کد خبر: 256065
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ۰۹:۱۴:۰۰
| |

هدف از نوشتن مشق چیست؟

مشاور مدیرکل وامور بانوان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی گفت: حذف مشق در منزل موضوعیت ندارد، بحث در تغییر ماهیت تکالیف است.

هدف از نوشتن مشق چیست؟
کد خبر: 256065
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ۰۹:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «فرانک محمدی» با اشاره به این‌که هدف وزارت آموزش و پرورش حذف مشق در منزل نیست، ادامه داد: هدف اصلی مهارت محور شدن تکالیف در منزل است که در این شرایط برخی تکالیف که امکان انجام آن‌ها در مدارس است با نظارت معلم در مدرسه انجام می‌شود و دیگر تکالیفی که مهارت فردی و اجتماعی را تقویت می‌کند در منزل به آن پرداخته می‌شود.

وی اظهار کرد: در مقطع ابتدایی به‌علت وجود ارزشیابی توصیفی که باید مشق به دانش‌آموزان گفته شود باید از مشق‌های بی‌هدف جلوگیری شود و تکالیف هدفمند باشند.

مشاور مدیرکل و امور بانوان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در گذشته بر اساس نیازهای دانش‌آموزان به آن‌ها تکالیف داده نمی‌شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های فعلی که انجام شده است و تکالیف هدفمند شدند براساس نیازهای هر دانش‌آموز به آن‌ها تکالیف داده می‌شود.

محمدی افزود: این مهم در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی با تراکم کلاس‌های 16 تا 25 نفر اجرا خواهد شد و فعالیت‌ها زیرنظر معلم است.

به گفته وی، فعالیت‌های مکمل و مبتنی برمهارت در منزل انجام می‌شود و برای این فعالیت‌های مهارت محور چارچوبی در نظر گرفته شده شده است که در برگیرنده مهارت‌های مورد نظر است و این تکالیف در سند برنامه درسی ملی بیان شده است.

مشاور مدیرکل و امور بانوان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی با بیان این‌که برنامه‌هایی مانند انضباط اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، حفظ محیط‌زیست، آموزش شهروندی و استفاده صحیح از منابع از برنامه‌های مهارت محور هستند، افزود: به‌عنوان مثال یک روز دانش‌آموز به همراه یکی از والدین خود خرید روزانه منزل را انجام دهد که در این فعالیت دانش‌آموز از جهتی مفاهیم ریاضی را به‌صورت عملی تمرین می‌کند و از جهتی با مدیریت مالی آشنا می‌شود.

محمدی اظهار کرد: وقتی دانش‌آموز تکلیفی را با عنوان این‌که هر چه در محیط پیرامون خود می‌بینید یادداشت کنید، را انجام می‌دهد موجب می‌شود با مسائلی که محیط‌زیست را تهدید می‌کند آشنا شود و در رعایت آن مسائل کوشا باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، در وزارت آموزش و پرورش نیز این مسأله در حال پیگیری است و با توجه به فعالیت‌هایی که در استان‌ها انجام می‌شود یک چارچوب معینی در اختیار دیگر استان‌ها قرار می‌گیرد تا همه استان‌ها بتوانند با خلاقیت بیشتری این کار را پیش ببرند.

مشاور مدیرکل وامور بانوان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی یادآور شد: برای پایه‌های چهارم تا ششم و حتی دوره اول متوسطه برنامه ویژه‌ای در دستور کار است که این دانش‌آموزان به‌عنوان مثال دو ساعت از زمان رسمی آموزشی خود را به این مسأله اختصاص دهند و از برنامه‌های درسی به دور باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها