ارزش حق‌پخش فوتبال ایران چقدر است؟

یک عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال می‌گوید کارشناسان AFC ارزش حق پخش فوتبال ایران را حدود 150 میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

ارزش حق‌پخش فوتبال ایران چقدر است؟
کد خبر: 255905
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمود اسلامیان عصر یک‌شنبه در جلسه هم‌اندیشی خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: نمی‌توان فوتبال را با هیچ مساله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... مقایسه کرد. شما در جام جهانی عکس‌العمل مردم و مقام معظم رهبری که دو بار واکنش نشان دادند را مشاهده کردید. از نظر زیرساختی فوتبال دارای سه رکن است. مردم ما به لحاظ علاقه مندی جزو چهار‍ پنج کشور اول دنیا هستند.

او با بیان این که مردم بهانه اصلی برای توسعه فوتبال است، گفت: فدراسیون فوتبال ایران به دلیل شرایط خاص خود دارای ثبات نسبی است. تفاوت این فدراسیون با سایر فدراسیون‌ها این است که اعضای هیات رییسه و رییس فدراسیون از طریق مجمع انتخاب می‌شود که متشکل از مدیران باشگاه‌ها و اعضای هیات‌هاست. فدراسیون کشتی که جزو دو سه کشور دنیا است، دارای کرسی در دنیا نیست. بحث من ثبات مدیریتی است که در این فدراسیون ایجاد شده است. فوتبال دارای 16 کرسی در AFC است. امیدوارم این را حفظ کنیم.

این عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال با تاکید بر این که دولت باید از مدیریت سایر فدراسیون‌ها هم خارج شود، افزود: در اقتصاد هم باید این‌طور باشد. اگر مصیبت اول کشور را بپرسند می‌گویم دولت در همه امور دخالت می‌کند. دولت در دنیا نقش نظارت و برنامه‌ریزی دارد. وقتی اجرا را با برنامه‌ریزی اشتباه گرفتید، به مشکل می‌خورید. امیدوارم قولی که آقای روحانی به مجلس داده و زحمات سازمان خصوصی‌سازی به نتیجه برسد.

اسلامیان با طرح این موضوع که باید ببینیم ما در اداره نهادها اشتباه می‌کنیم یا تمام دنیا، گفت: برنامه ریزی فوتبال در دنیا نشان می‌دهد که 65 تا 75 درصد فوتبال دنیا از حق پخش است. یا باید راه دیگری را برویم و یا این موضوع را قبول کنیم. راه سومی نیست. علت بدهکاری تیم‌ها و ناتوانی بخش خصوصی و غیبت بخش خصوصی در اداره تیم‌ها نبود حق پخش است. عربستان سعودی 100 میلیون دلار، امارات 150 میلیون دلار، کره‌جنوبی 460 میلیون دلار و انگلیس که 3 میلیارد و 44 هزار پوند از طریق حق پخش درآمد داشتند. علت هم انحصار است. ما در خودرو انحصار داریم که نتیجه پراید شده است.

این عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال با بیان این که کارشناسان AFC ارزش حق پخش فوتبال ایران را 150 میلیون دلار برآورد کردند، ادامه داد: با توجه به جمعیت و علاقه‌مندی مردم در مقایسه با امارات و عربستان منطقی است. گزینه سوم در ایران این است که تیم‌ها را به بنگاه‌های دولتی می‌دهیم که سپاهان، ذوب آهن و فولاد همین‌طور هستند. اشخاص هم از جیب هزینه می‌کنند اما استقلال و پرسپولیس از طریق تبلیغات درآمدهایی دارند. اگر مساله حق پخش حل نشود، واگذاری شکست می‌خورد. متاسفانه ما با بدیهیات مواجهیم. آقای فردوسی‌پور شما که تهیه کننده برنامه نود هستی، اگر پول ندهند می‌توانی برنامه خودت را اداره کنی؟

وی افزود: تیم ملی ما به قطر رفته اما دولت یک ریال هم کمک نکرد. خدا پدر فدراسیون فوتبال قطر را بیامرزد که به ما جا داد و حدود 400 هزار دلار هزینه کرد. آیا خوشحالی مردم ارزش نداشت که دولت یک ریال هم نداد؟ سازمان خصوصی سازی می‌تواند مزایده بگذارد اما اگر منابع دو باشگاه که عمده آن حق پخش است، پرداخت نشود، من چک سفید امضاء می‌دهم که موفق نمی‌شوید. اهلیت مهم است اما کسانی باید حضور داشته باشند که باید این شرایط حاکم باشد و یا تضمین بدهند که بدهی بار نیاورند و فقط خودشان استفاده کنند. به خاطر تحریم‌ها، نمی‌توان درامد 20 درصدی از تبلیغات را محقق کرد. فوتبال هواداران زیادی دارد و نمی‌توان با حرف این کار را محقق کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها