کد خبر: 256231
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ۱۳:۴۵:۰۰
| |

جهش قیمت نفت برنت

در آخرین روز سال 2018، به دنبال سود بازارهای سهام، قیمت‌های نفت حدود 2 درصد جهش کردند، اما با تداوم نگرانی از عرضه مازاد، اولین سقوط سالانه قیمت طی 3 سال گذشته ثبت شد.

جهش قیمت نفت برنت
کد خبر: 256231
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| روز دوشنبه، در آخرین روز تجاری سال، به دنبال سود بازارهای سهام، قیمت‌های نفت حدود 2 درصد جهش کردند، اما با تداوم نگرانی از عرضه مازاد، اولین سقوط سالانه قیمت، از 3 سال گذشته تاکنون ثبت شد.

اشاره رییس‌جمهور ترامپ به پیشرفت در مذاکرات تجاری با چین، پس از تماس تلفنی با رییس‌جمهور شی جین‌پینگ، باعث شد تا حال‌وهوای بازارهای نفت بهبود یابد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت 13:18 به وقت تهران، 1/04 دلار یا حدود 2 درصد جهش کرد و به 54/25 دلار رسید. قیمت نفت برنت از ابتدای 2018 تا آخر آن 19 درصد سقوط کرد. این شاخص نفتی در ماه اکتبر رکورد 4 ساله زد و حالا ببا سقوطی سنگین، از آن رکورد پایین‌تر آمده است.

قیمت هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، 78 سنت یا 1/7 درصد جهش کرد و به 46/11 دلار رسید. این شاخص نفتی هم نسبت به قیمت ابتدای سال خود 24 درصد سقوط داشته است.

بیشترین بخش سال 2018 با افزایش قیمت نفت همراه بود؛ تقاضای قدرتمند و نگرانی در مورد کمبود عرضه، به ویژه با نزدیک شدن به تحریم نفتی ایران توسط آمریکا، قیمت‌ها را تقویت کرده بود.

اما در طول دوره‌ای کوتاه در آخر سال، قیمت نفت برنت با یکی از شدیدترین سقوط‌های خود در دهه‌های اخیر روبرو شد و بیش از 40 درصد پایین آمد.

علت اصلی این سقوط سنگین، اعطای غیرمنتظره معافیت از تحریم، به خریداران بزرگ نفت ایران، توسط واشنگتن و کاهش شدید تقاضای جهانی با کند شدن اقتصادهای بزرگ دنیا، به دنبال جنگ تجاری آمریکا و چین، بود.

اما تحلیل‌گران معتقدند با توافق اوپک پلاس برای کاهش 1/2 میلیون بشکه‌ای در تولید روزانه نفت خام، در ماه ژانویه از فشار شدید رو به پایین به قیمت نفت، کاسته شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها