بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران کشوری نیست که دیگران برای آن شرط تعیین کنند/ ما به سازوکار مالی با اروپا دل نبسته‌ایم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعلل اتحادیه اروپا در راه اندازی کانال ویژه مالی این اتحادیه با ایران گفت: اگر چه هنوز امیدواریم که اروپا به تعهدات خود عمل کند، اما گزینه‌های بسیار دیگری را بدون آنکه بر روی آن تبلیغ کنیم با کشور‌های مختلف از جمله چین، روسیه، هند و ترکیه دنبال کرده‌ایم.

ایران کشوری نیست که دیگران برای آن شرط تعیین کنند/ ما به سازوکار مالی با اروپا دل نبسته‌ایم
کد خبر: 256048
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ۰۸:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما قطعاً به ساز و کار مالی با اروپا دل نبسته ایم و روی آن صد درصد حساب نمی‌کنیم. ما الزاماً از یک کانال و ساز و کار پیروی نکرده و کار‌های مختلفی انجام داده ایم و خوشبختانه در شرایط نسبتاً مطلوبی قرار داریم.

وی ادامه داد: امیدواریم اروپا به رغم اینکه نتوانسته است در موعد مقرر بسته خود یا همان کانال ویژه مالی را رسماً اعلام کند، بتواند همچنان در این مسیر حرکت و به تعهداتش عمل کند.

قاسمی تأکید کرد: همان گونه که مقامات عالی کشور نیز قبلاً گفته اند ما این موضوع را به عنوان یک وظیفه و رسالت دنبال کرده ایم تا نشان دهیم که در عرصه‌های مختلف جهانی چه در حوزه سیاست و چه در حوزه اقتصاد اهل گفتگو و مذاکره هستیم، اما قطعاً به هیچ فرمول مشخصی دل نبسته ایم و سرنوشت خودمان را با تجربه 40 ساله انقلاب به این مسائل گره نزده ایم و نخواهیم زد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: احساس ما این است که اروپا در شرایط کنونی در قبال آمریکا و فشار‌های آن تا حد زیادی ناتوان است و از توانایی لازم برای دفاع از هویت اروپایی، موسسات مالی و اقتصادی اروپا برخوردار نیست.

بهرام قاسمی در ادامه افزود: بحث راه اندازی ساز و کار مالی میان ایران و اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و با اصرار و علاقمندی که در اکثر کشور‌های جهان و به خصوص سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در باقی ماندن ایران در برجام وجود داشت شکل گرفت.

وی ادامه داد: مباحثی صورت گرفت و آن‌ها گفتند که می‌توانند با ساز و کار‌هایی نبود آمریکا در برجام را در شرایطی که تحریم‌های آمریکا بازمی گردد، جبران و کمک کنند تا ایران از مزایای اقتصادی برجام استفاده کند بنابراین مذاکراتی آغاز و با اراده جدی‌ای که در سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا دیده می‌شد، این کانال کار خود را دنبال کرد و گفتگو‌ها در سطوح مختلف سیاسی دنبال شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصور بر این بود که ایجاد یک ساز و کار مالی در شرایط فعلی، کاری دشوار خواهد بود اظهار داشت: راه اندازی این کانال به خصوص در شرایطی که آمریکا روز به روز فشار خود را بر اتحادیه اروپا و حتی شرکت ها، موسسات مالی و بنگاه‌های اقتصادی بیشتر می‌کرد، سخت بود به خصوص که آمریکا علاوه بر دولت ها، موسسات و بنگاه‌های اقتصادی و حتی ساز و کار اس. پی. وی را تهدید می‌کرد که در صورت ارتباط با ایران تحریم خواهند شد، بنابراین تا حد زیادی این بحث طولانی شد و باید راهکاری پیدا می‌شد تا در اثر فشار آمریکا برای اعمال تحریم، این ساز و کار و ابزار آن تحت فشار آمریکا تحریم نشود.

قاسمی تأکید کرد: این موضوع تا حد زیادی باعث شد علاوه بر پیچیدگی‌های خود ساز و کار اس. پی. وی، موضوع زمان بر شده و به درازا بکشد.

وی ادامه داد: متأسفم که به علت فشار‌های بی حد و اندازه آمریکا بر روی اروپا و سه کشور اروپایی، تا به امروز این ساز و کار توسط اتحادیه اروپا اعلام نشده و امیدوارم اروپا بتواند در مقابل این فشار‌ها از هویت اروپایی خود دفاع کند.

قاسمی تصریح کرد: احساس ما این است که اروپا در شرایط کنونی تا حدود زیادی در قبال آمریکا و فشار‌های این کشور ناتوان است و از توانایی لازم برای دفاع از هویت اروپایی خود و موسسات مالی و اقتصادی اروپا برخوردار نیست و نخبگان اروپایی و متخصصان حوزه اقتصاد و حتی سیاست کشور‌های اروپایی امروز بیش از گذشته بر این موضوع واقف شده اند که سیطره دلار و اقتصاد آمریکا بر اروپا به گونه‌ای است که قدرت تصمیم گیری و انجام یک عمل مستقل را برای اروپا از این مجموعه سلب کرده است.

وی افزود: این موضوع یک نقطه ضعف و بحث بسیار جدی است که باید کشور‌های اروپایی و مردم اروپا در خصوص آن بیشتر فکر کنند و اگر حوزه اروپا نتواند در قبال این فشار‌ها مقاومت کند و به تعریف ساز و کار خود بپردازد، قطعاً جهان نگرش و نگاه دیگری به اروپا خواهد داشت و اروپا نمی‌تواند با این وضعیت با عنوان یک صدا و قدرت دیگر در عرصه جهانی حضور قابل قبولی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، ایران با اروپا در مورد راه اندازی کانال اس. پی. وی کار کرده ایم، اما باید گفت: این تنها گزینه و انتخاب ما نبوده و ما با توجه به علاقمندی اروپا در این مسیر به عنوان یک کانال و معبر با اروپا کار کرده ایم، اما قطعاً به این ساز و کار دل نبسته و حساب صد درصدی نداشته ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب خبر تعیین شروط اروپا برای راه اندازی کانال اس. پی. وی گفت: تصور می‌کنم این موضوع خبر درستی نباشد، زیرا اروپایی‌ها همکاری‌های طولانی با ایران داشته و از ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران به خوبی آگاه هستند.

بهرام قاسمی در ادامه مصاحبه اختصاصی در خصوص شرایط اروپا برای راه اندازی کانال ویژه مالی افزود: ایران کشوری است که در سطح جهان شناخته شده و دارای جایگاه مشخص با تعاریف مشخص است و شعار‌ها و استدلال‌های خود را دارد.

وی تصریح کرد: امروز در جهان کشوری وجود ندارد که از ویژگی‌های ایران امروز آگاه نباشد و همگان می‌دانند که ایران کشوری نیست که کشور دیگری بتواند برای آن شرط و شروط تعیین کند.

قاسمی ادامه داد: در مورد اس. پی. وی نیز تاکنون در مورد اینکه اروپا و سه کشور اروپایی شروطی تعیین کرده باشند، اطلاعی ندارم و تصور می‌کنم خبر درستی نباشد، زیرا اروپایی‌ها نیز همکاری‌های طولانی‌ای با ایران داشته اند و از ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران به خوبی آگاه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مشکلات اس. پی. وی به ناتوانی اروپا در قبال آمریکا و فشار‌های سنگین آمریکا بر اروپا و نهایتاً پیچیدگی خود این ساز و کار بازمی گردد.

قاسمی ادامه داد: اگر چنین ساز و کاری بخواهد در هر کجای جهان تعریف شود، با پیچیدگی‌هایی که دارد زمان بر است، اما به هر حال بر فشار آمریکا و تا حد زیادی ناتوانی اروپا، علی رغم وجود اراده مثبت برای این کار تأکید می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر ترامپ به عراق گفت:: امیدوارم تعقل، خرد و عقلانیت بر حاکمان امروز کاخ سفید حکمفرما شود و ما شاهد معضلات کمتری در سطح جهان و منطقه باشیم.

بهرام قاسمی افزود: در رسانه‌ها تعابیر مختلفی برای سفر ترامپ به عراق استفاده شد، تعبیر خود آقای ترامپ نیز جالب بود که پس از گذشت سال‌ها و هزینه 7 هزار میلیارد دلاری در خاورمیانه، حالا به شکلی مخفیانه و چراغ خاموش و بی صدا به عراق سفر می‌کند به گونه‌ای که نه مردم عراق و نه بسیاری از دولتمردان این کشور آگاه شوند.

وی ادامه داد: سفر ترامپ نقض حاکمیت عراق و توهین به مردم این کشور تلقی می‌شود، زیرا وی برای بازدید از پایگاه نظامی خود بی خبر به عراق سفر کرده است.

قاسمی تاکید کرد: خود ترامپ بخشی از معما را حل کرده است و سخن او را باید جدی گرفت، آقای ترامپ دو راه بیشتر ندارد یا مسیر گذشتگان خود را پی بگیرد و نه 7 هزار میلیارد دلار بلکه دو و چند برابر آن را از جیب ملت آمریکا و دیگران پرداخت کند و نهایتا باز هم نتواند در روز روشن و بصورت آشکار به آن منطقه یا کشور سفر کند.

وی ادامه داد: راه دوم این است که آقای ترامپ باز گردد و در یک محیط خردمندانه و آگاهانه در مورد همین سخنان خودش فکر کند که آینده چگونه خواهد بود و قرار بود چه اتفاقی در منطقه رخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که آمریکا نمی‌تواند در این منطقه حضور داشته باشد و جای آمریکا در این منطقه نیست.

قاسمی افزود: من در مورد اینکه آمریکا چه راهی را در سوریه پیش خواهد گرفت و حتی در مورد سخنان ضد و نقیضی که مقامات آمریکایی در مورد افغانستان بیان می‌کنند هنوز دچار ابهاماتی هستم، اما به هر حال آنگونه که شرایط منطقه نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات و فراز و نشیب ها، جای آمریکا در منطقه نیست.

وی تاکید کرد: آمریکا باید به خانه خود بازگردد و به جای اینگونه هزینه‌های نابجا که نهایتا منجر به افراط گرایی و کشتار مردم بی گناه می‌شود و حیثیت مردم آمریکا را نیز خدشه دار می‌کند، در یک محیط عاقلانه تصمیم بگیرد که چه اقدامی برای مردم منطقه، جهان و حتی مردم آمریکا مناسب‌تر است.

قاسمی با بیان اینکه سفر آقای ترامپ به عراق سفر مغرورانه‌ای نبود که از سر افتخار برای مردم آمریکا انجام شود اظهار داشت: بسیاری به این سفر یک سفر دزدانه یا مخفیانه گفتند و این موضوع زیبنده کشوری مانند آمریکا نیست.

وی تاکید کرد: امیدوارم تعقل، خرد و عقلانیت بر حاکمان امروز کاخ سفید حکمفرما شود و ما شاهد معضلات کمتری در سطح جهان و منطقه باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها