تناسب رشد و توسعه‌ای که جامعه و مردم انتظار دارند در مناطق و زندگی‌شان اتفاق بایفتد بالاتر رفته و این انتظارات عمدتا به حق است تا از کشوری مثل ایران که جمیع سرمایه‌های مادی و معنوی را بالقوه در اختیار داشته و دارد انتظار داشته باشند که مظاهر و نمودهای این سرمایه‌ها را در قالب اجزاء و عوامل و زیرساخت‌ها مشاهده کنند.

وی با اشاره به عقب ماندگی‌هایی که در برخی از حوزه‌ها وجود دارد، عنوان کرد: علیرغم اینکه ما توسعه نداشتیم در برخی از شاخص‌ها حتی عقب ماندگی‌ هم داشتیم و این موجب شده که انتظارات و نیازها خیلی متبلور شود و به صورت یک مطالبه جدی در بیاید به این معنا که بار آن بر دوش نمایندگان سنگینی می‌کند. نمایندگان مردم هم تلاش می‌کنند آن را به صورت بخشی و موردی در حوزه خودشان برای پاسخگویی به مطالبات دنبال کنند.

نماینده مردم تهران با طرح این پرسش که آیا مطالبه‌گری نمایندگان از دولت برای دریافت سهم بیشتر از بودجه برای شهر و استان خود رویکرد مناسبی است؟، اظهار داشت: این روش قطعا رویکردی نیست که منافع ملی و توازن بین اجزاء مختلف جامعه را فراهم کند. در این صورت منابع و سرمایه‌ها به جای اینکه بر اساس یک نگاه ملی در حوزه‌های استراتژیک و راهبردی کشور تخصیص پیدا کند به نوعی تابع نفوذ و چانه‌زنی و فشارها و لابی‌گری‌هایی قرار می‌گیرد که اسباب بهره‌وری و تعادل در اقتصاد کشور نخواهد شد. بنابراین بنده این رویکرد را مبتنی بر عاقبت‌ اندیشی نمی‌دانم.

این عضو فراکسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه البته ما علیرغم کاستی‌ها در بسیاری از شاخص‌ها و امورات هم پیشرفت‌های قابل توجه و درخوری داشتیم، گفت: این بودجه از جمیع جهات در تعامل بین دولت و مجلس چه در کمیسیون تلفیق و چه در صحن حتما تصحیح و تعدیل می‌شود. سعی خواهد شد آن موارد استراتژیک کشور به تناسب منابع و سرمایه‌هایی که در اختیار است، از تعادل برخوردار شود تا حداقل ضرورت‌ها تامین شود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در واکنش به کم کردن وابستگی کشور به پول نفت، ابراز داشت: ما در مجموع برای سال آینده از نظر تراز بین منابع و مصارف سال آسان و فراخی در پیش رو نداریم. این‌ها فشار خودش را به اجزا و بخش‌های مختلف نشان خواهد داد اما سعی خواهد شد که کمترین میزان این فشار متوجه مردم شود. در سال آینده بین منابع و مصارف و ضرورت‌های کشور خیلی تناسب برقرار نخواهد بود؛ این یک حقیقت اجتناب‌ناپذیر است.

نجفی گفت: علیرغم آرزوها و برنامه‌‌هایی که داشتیم وابستگی به نفت کاهش پیدا نکرد و در سال 97 هم دست‌کم همینطور است. تصور می‌کنم در بحث فروش نفت برای سال آینده خواسته یا ناخواسته اثر نفت در بودجه تعدیل و کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع به هرترتیب یک امر محدودیت‌زا و تا حد زیادی هم عامل فشار بر هزینه‌های ضروری کشور خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها