وزیر نیرو:

در 5 سال اخیر به 5.5 میلیون نفر از جمعیت روستایی آبرسانی شده است

رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم، بیش از 5.5 میلیون جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه های آبرسانی قرار گرفتند.

در 5 سال اخیر به 5.5 میلیون نفر از جمعیت روستایی آبرسانی شده است
کد خبر: 255768
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۰۹:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا اردکانیان امروز (یکشنبه) در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و وزارت نیرو به تشریح وضعیت آبرسانی و برق رسانی کشور در 40 سال اخیر پرداخت و گفت: هم اکنون بیش از 99 درصد جمعیت شهری کشور به شبکه های مطمئن و بهداشتی آب دسترسی دارند.


وی ادامه داد: با وجود اینکه فاضلاب موضوع به نسبت جدیدی در دنیا است، امروز 50 درصد جمعیت ما تحت پوشش شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب قرار گرفته اند.


وزیر نیرو اظهار داشت: جمعیت ما نسبت به 40 سال گذشته کمتر از سه برابر شده اما میزان انرژی تولیدی بیش از 11 برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با توجه به نقش موثری که انرژی و شبکه برق در توسعه کشور و بهبود شرایط زندگی جامعه دارد، این افزایش تولید انرژی شاخصی است که نشان می دهد چه مقدار به جلو حرکت کرده ایم.


اردکانیان اظهار داشت: در بخش انرژی های تجدیدپذیر - که تقریبا هر کاری شده در دوران اخیر بوده - بسترسازی مناسبی انجام شده و هم اکنون اندکی کمتر از یک هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور وجود دارد.


وی اضافه کرد: برنامه وزارت نیرو این است که تا پایان دولت دوازدهم، سهم انرژی های تجدیدپذیر را به چهار هزار مگاوات برسانیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون 27 نیروگاه بزرگ سیکل ترکیبی در استان های کشور در حال ساخت است، گفت: تا تابستان سال آینده بیش از پنج هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد.


اردکانیان ادامه داد: علاوه بر این، اقدامات مناسبی با همکاری مصرف کنندگان در جهت مدیریت مصرف شروع کرده ایم و امسال درصدد هستیم که اوج بار را تا سه هزار مگاوات با اجرای برنامه های مدیریت مصرف کاهش دهیم.


وی به مبادلات انرژی ایران با کشورهای منطقه نیز اشاره کرد و گفت: شبکه تبادل انرژی ما با همه کشورهای همسایه برقرار شده است و درصدد هستیم که سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی با حضور در این صنعت بتوانند از این ظرفیت های کشور استفاده کنند.


وزیر نیرو در ارتباط با مسائل کلان مرتبط با صنعت آب و برق نیز گفت: اتکای صنعت آب و برق به منابع عمومی و بودجه دولت تقریبا به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و عمدتا به منابع داخلی متکی شده است؛ از نظر ساخت داخل نیز در بخش برق تقریبا به طور 100 درصد اتکای ما به داخل است و در بخش آب هم تجهیزات زیادی را در داخل تولید می کنیم؛ علاوه بر این، سازه هایی مربوط به صنعت آب از جمله از تصفیه خانه ها، سیستم های انتقال آب و شبکه های آبرسانی را مهندسان داخلی طراحی و احداث می کنند.

بکارگیری بانوان شایسته در صنعت آب و برق


اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود به تفاهمنامه همکاری مشترک معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با وزیر نیرو پرداخت و گفت: وزارت نیرو موضوع استفاده از ظرفیت های منابع انسانی را در سرلوحه کار خود قرار داده است که بانوان شایسته بخش قابل توجهی از این ظرفیت ها را شکل می دهند.


وزیر نیرو اظهار داشت: باور ما این است که در مصرف و مدیریت منابع زیست محیطی به ویژه آب و انرژی، بانوان می توانند همان نقشی که در خانواده دارند را در سطح جامعه هم ایفا کنند.


وی ادامه داد: کشور ما به لحاظ نوع مصرف در بخش های مختلف به ویژه آب و انرژی در شرایط خوبی قرار ندارد و یک جامعه بدمصرف، قطعا نمی تواند به یک جامعه توسعه یافته تبدیل شود، هر چند به لحاظ سازه ای و فیزیکی پیشرفت هایی داشته باشد.


اردکانیان تصریح کرد: ما درصدد هستیم که از رهگذر این تفاهم نامه، تماسی وسیع تر را با شبکه بانوان کشور که مدیران طبیعی مصرف منابع زیست محیطی هستند، برقرار کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها