کد خبر: 255753
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۱:۴۰:۰۰
| |

نگاهی به وضعیت مستمری بازنشستگان؛

حقوقی که مشخص نیست جواب چند روز را می‌دهد

از کنار شاغلان نالان که بگذریم وضعیت بازنشستگان تا حدی نگران کننده تر است، آنان با موی سپید، عروس ها و دامادها و نوه ها و بار سنگین مسئولیت یک خانواده بزرگ در کنار بیماری ها و ناتوانی ها وقتی دخلشان با خرجشان جور نیاید، هنگامی که توان کار کردن بیشتر را هم ندارند، چاره ای جز افسوس ندارند.

حقوقی که مشخص نیست جواب چند روز را می‌دهد
کد خبر: 255753
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۱:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ یکی از بازنشستگان که خود را محمد معرفی می کند، می گوید: زندگی در این شرایط بسیار سخت است من با چهار فرزند فقط یک میلیون و 200 هزار تومان ماهانه دریافت می کنم، هر ماه که مستمری ام را می گیرم فقط به این فکر می کنم. آیا این بار 10 روز دوم می آورد یا نه؟


وی که با آه و ناله صبحت هایش را ادامه می دهد، اظهار می دارد: ما بازنشستگان توقع زیادی از مسئولان نداریم، فقط می خواهیم چون این پول در این شرایط اقتصادی کفاف زندگی مان را نمی دهد، همسان سازی حقوق با دیگر بازنشستگان انجام شود تا بتوانیم روزهای بیشتری از ماه را با هزاران مشکل از این حقوق استفاده کنیم.


وی اضافه می کند: امروز حتی اگر پنج میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشیم با زخم هایی که بر پیکره زندگی مان افتاده نمی توان آنها را التیام داد التیام بخش زندگی ما بازنشستگان همین همسان سازی حقوق بازنشستگان است، دلمان می خواهد زندگی را بتوانیم راحت سپری کنیم نه اینکه هر روز با هزاران قرض و بدهی، پیش خانواده مان شرمنده و سرافکنده باشیم.


اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز به آماری از تعداد مستمری بگیران این سازمان با سه میلیون و 200 هزار نفر اشاره می کند و می گوید: حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی حدود 60 درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می شوند.


یکی دیگر از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی دردهایی از حقوق پایین خود می گوید که زندگی کردن با هزاران مشکل نصیب ما شده است بازنشستگانی که 30 سال در این جامعه خدمت کردند اما اکنون فقط باید حقوق های یک تا دو میلیون تومانی بگیرند و همیشه سرافکنده و شرمنده خانواده ایشان باشند.


وی ادامه می دهد: از گفتن میزان حقوق شرمنده ام، همیشه دلم می خواست من که سال های سال کار کردم تا در زمان بازنشستگی با آسایش کنار خانواده ام باشم اما اکنون باید به هر دری بزنم تا رزق و روزی ام را جمع کنم، اینها برایم آزاردهنده و زجرآور است چون دوباره باید از صبحگاهان برای کار از خانه خارج شوم چون مستمری بازنشستگی کفاف زندگی ام را نمی دهد.


وی می گوید: من نمی توانم زندگی ام را با یک میلیون و 700 هزار تومان بگذرانم، 30 سال با هزاران مشکل کار کردم تا امروز آسوده باشم اما نیستم، نمی خواهم بگویم کاش این مبلغ را هم نداشتم، چون گوشه ای از این زندگی را با این حقوق ناچیز می گذرانم.


این بازنشسته تامین اجتماعی اند، ادامه می دهد: در طول دورانی که کار می کردم سخت ترین قسمت زندگی همان روزهایی بود که حقوق می گرفتم چون برنامه ریزی برای خرج آن آسان بود و همیشه تا حدودی دستمان خالی بود اما اکنون که به آن دوران فکر می کنم می بینم زندگی راحت تر می گذشت اما امروز زندگی به حدی سخت است که نمی توان آن را با میلیون ها تومان پول گذراند.


وی می گوید: چرا باید بازنشستگانی که 30 سال عمر و جوانی خود را فدا کرده اند امروز نیز سختی های زندگی بر آنها تحمیل شود، چرا باید توان تامین معیشت زندگی شان را نداشته باشند. آیا این همه فشار اقتصادی باید همیشه روی قشر ضعیف جامعه باشد؟ من امروز با هر روشی از جمله قرض از دوستان و آشنایان از پس مخارج زندگی برمی آیم اما نمی دانم که اگر شرایط اقتصادی بدتر از این شود چه باید کرد.


سیدتقی نوربخش، مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی پیشتر گفته بود: در سال های اخیر 110 درصد پرداخت مستمری های این سازمان رشد یافته است که البته هنوز هم پاسخگوی نیازهای مستمری بگیران و بازنشستگان نیست. با دغدغه ها و مسائل بازنشستگان آشنایی دارم زیرا سال ها در سازمان تامین اجتماعی خدمت کردم و آشنایی با مطالبات ذینفعان سازمان به طور قطع در پیشبرد فعالیت ها موثر است.


وی گفته بود: بخشی از روند افزایش تعداد مستمری بگیران طبیعی است و سیر پیری هر سازمان بیمه ای را شامل می شود اما سازمان تامین اجتماعی به دلیل ایجاد تکالیف بدون منبع دچار پیری زودرس شده است. به همین منظور میزان پرداختی مستمری سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان 6 هزار و 300 میلیارد تومان است.


وی همچنین به موضوع کاهش قدرت خرید بازنشستگان در ماه های گذشته که نتیجه شرایط اقتصادی تحمیلی از سوی دشمنان است، اشاره کرده بود که با وجود این افزایش میزان مستمری بازنشستگان، هنوز هم وضعیت معیشت و زندگی بازنشستگان با خواسته ها و انتظارات برحق آنها فاصله دارد و باید تلاش بیشتری برای بهبود وضع معیشت بازنشستگان انجام شود.


مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را گامی در چارچوب بهبود وضعیت معیشت این افراد دانسته و گفته بود: این قانون با پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و بر اساس آن تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه (1400- 1396) یعنی تا پایان امسال به اجرا گذاشته می شود.

دو روش پرداخت حقوق به بازنشستگان


سیدمحمدعلی جنانی، مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی نیز درباره نحوه پرداخت حقوق به بازنشستگان این سازمان می گوید: سازمان تامین اجتماعی در راستای وظایف قانونی ماده 96 را اجرا می کند و در سنوات اخیر بیشتر از نرخ تورم بوده است.


وی ادامه می دهد: یک روش افزایش حقوق بازنشستگان از طریق ماده 96 تامین اجتماعی است که در چهار سال اخیر به خوبی انجام شده است. روش دیگر ماده 111 قانون تامین اجتماعی است که بر اساس آن حقوق های زیر حداقل بگیر مبنای محاسبات قرار می گیرد.


جنانی اضافه می کند: علاوه بر این دو روش، تامین اجتماعی هر ماه مبالغی تحت عنوان مزایای جنبی به مستمری بگیران مانند عائله مندی، حق اولاد و حق مسکن اضافه می کند، باید گفت که تامین اجتماعی بر اساس تعهدات قانونی این کارها را انجام داده است البته باید دید چه تعهدات قانونی در مسیر سازمان قرار می گیرد تا بتواند انجام دهد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش میزان مستری بازنشستگان در سال 98 مشخص شده است یا نه می گوید: هنوز مصوبه ای از سوی دولت برای این افزایش در سال آینده تصویب نشده است، هر چه افزایش مستمری پیش بینی شود سازمان تامین اجتماعی مکلف به اجرای آن است.


دو هزار میلیارد تومان در بودجه 98 برای همسان سازی حقوق بازنشستگان


محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز می گوید: علاوه بر افزایش 20 درصدی حقوق در لایحه بودجه سال 98 حدود دو هزار میلیارد تومان منابع برای همسان سازی حقوق برخی بازنشستگان در نظر گرفته شد. با وجود محدودیت های منابع مالی دولت تلاش کرد در سال آینده به وضعیت معیشتی مردم کمک کند.


وی ادامه می دهد: سال گذشته با وجود محدودیت های مالی تلاش شد تا سه هزار و 400 میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در راستای عدالت اختصاص یابد. در بودجه سال 98 بار دیگر دولت به موضوع همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان توجه کرد، بر این اساس امکان دارد حقوق برخی بازنشستگان بیش از 20 درصد افزایش یابد.

فراکسیون بازنشستگان در مجلس تشکیل می شود


سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز از تشکیل فراکسیون بازنشستگان در مجلس در آینده نزدیک خبر داده بود که حدود 100نفر از نمایندگان مجلس زیر برگ عضویت در این فراکسیون را امضاء کرده اند و به زودی تشکیل فراکسیون به تصویب نهایی خواهد رسید. کار این فراکسیون پیگیری مطالبات بازنشستگان، رفع موانع و ریل گذاری قانون برای بازنشستگان خواهد بود.

حقوقی با تامین هزینه های 10 روز زندگی


اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی می گوید: حقوقی که بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مستمری دریافت می کنند، فقط کفاف 30 درصد هزینه های زندگی شان را می دهد و حداکثر هزینه های 10 روز یک ماه را پوشش می دهد.


وی اظهار می دارد: این حقوق با توجه به نوسانات ارز و گرانی کالاها، کفاف 10 روز زندگی آنها را می دهد، اکنون ارزش درآمد بازنشستگان30 درصد پایین آمده است، در واقع می توان گفت که قدرت خرید بازنشستگان به شدت کاهش یافته است. همچنین70 درصد هزینه های زندگی آنها در این شرایط زمین مانده است.


وی تصریح می کند: در شورای عالی کار هر سال به هر درصدی که درباره رشد مستمری بازنشستگان به توافق برسند، میزان حداقل مستمری تعیین می شود و این موضوع حداقل بگیران تامین اجتماعی را نیز شامل می شود.


وی با بیان اینکه حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی حدود 60 درصد کل بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می شوند، می گوید: اکنون سه میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته از خدمات تامین اجتماعی بهره مند هستند، به همین منظور شورای عالی کار، منابعی برای سازمان تامین اجتماعی از طریق گرفتن حق بیمه ایجاد کرده است، در کنار این منابع تامین اجتماعی موظف است هر درصدی که شورای عالی کار برای رشد حقوق و مستمری به نتیجه رسید، شامل حداقل بگیران تامین اجتماعی نیز می شود.


رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه می دهد: برای افرادی که بالاتر از حداقل بگیران حقوق دریافت می کنند نیز بر اساس ماده 96 تامین اجتماعی مکلف است بر اساس هزینه زندگی، اعلام تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حقوق بازنشستگان را افزایش دهد این موضوع با پیگیری های کانون عالی بازنشستگان محقق می شود.


به گفته بیات، با توجه به اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی، گروهی هستند که حقوقشان از همه گروه های بازنشستگی پایین تر است تنها راهکاری که به نظر می رسد و در برنامه ششم تصویب شده است همسان سازی حقوق مطابق قانون است. قرار است موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با دیگر بازنشستگان تا سال دوم برنامه ششم توسعه اجرایی شود، اکنون این موضوع درخواست بازنشستگان، همه مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار مورد نیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان مشخص است، اظهار می کند: در زمان دکترنوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی، کمیته ای برای این همسان سازی با حضور نمایندگان کانون عالی بازنشستگان و نماینده سازمان تشکیل شد اما هنوز رقم مورد نیاز از سوی این کمیته اعلام نشده است و یکی از مطالباتی که مدام بازنشستگان دارند، همین موضوع است.


رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی می گوید: با توجه به اینکه این حقوق بازنشستگان، هزینه های زندگی آنان را پوشش نمی دهد، انتظار می رود قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان به عنوان یک درخواست و مطالبه مهم از سوی بازنشستگان زمینه اجرایی پیدا کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها